Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2546 ggr
JazzBass
11

Norrsken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån annan som sett fina norrsken ikväll? Lär vara exceptionellt stor chans för det just nu, åtminstone i hela Finland lär man kunna se dem och facebook svämmar över av norrskensbilder. Själv är jag förkyld och hängig så det blir/blev ingen ordentlig norrskensjakt för mig ikväll, men kunde inte hålla mig från att gå ut på gården i alla fall och knäppa några bilder, då det var väldigt kraftiga norrsken just här uppe i Vasatrakten i Finland.

Lägg gärna upp era norrskensbilder här också, om ni har turen att se dem. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

valorous.kid
0

Wow! Har aldrig sett norrsken 😭 

Riktigt fin bild!

JazzBass
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tack! Tror de syntes på många håll i Sverige också. Här är några fler bilder:

uffelarsen
0

En  av mina foto drömmar :-) att få fotografera ett rejält norrsken och då helst ett med mycket rött i ,fnfina bilder.

JazzBass
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har man tur så kan det synas lite ännu ikväll, men jag tror intensiteten är långt från vad den var igår kväll; normalt får man söka sig till riktigt mörka ställen för att se dem.

Intressant annars hur man kan få bilderna att se helt olika ut med olika Vitbalans, utan att det ser "fel" ut, bara annorlunda. Här kommer första bilden på nytt, tillsammans med en annan version av den där jag ställt vitbalansen lite kallare och färgtonen rejält mot magenta (det ville den automatiska vitbalanseringen också göra, för övrigt, men jag tog i ytterligare lite till). Nu är ju ändå det gröna oftast klart dominerande i norrskenen, så jag vill påstå att den första versionen av bilden är mer korrekt än den andra, medan jag kanske tycker andra är snyggare och jämnare i färgerna. Vad tycker ni?

[VSK]
1

WOW vilka bilder…

Jag fick se mitt första norrsken IRL igår. Har aldrig sett ett förut. Jag var inte förberedd på att få se ett heller igår natt när jag skulle ut på balkongen för alpluft på tub. Jag varken hann byta objektiv eller ställa in skärpan då det mesta av norrskenet hade försvunnit när jag väl var åter på balkongen med kameran.

För mig var det en helt magisk efterlängtad upplevelse. 

Fotad med noll skärpa och 100 mm 2.8

JazzBass
0

Kul att du nu fått uppleva ett på riktigt också! Men ja det märks onekligen att du inte riktigt var förberedd. ;-) Alpluft på tub??

[VSK]
1

Alpluft på tub = lightcigg 🤦‍♂️

😃

HellviHumle
9

Även på Gotland blev det bra norrsken. Länge sen jag såg senast.

HH

taylor__lambert
0

så sjukt häftigt, själv såg jag inget men kusinen min som bara bor 1 timma ifrån mig såg minsann!, säkert flera andra i stockholm *suck* får bli nån annan gång

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[VSK]
0

Jösses vilken bild, och vilken upplevelse det måste ha varit att se detta IRL.

HellviHumle
0

Tyvärr ser man ju inte norrskenet lika tydligt i verkligheten. Men visst var det häftigt. Ibland såg man även "drag" eller vad jag ska kalla det för, men som var för kortvariga för att fastna på bild.
Data för bilden: 17 mm, ISO 4000, 6 s, 5,6

HH

pernillaoscarsson
0

Vilka bilder!! Hade själv ingen aning om att det skulle vara norrsken i hela Sverige. När jag kom hem på natten så tyckte jag att molnen såg konstiga ut, påminde mycket o norrsken men saknade helt färgen. Det var bara grått. Satt sedan och slösurfade och hamnade på aftonbladet och insåg att det var norrsken. Dock stor besvikelse att jag inte vetat det tidigare så att jag kunde gå ut och spana in det ordentligt några timmar tidigare. Vet dock inte hur tydligt det syntes här i södraste Halland? Inga facebooksbilder på det så många verkar nog gått miste om det här :/

JazzBass
1

Fin bild HellviHumle! Själv körde jag med iso 3200, f/4 och slutartider mellan 5 och 10s.

#7 - Gissade att du menade nåt i den stilen. 😃

#12 - Jag såg på nyheterna tidigare på dagen att det troligtvis blir norrsken över hela landet, så jag var förberedd på det. Men sjuk som jag var kunde jag inte gå så många meter från bakgården. Tur att det var klart väder. 🙂

Här är en sida som visar solaktiviteten och därmed chansen för norrsken i skandinavien: http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/

Candy123
3

Tyvärr missade jag när det va som starkast men här är en bild :) fotat från Österbotten i Finland

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Agda
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har missat norrskenet nu sista nätterna, såg ett litet för snart 2 veckor sedan. Men för 4 år sedan hade vi mycket norrsken häromkring (bor i Jämtland) och då kunde det vara flera dagar på rad och ganska stora.

pernillaa
0

Är helt nybörjare. Vad borde man ha för program för att kunna ställa in de här olika inställningarna? Vad har ni för objektiv och vad är det som gör dom så bra lämpade för just norrsken? =)

Ha en bra dag! // Pernilla

HellviHumle
0

#16 Inget program alls utan helt manuella inställningar. Det som gällde för min bild står i #11. Stativ är nödvändigt eller en "bönpåse".

HH