Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1592 ggr
bjorsa
0

påskkaktus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blommar katusarna så jag tog några bilder men dom bidde tråkiga men la på filter på denna blir ju lite mer vårstämning nu när de börjar komma lite liv i krukorna fast å andra sidan så kommer ju vårångesten som ett brev på posten allt som nu måste göras i trädgården eller rättare sagt leråkern :-)

mvh/bjorsa

mihe
0

Verkligen fin bjorsa! Fina färger! En konstverk Flört

/mihe

bjorsa
0

Kul att du gillade den ,den blev lite mesig först men sen när jag la på ett filter på så blev den lite bättre å ibland måste man ju ta till lite filter för att få de man tänkte sig.

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Snyggt jobbat bjorsa. Vad är det för filter du lagt på?

bjorsa
0

de är ett filter kallat ambience och den finns här att ladda hem

http://www.optikvervelabs.com/download.asp

den hamnar sedan i paint shop eller photo shop och då finns de en hel del olika filter att använda bla för svarvita bilder oxå

mvh/bjorsa

Robert
0

#4, tack för att du delar med dig av dina kunskaper och bilder. Snyggt jobbat!

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

björsa hur har du gjort för att få vitt runt om? Har du lagt blomman på ett vitt papper eller har du stuckit upp den genom ett hål i pappret?

Mycket bra bild!

bjorsa
0

#5 Tack Robert,

Tack Aktie trader ,jag tar bara vanligt skrivarpapper och klipper en slits med ett mindre hål på slutet sen är bara att sätta kragen på blomman å fota .

mvh/bjorsa

AktieTrader
0

#7 Det var det jag trodde. Det blir snyggt med skuggorna. Det är ingen blixtbild vad jag kan se. Ljussätter du med en lampa?

bjorsa
0

#8 Nä ingen lampa eller blixt utan jag hade en hemmagjord reflektor som jag försökte belysa den med fast fick ändå dra på med ljus efteråt för min kamera kräver så mkt ljus (dimage z5) den kan vara helt hopplös att fota inomhus utan belysning men får den bara ljus så är den kul .

mvh/bjorsa

zachs
0

Hur gör du för att få påskkaktusen att blomma då? Det lyckas inte jag med :(

bjorsa
0

Om de nu är en påskkaktus :-) men den blommar nu i alla fall så den får väl kallas påskkatus ,Jag plågar dom på följande sätt när de blivit frostfritt ute å dom sista järnnätterna varit inte alltid dom kommer men säg 1-2 veckor in i juni då åker alla krukväxter ut

och kaktusarna hamnar i syrenbuskarna där de e skugga och sen glömmer man bort att vattna dom ibland så dom ser hemska ut men sen kommer de svenska regnperioden å då får dom så de räcker å blir över sen får dom komma in i sept -okt beroende på när frugan börjar att ojja sig över att nu kommer frosten :-)sen brukar julkaktusarna komma lagom till ju å sen kommer dom andra nu kan jag ju inte säga att de e så man skall göra men våra blommar varje år.

Övriga krukväxter som kommer ut placeras lite varstans i trädgården en som verkligen trivs ute i halskugga med mkt regnande är cycklamen den växer så de knakar då .att de inte kommer ett krukväxter i fokus :-)) eller trädgård i fokus

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hur vet man om de e en påskkaktus ? så här ser själva växten ut "bladen/stammen"

bjorsa
0

och så här ser den ut med blommor på men är de en påskkaktus?

bjorsa
0

Här en som jag trodde julkaktus men den rackarn blommar nu igen så vad är de här för kaktus julpåskkaktus:-)?

bjorsa
0

och så här ser bladen/stammen ut på den som brukar blomma kring jul men som oxå blommar nu

zachs
0

Tack, för tipset med trädgården! När jag gick för att titta hur bladen ser ut på min kaktus hittade jag en knopp, hurra!

bjorsa
0

Va bra då får du lägga ut hur blomman ser ut sen och även bladen

mvh/bjorsa

KerstinP
0

bjorsa. Tack för din vänlighet och givmildhet.

zachs
0

Nu har min Kaktus slagit ut.

Robert
0

Grattis till blomman. Beskär bilden och spara skuggan, det blev rätt okej.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#19 Tjusigt med röd blomma den ser ju helt annorlunda utan än våra de finns antagligen en uppsjö av olika jul/påsk katkusar ,våra ser ut att vara på upphällningen nu bara några få blommor kvar och om ca 1 mån åker dom ut på plågoläger :-)

mvh/bjorsa

mihe
0

För att inte tala om novemberkaktusen :-)

bjorsa
0

Glad den får man inte glömma

zachs
0

När jag köpte den, kallade dom den påskkaktus.

Min svärmor sa alltid att man skulle ställa ner den i frysen ett par timmar och chocka den för att få den att blomma. Är det någon mer som hört talas om det?

bjorsa
0

Då spränger väl du cellerna i den för inte klarar den av att frysas ner ,tycker de låter vanskligt men who knows ..

mvh/bjorsa