Fotade i skala 23:1

Fantastiska foton bjorsa! Som vanligt när det kommer till macro och dig :o)
Är det omvända objektiv igen, eller har du skaffat dig superobjektiv?
Gillade bäst #1, men även #2 är fascinerande!
mvh Martin

Här nosbusken på en fluga i samma skala använde mig av en pentax k10d med en macroteleconverter 2ggr och 50 mm mellanring vilket är de samma som en 2 ggr teleconverter med 100 mm mellanring sedan hade jag ett 400 mm och sedan lite stepringar och kopplingsring och ett omvänt 50 mm och fotar man en meterstock så får man precis in 1 mm givetvis hade jag blixt oxå och en slavblixt oxå
mvh/bjorsa

Tack marnyman !
Jo omvänt är de som du ser #5 men ett superobjektiv som gav runt 20:1 vore ju kul men då skulle jag inte ha råd med det:-( den här ihopkopplingen kostade kanske 1500 kr och då är alla objektiven beg endas stepringar och kopplingsring är nytt och så kameran förstås
mvh/bjorsa

Du upphör aldrig att överraska. Man blir importerad!!!!

#7 :-) Snart går de nog inte att komma så mkt längre å se vad de föreställer men jag har varit ner på ca 1/3-1/4 mm men då blir de så brusigt men de e kul å leka :-)
mvh/bjorsa
Asså JÖSSES!!! Fantastiska! Mera! :D
Imponerande bilder!

tuffa bilder du! vad kostade ditt objektiv? =O
#13 är snyggast :D

Tack !
#14 som du ser i # 6 så ungefär 1500 kr och de hela består i följande
En macroteleconverter (vivitar)2ggr och 50 mm mellanring men de går lika bra med en teleconveter 2 ggr med då 100 mm mellanring sedan ett gammalt billigt 400mm expert 6,3 därefter lite stepringar sedan en kopplingsring och därefter ett 50 mm 1:1,7 omvänt påskruvat å alla objektiven köpta begagnade så inte särskilt dyrt dessutom använde jag en vanlig billig blixt och en slavblixt som man sätter i sladdlampan tror den kostar 2-300 kr sen är de bara å köra :-)
mvh/bjorsa
Vilka otroligt underbara macrobilder! Jag blir helt betagen, att det GÅR att komma så nära liksom… :O För min del gillar jag #2 bäst. :)
Jag blir bara stum. Måste börja skaffa mellanringar och såna grejjer själv och börja träna

Bilderna på kvalstren var otroliga. Att du bara hittar dem!!!
Rena rama affischkonsten
Wooow!! Mera mera :D

Ha! Riktigt coolt!

jag blev ju kär i #19 :) <3 riiktigt fina bilder du fått :)
Huh, läskigt jue ;) Men jätteläkra bilder bjorsa :D

Det är helt sinnesrubbat hur nära du kan komma! Jag som är glad över mitt Tamron 90 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#34 Jag som inte ens har ett macro ännu så jag är lite avundsjuk :-) Men jag har beställt ett sedan några månader tillbaks men dom skjuter bara upp leveransen nu sist så skall den komma i början av september ett sigma 70 mm macro .
Jag har varit ner på 0,3-0,4 mm i avbildning på bredden men med mina gamla objektiv blir de för brusigt men håller jag mig runt 2-3 mm i bredd så kan man ju se vad de föreställer :-)
mvh/bjorsa

Nej vad häftigt =O
Vad har du för objektiv??

#39 jag har olika objektiv men till dessa bilder ovan har jag använt mig av omvända objektiv påkopplade med kopplingsring för att få stor förstoring å då som mest skala 23:1 men de e mest exprimentfoton för att se om de fungerar då svbildningen blir bara 1 mm bred .
mvh/bjorsa

Här lite till bilder med omvänt påskruvat å dessa bilder är tagna med ett pentacon300/4 och med ett 50 mm omvänt påskruvat å avbildar då ca 3 mm på bredden
Och när jag fotat dom här bladlössen så har jag haft en slavblixt och jag har oxå tagit växten med bladlössen å lagt dom på mitt altanräcke då jag måste ha stöd för att kunna fota .
Först en "bladlusmamma"med barn :-)
mvh/bjorsa

Helt suveränt som vanligt Bjorsa. Men som jag har sagt innan, jag vill se foto av huvud löss. Det kommer väl nu till vintern. Fråga på någon skola om det är någon elev med löss. 
Det skulle vara häftigt med några sådana foton.
Eddie
Läskiga och vackra bilder du har fått!
Vilka häftiga bilder du tar!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

#49,50,51 Tack !:-)
Eddie att få fram hårlöss blir nog svårt å vete sjutton om jag skulle vilja hålla på med dom skulle nog bli lite nojjig :-)
Så du tycker jag skall springa runt på skolorna med mitt objektiv å slavblixt å leta nerlusade ungar
de får bli den dagen jag eller någon jag känner får huvudlöss :-)
Däremot så har jag idag fått bönsyrsor som nu är bara 1 cm stora (2st) som jag har i var sitt terarrier som blir runt 10 cm som vuxna http://vattenoxen.se/hierodula/grandis.html som jag har tänkt att ha å fota under vintern om dom nu vill överleva dvs
mvh/bjorsa

Helt fantastiska bilder!! Mäkta imponerad!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Tack för att du delar med dig av dina underbara foton. //Kristin

#56,57 Tack ! :-)
#57 De e ju kul att några vill titta :-)
mvh/bjorsa
#53 Står ut från de övriga (som också är mycket bra)! Men 53:an har "allt". Vet att det är svårt att få större skärpedjup, men lite lite lite större skärpedjup hade kanske gjort den bättre. Å andra sidan är den grymt läcker som den är, och det korta skärpedjupet gör ju lite att det känns som att syrsan sticker ut huvudet genom en tunn plastvägg och säger "hej, vad händer här?" 
mvh Martin
Värkligen ett WOOW! Hur gör du? :O Underbara ^^ Värkligen

Marnyman den i 53 var med bl 3,5 så de går ju att få mkt större skärpedjup på den men måste bara få fram bättre blixt för den inbyggda räcker liksom inte till tycker jag har dessutom lite exponeringsproblem med smc-dfa 100 men de beror nog på mig kul att du gillade den skall försöka å få någon med lite mer skärpedjup med de där 100mm makrot
mvh/bjorsa

Verkligen helt underbara bilder! Hur snyggt som helst!

Värkligen super snygga bilder!
Jättehäftiga bilder :)
Fast jag känner allt hur det börjar klia över hal kroppen när man tittar på dom ;P
Hanna

wow, du är grym ! :D

Asså det är ju Grymt! skitsnygga ;) hur lyckes man.. :o :)
#47 haha, sånnt som vi kollar på på no i skolan ;)