Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1189 ggr
mieeow
0

Vilken kamera rekomenderas?

Hej! 

Jag skulle vilja skaffa en egen systemkamera, är nybörjade men går just nu en kurs i fotografi på gymnasiet så jag är en liten bit på vägen att bli bättre! 

Jag är van att använda nikon hemifrån, tror mamma har en nikon 5100 och pappa har någon annan nikon. I skolan har jag använt canon, men är mer van att hantera nikon. Dock spelar det inte så stor roll vilket märke det är egentligen, så länge kameran fyller mina behov. Inställningar och sånt kan jag ju lära mig! :)

Helst hade jag velat ha en rätt kompakt och liten kamera, så att jag lätt kan ta den med mig. Men jag vill ändå ha en systemkamera, inte en digitalkamera. Jag vill kunna byta objektiv, så jag till vardags kan ha ett litet objektiv när jag bär med mig det, men kan byta till ett större och bättre om jag fotograferar något speciellt. 

Det hade varit kul att hitta någon som ser lite gammaldags ut, typ nikon df. Men jag har uppfattat det som att de är superdyra?

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips på kamerahus och objektiv som passar mig och i vilken prisklass det ligger. Tack på förhand! 🙂

Po A
0

Har du kollat på blocket eller tradera? För där finns säkert några analoga kameror som du skulle kunna hitta. Film är inte så vanligt idag…

mieeow
0

nej det har jag inte.. fast alltså, jag uttryckte mig nog lite fel, jag är inte ute efter en analog kamera utan en systemkamera. 

Jag har kanske uppfattat det fel men trodde det fanns analoga kameror, digitalkameror och systemkameror? 

Jag tänker mig alltså en digital systemkamera, men inte bara en digitalkamera, för jag vill kunna byta objektiv och göra ordentliga inställningar :)

JazzBass
1

Gissar att du vill ha en digital kamera oberoende, och inte en som du måste ladda med film. Rätt? 😛 (Edit: ser att jag gissade rätt..)

Det finns idag många små och nätta spegellösa systemkameror som ger lika bra bilder som vanliga DSLR. Samsung, Olympus, Fujifilm och Sony är märken du kan kolla in. Även Canons EOS M-serie och Nikon 1 är värda en närmare titt, fastän jag personligen tycker Nikon 1 funkar bättre som komplement till ett annat system, på grund av att sensorn är lite liten. Jag har en Nikon 1 just som komplement till min Nikon D700 och en kompis har en EOS M och är riktigt nöjd med den. En fotoklubbkompis bytte nyligen system från ett fullfjädrat Nikonsystem till en liten spegellös Fujifilm, och är överlag väldigt nöjd med bytet. Han skrev en recension nyligen på sin blogg.

Egentligen ser jag ingen orsak att idag inte välja ett spegellöst system, om man inte vill ha en kamera med riktigt bra och pålitlig följande autofokus och en riktigt bra optisk sökare. Men de spegellösa kamerorna närmar sig med stormsteg, och några modeller har till och med sprungit väldigt långt förbi DSLR-arna också med tanke på dessa egenskaper, bortsett från den optiska sökaren då. Min lilla Nikon 1 klarar exempelvis av 60 bilder i sekunden i full Upplösning och råformat, eller 15 med följande autofokus. Det är klart bättre än även de dyraste proffsmodellerna på DSLR-sidan. Min D700 klarar 8, vilket redan är mer än vad jag nånsin behöver.

Skulle jag köpa system idag hade jag tveklöst valt spegellöst, kanske en Sony alpha 7 eller 7r.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mieeow
0

#3 Åh, tack för ett väldigt bra svar! 

Ja, exakt. är det själva spegeln som är definitionen av systemkamera eller..? Kan man byta objektiv på de här spegellösa kamerorna? 

jag ska kolla in förslagen du givit, men efter vad du skrivit så kanske någon av dem är ett bra val! 

När det gäller autofokus tänker jag att jag ändå vill träna på att ställa in fokus själv, och ja, antal bilder i sekunden.. alltså 8 bilder i sekunden känns ju precis som du säger mer än jag någonsin behöver :)

JazzBass
0

Ja precis, traditionella (D)SLR-kameror (spegelreflexkameror) har en spegel som i normalläget styr upp bilden från objektivet i sökaren, och när man tar en bild fälls spegeln upp så ljuset släpps in mot sensorn istället. Den här mekanismen behövs inte i de spegellösa kamerorna (samt vissa av Sonys modeller med halvgenomskinlig spegel), varför de också kan göras avsevärt snabbare i många avseenden. Själv vet jag inte hur väl jag skulle vänja mig vid en digital sökare, eller att alltid använda skärmen som sökare vilket lätt blir ostadigt (om man inte har kameraremmen runt halsen och håller kameran så långt bort från kroppen som möjligt så remmen blir spänd), men jag tror ändå man skulle vänja sig efter ett tag. Det beror dock kanske på vad man oftast fotograferar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mieeow
0

#5 jaaja.. då förstår jag. hmm.. ja, då föredrar jag nog att ha en manuell sökare, alltså sådan med spegel. Men de är kanske svåra att hitta lika kompakta? Den behöver ju inte vara superliten, men rätt kompakt hade jag nog tyckt om.

Inkanyezi
1

Om man ska vara noga, är det inte spegeln som definierar systemkameran, utan det är att man kan anpassa kameran för olika saker genom att sätta på olika objektiv. Det finns både spegelfria system och sådana som har spegel. Båda har såväl för- som nackdelar.

Det finns flera spegelfria systemkameror som har en sökare att titta i, på samma sätt som spegelreflexkamerorna, men de är i regel dyrare. De billigaste kamerorna med spegel kostar ganska mycket mindre än spegelfria som har sökare.

Just för tillfället kan man få en Pentax K-S1 med två objektiv för mindre än femtusen kronor och med bara kitobjektivet för ungefär tretusen. Det ser ut att vara det bästa till lågt pris för tillfället. Det är en spegelreflexkamera, och den har flera fördelar jämfört med andra instegsmodeller.

Det kan annars vara en fördel att ha samma märke som övriga familjen, om man vill kunna använda samma objektiv. Nikon har de här att välja på: http://www.fotokungen.com/systemkamera/nikon-c-447-1.aspx

mieeow
0

#7 okej, för jag trivs nog rätt bra med sökare att titta i, utöver det vill jag kunna byta objektiv, men annars så spelar det ingen roll om det är en spegelreflexkamera eller inte. 

jaa.. det vore ju bra att kunna använda de objektiven absolut. Men fastnade inte för någon av de alternativen särskilt mycket… 

Pentax däremot tyckte jag var lockande! Funderar på om det var en pentax som min pappa hade förut, som jag fick av honom, men där kamerahuset är trasigt men objektivet tror jag fungerar. Kanske kan det passa till en ny kamera? får kolla på det när jag kommer hem. 

finns det fler kameror liknande pentax k-s1? :)

Inkanyezi
0

Nej, om man ser till alla egenskaperna hos K-S1 finns det egentligen inte så många liknande, åtminstone inte i närheten av det priset. De spegelreflexkameror som finns med motsvarande egenskaper kommer alla från Pentax, och är deras dyrare modeller. Det finns ett par spegelfria som i en del avseenden är jämförliga, men de är också mycket dyrare.

De särskilda egenskaperna som Pentax har är dels att den har prisma i sökaren i stället för speglar, som övriga instegskameror. Det innebär att sökaren är mycket bättre än på andra spegelreflexer av de billigare. 

Men det slutar inte där.

Kameran saknar AA-filter, men har en metod att simulera AA-filter om man vill slippa moaré, till priset av något lägre Upplösning. Den har stabilisering inbyggd, så att man kan få bildstabilisering med alla objektiv, också om man använder äldre objektiv som är gjorda för tidigare modeller - och ja, den är kompatibel bakåt flera decennier, och man kan använda objektiv från ännu längre tillbaka.

Den finns i flera färger; säljs för tillfället också vit eller blå.

mieeow
0

#9 åh, men det låter ju jättebra! då börjar jag ju nästan undra vad haken är? haha vilka nackdelar är det med den? :)

Inkanyezi
0

Den är liten. (Folk med stora händer har anmärkt på att den inte är lika lätt att hålla i som en del andra kameror.)

mieeow
0

#11 okej, det är nog inget problem för min del! 😃 Tack så JÄTTEmycket för er hjälp allihopa! Från att vara helt lost känner jag nu att jag vet ungefär vad jag är ute efter och vilka alternativ det finns, tack så mycket!🙂

[VSK]
0

Är inte riktigt hundra nu, men K-fattningen kom väl för 40-60 år se eller liknande, så objektiv kan man hitta enkelt för några hundra på tex blocket. Jag gav 200:- för mitt 50 mm 2.0

Dock så får jag nog vänta på nyare firmware då objektivet verkligen är 100% manuellt nu. Funkade kanon i min äldre Pentax K5. Kanske värt att kolla upp kompatibiliteten om du tänkt köpa kameran och sen äldre objektiv. Det lär som sagt åtgärdas i nyare firmare. 

Har lusläst forum och vissa får ljusmätningen att funka, andra inte. Märkligt att detta skulle hända då Ricoh köpt upp Pentax 🤔

Hur som så tror jag TS kommer ruskigt nöjd om hon köper Pentax. Utbudet av tex objektiv är ju inte i närheten av de stora drakarna, men det finns iaf en hel del att välja emellan.

mieeow
0

#13 ja alltså, jag kommer nog köpa ett nytt objektiv, men jag har fått min pappas gamla pentax mg där kamerahuset är trasigt. Jag tänkte att vore roligt om jag nu köper en pentax, om de objektiven passade. Jag kollade med pappa igår och vi tror att objektiven passar, så det är kul! :)

Vad menar du med ljusmätningen, är den dålig på pentax, eller menar du om man använder ett gammalt objektiv?

Inkanyezi
0

Det finns lite olika varianter när det gäller ljusmätning, och eftersom ingen av oss har just den här kameran är det lite svårt att yttra sig om hur det kommer att fungera. Några av de digitala systemkamerorna kan inte mäta ljuset annat än när man har ett objektiv som har elektriska kontakter, medan det går att använda ljusmätningen i andra kameroer när man bländar ner objektivet. Hur just den här kameran fungerar i det avseendet vet vi inte.

mieeow
0

#15 okej, jag förstår :)