Fototekniker hjälp
Hej. Vi har i skolan fått i uppgift att göra en fotoparafras. Jag vill göra en av denna bilden.http://theredlist.com/media/database/fine_arts/arthistory/painting/pop_art/andy-warhol/029-andy-warhol-theredlist.jpg Någon som har någon idé om hur jag kan få till effekten av flera ansikten? Helst utan allt för mycket behandling i efterhand, då läraren ville Vi skulle undvika det.
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus

#0 Publicerad bild borttagen av upphovsrättsskäl.
Jag tror att uppgiften i hög grad är ett diskussionsämne. Inom reglerna som Upphovsrättslagen utformar finns inte utrymme för att parafrasera bilder med en bild som förlaga, dvs att ta ut delar av en bild eller omforma bilden för att parafrasera. Andy Warhol begick vad vi här betecknar som upphovsrättsbrott, när han bearbetade fotografier, för att göra vad han betecknade som parafraser.
Jag tror att uppgiften innehåller diskussion om vad parafras är, själva innebörden i begreppet, kanske i första hand hur man kan parafrasera bilder. Begreppet är mycket gammalt, och det har i första hand berört översättningar och omarbetningar av text, som kan återges på flera olika sätt. Parafrasen används också inom scenkonst och måleri, liksom andra bildkonster, som fotografi.
Den enklaste vägen jag kan se att parafrasera den aktuella bilden är att helt enkelt placera in tre personer i liknande position och bara fotografera rätt av. Det kräver inte vare sig stor kunskap i redigering eller annat. Om man sedan vill, kan man vända på tonerna, invertera, så att bilden blir negativ, och man hamnar mycket nära den bild Warhol gjorde.
Om man vill vara mera noga kan man också kopiera ljussättning och klädsel, och redigera så att håret stryks över alla tre huvudena. Den här bilden är rätt enkel eftersom den är monokrom, men det kan vara av värde att försöka få perspektivet så att det blir så nära isometriskt som möjligt, alltså att man tar det från stort avstånd, vilket kan kräva rätt lång brännvidd för att bilden ska bli tillräckligt detaljerad.