Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 954 ggr
liiwiish
0

Kritik - Blommor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vill dela med sig av sin åsikt om dessa rosor? De är fotograferade av mig med min Canon EOS 600D förra våren. 🙂

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

[Outlawly]
0

Hej! En sak som jag tänkte på är att den är väldigt grå. Hade kanske varit finare i färg. Annars så hade mer kontrast varit bättre. Mer svart och mer vitt. Placeringen av blommorna i bilden ligger fint tycker jag :)

liiwiish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 - Tack så mycket. Ja, du har rätt, kanske lite mer kontrast hade sett bra ut. Såhär ser den ut i färg!

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

liiwiish
0

Måste ännu lägga till: Sådär ser den ut i färg, ungefär. Den där bilden tycks ha förlorat lite av nedre kanten, men oavsett så finns den döda rosen i bakgrunden i höger kant på dem båda och den drar för mycket uppmärksamhet till sig när bilden är i färg. 🙂

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Inkanyezi
1

Det finns en brist i tekniken, som du kan jobba på att få bort nästa gång du tar röda blommor. Rött är en knepig färg, och den har en tendens att bli överexponerad. Här har du valt att öka exponeringen två tredjedels steg, och det gör saken värre.

Samtidigt har du väldigt kort skärpedjup, genom att du har använt största bländaröppningen. Båda de här svagheterna hade varit lätt att åtgärda, dels genom att kompensera med minus för att minska mättnaden i det röda, men också genom att minska bländaren ett steg. På så nära håll blir det ändå oskarp bakgrund, bokeh, men man får lite mer krispighet i blommorna.

histogram för alla kanaler

Om du tittar på histogrammen för bilderna, så ser det ganska bra ut så länge man bara tittar på det sammanlagda histogrammet för alla tre kanalerna,

men när man tar upp enbart den röda kanalen, visar histogrammet att det finns massor av pixlar som slår i taket. Om du bara spar dina bilder som jpeg, finns inget annat sätt att minska risken för klippning i rött än att dra ner exponeringen. Om man spar råfilen (RAW, .CR2) kan man kanske ta röda blommor utan kompensering.

histogram för röd kanal

När man utgår från jpeg måste man minska exponeringen för att det inte ska klippa, och för att se hur det blir, kan du använda kamerans histogram och titta på de enskilda histogrammen för var och en av färgerna. Här har den röda kanalen en mycket hög topp längst ut till höger, men helst ska det inte finnas någon topp alls där, utan histogrammet bör sluta precis nere i höger hörn.

liiwiish
0

#4 - Tack för kritiken, jag ska tänka på det 🙂

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta