Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 938 ggr
Cochon
2015-03-07 16:53
0

Blixt

Hej hej, jag har nyligen fått låna en SB-700 av en kompis och har luskat  ut hur man kan få den inbyggda blixten i kameran att "vara master" över den externa. Till problemet, trots att jag ställer in att den interna blixten ska vara av så blixtrar den också till när jag egentligen bara vill att SB-blixten ska lysa upp. Någons om vet vad som kan vara felet?
//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

MagArne
2015-03-07 16:57
0

Den blixtrar också och går inte att stänga av. Dock blixtar den av lägsta effekt och påverkar inte bilden speciellt mycket.
Vad har du för kamera?

Cochon
2015-03-07 17:02
0

#1 Förstod inte alls vad du menade med dina två första meningar. 🤔🤐 men jag har en Nikon D7000

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

MagArne
2015-03-07 17:05
0

Kamerahusets inbyggda blixt fungerar som slavsändare. Det är kamerahusets blixt som tänder/triggar SB-700 blixten. Den inbyggda blixten blixtar inte på full effekt och lyser därmed inte upp det du tänker fotografera.

Det är med andra ord inget fel på din kamera och blixt

Cochon
2015-03-07 17:10
0

Jahaaaaaaa, då är jag med! 😃Tack för ditt svar! 🙂

Inkanyezi
2015-03-07 17:20
0

Jag är inte säker på det, men jag misstänker att enbart förblixten bränns av när man använder den inbyggda för att kontrollera en extern automatisk blixt. Kolla bruksanvisningarna ordentligt, så bör det framgå hur grejerna fungerar. Det kan vara olika inställningar för om man vill ha med den inbyggda som upplättning eller om den inte ska påverka bilden.

Förblixten går innan bilden tas, så den kommer aldrig att inverka på bilden. Däremot är jag osäker på hur kameran mäter ljuset och pulsar ut blixtstyrka när man har en extern blixt som styrs från den interna.

JazzBass
2015-03-08 20:02
1

Effekten av den inbyggda syns normalt på bilden om jag minns rätt. Men det är endast IR-ljuset från blixten som behövs för att trigga den externa, och det finns filter att köpa som man kan lägga framför den interna blixten så att endast IR-ljuset släpps igenom och man ser inget av den interna blixten på bilderna. Bra om man är ute, kan jag tänka mig, då den interna blixten måste vara ganska kraftigt på för att trigga igång slavblixten.

I övrigt, om du är intresserad av blixtfoto och vill skaffa en egen extern blixt, skulle jag rekommendera att sätta pengarna på en radiosändare och -mottagare istället för ett blixtfilter. Ett sånt set kan användas som både fjärrutlösare och blixtutlösare, men kräver normalt att man har blixten i manuellt läge. Exempel på modeller är Hähnel Combi TF och Phottix Strato.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2015-03-09 11:24
0

#6 tack för info.

Jag kör med Yongnuo RF-603 till min Nikon D300 och SB-910, SB-24
Kostar under 300kr/par på ebay. Jag har 4st och kan där med styra 3st blixtar eller ja ännu fler om jag även kopplar några blixtar med kabel från mottagarna.

Blixtarna måste vara i M-läge men ser det ändå bara som en fördel i studiomiljö.