- Blandat.
*putt*
AlltsÄ, vad vill du att vi skall sÀga? Kommentera bilderna? Eller bara uppmÀrksamma att du har postat dem?
Den första Àr rent tekniskt dÄlig, det finns ingen skÀrpa ngnstans som jag kan se, sÄ den gÄr bort.
Den andra, vattendroppar pÄ ett Àpple, ointressant, tyvÀrr. Gör ngt mer kreativt, hitta nya vinklar osv. Men ett regnblött Àpple Àr trist.
Vattendropppen skulle kunna ha varit bra, men den störande bakgrunden tar bort mycket. Försök beskĂ€r den pĂ„ ngt annat vis. Ăgat dras alltid till den ljusaste punkten i en bild och hĂ€r Ă€r det första man ser en sned vit sak, som förstör resten av intrycketâŠ
sÄ, fÀrdigputtat?
Det Ă€r ju inte kritik du söker sĂ„ jag kan bara sĂ€ga; Visst Ă€r det roligt med en systemkamera?đ
Det finns otroligt mycket att lÀra sig inom foto och kamerans instÀllningar, sÄ man mÄste börja nÄgonstans vilket du har gjort. Mina bilder var inte heller nÄgra pangfoton nÀr jag precis hade fÄtt min systemkamera, men nu, typ tre Är senare (tror jag?), har jag lÀrt mig massor!
KĂ€mpa pĂ„, utvecklas, lĂ€r dig sakerna, dĂ„ ska du se att bilderna kommer bli störtfina!đ
#6 Aningens onödig ton. Du har ocksÄ varit nybörjare.
Tycker att det ÀndÄ ser bra ut, sÄ hÀr började jag ocksÄ nÀr jag skaffade min första kamera. Jag gick runt och fotade allt möjligt helt planlöst för att se hur bilderna blev. Sen var dom flesta helt ointressanta för andra, men det Àr ett bra sÀtt att dels trÀna upp sitt bildseende, men Àven att lÀra sig kameran. Tar fortfarande en hel del bilder som Àr ointressanta.
För dom flesta sĂ„ gĂ„r det sĂ€kert en hel del dĂ„liga/mindre bra bilder för varje bra bildâŠ
Men om du Àr intresserad att lÀra dig, sÄ finns det mycket att lÀsa, bÄde pÄ nÀtet, och i fototidningar och man kan Àven frÄga pÄ t ex detta forum, det finns alltid nÄgon som kan hjÀlpa till. Men börja med manualen och testa dig fram med olika programlÀgen och instÀllningar sÄ att du ser vad som hÀnder nÀr man gör si eller sÄ, sÄ kommer du att att utvecklas med tiden!
Ett tips jag kan ge redan nu, jag sÄg i bildens Exif, det Àr information om instÀllningar mm, att du har AF instÀlld pÄ AI Fokus, stÀll den gÀrna pÄ One shot-af istÀllet, och kolla om du kan se hur du vÀljer fokuspunkt. Jag anvÀnder alltid den i mitten, och fokuserar pÄ det som ska vara skarpt och trycker ner avtryckaren halvvÀgs och komponerar bilden som jag vill ha den.
Om du har AI-fokus och alla fokuspunkter aktiva sÄ kan fokuseringen Àndras om du flyttar pÄ kameran eller om motivet rör pÄ sig.
Grattis till nya kameran, tror att du kommer att fĂ„ mycket roligt med den!đ
Tummen ner för inlĂ€gg #6! đĄ
TrÄkigt att man ska ge sig pÄ och totalsÄga en ny kameraÀgares entusiasm. Folk fÄr vÀl lÀgga upp bilder de tagit med sin nya kamera utan att bli pÄhoppade pÄ det hÀr viset? Bilderna ligger inte ens i en kritiktrÄd. Hur bra var dina första bilder jÀmfört med hur entusiastisk du var? Alla Àr vi nybörjare i början. Jag sjÀlv tog verkligen inga mÀsterverk i början, och kanske inte heller Ànnu gör det i mina egna ögon, men avsevÀrt bÀttre har de blivit pÄ de drygt 4 Är jag sysslat med hobbyn i alla fall. De som producerar mÀsterverk frÄn ruta 1 tror jag inte existerar.
Till Hamsterr" - Stort grattis till nya kameran! Hoppas den ger dig mycket glĂ€dje. I sinom tid kommer du att utvecklas och bli en bĂ€ttre fotograf, sĂ„ lĂ€nge du inte lĂ„ter dig trampas ner av nedslĂ„ende kommentarer. SjĂ€lv tycker jag bilderna i #2 och #3 Ă€r riktigt fina! Vill du fĂ„ dem Ă€nnu ett snĂ€pp bĂ€ttre sĂ„ kan du jobba lite med dem i efterbearbetningen ocksĂ„. đ
Medarbetare pÄ foto, sÄng och matlust iFokus
SÄ himla trÄkigt att lÀsa inlÀgg #6. Tummen ner!
Hamsterr'', vad hÀrligt med en ny kamera! Jag tycker dina bilder Àr fina, och du kommer lÀra dig jÀttesnabbt om du bara fortsÀtter i samma takt. Det ska vara kul och kravlöst att fotografera i början, glöm inte det. Finns absolut ingen anledning att fÄ perfekta bilder frÄn start - alla har varit nybörjare nÄgon gÄng och varje bild vi tar lÀr oss nÄgonting nytt. Jag minns sjÀlv kÀnslan av att fÄ min första riktiga kamera, och hur kul det var att gÄ ut och ta bilder pÄ allt och alla utanför huset. BehÄller du bara inspirationen och entusiasmen sÄ kommer du lÀra dig hur snabbt som helst, ingen tvekan!
Hoppas du fĂ„r mĂ„nga roliga stunder med kameran i fortsĂ€ttningen đ
Anna, vÀrd pÄ HÀstfoto och Webbutveckling
Grattis till kameran! jag kommer ocksÄ ihÄg nÀr jag Àntligen Äkte i vÀg och köpte min systemkamera! det var sÄ otroligt kul att bara gÄ runt och fota allt och inget för att lÀra kÀnna kameran sÄ att sÀga ;)
Om du inte har hÄllit pÄ och fotograferat tidigare sÄ har jag nÄgra roliga idéer som jag tyckte var roligt och lÀtt att fota men som ÀndÄ blev vÀldig fina bilder i början: Rinnande vatten (t.ex. frÄn kranen), dagg i grÀs, olika sortes ögon, skriva nÄgot i sand/snö och fota det, droppar pÄ en Cd-skiva ( dropparna blir fÀrgglada)
Lycka till med kameran! đ
Tack sÄ oerhört mycket alla! #6 du borde lÀsa i vilken kategori jag postade trÄden i.
Grattis till kameran! Du gör rÀtt i att fota allt tÀnkbart. Det gjorde jag ocksÄ. Testade olika kamerainstÀllningar för att se vad som hÀnde. Man lÀr sig mycket av att "leka" med kameran.
Mycket nöje med kameran framöver đ
#6 Jag tycker det dÀr var oerhört oschysst och jag hoppas du Ängrar dig rejÀlt. Hur kul Àr det att höra av nÄgon att ens bilder Àr fula och dÄliga? Tror du att man utvecklas pÄ det sÀttet? Att man fÄr lust att fortsÀtta? Nej. Alla Àr nybörjare nÄgon gÄng, Àven du har varit det. Hur bra var dina allra första foton om jag fÄr frÄga?
VÀnliga hÀlsningar Ellen 

#14 Men jag tyckte bilderna var dÄliga. Varför inte sÀga det dÄ? Nej, jag Ängrar mig inte. Och en del blir sporrade av att fÄ lite motstÄnd.
Vissa dagar blir jag sÄ trött pÄ suddiga och Oskarpa bilder?, det Àr det enklaste att ÄtgÀrda nÀr man fotograferar om man inte har fel pÄ optiken eller medvetet plÄtar Oskarpa bilder?. Se till att fokusera rÀtt och skarpt sÄ blir det lite enklare att tycka ngt om bilderna.

#15 Vad Àr det för fel med att bara sÀga "förlÄt"?
#6 Varför inte ge lite förslag pĂ„ vad personen kan förbĂ€ttra istĂ€llet för att sĂ„ga bilderna. Ăr svĂ„rt att bli en bĂ€ttre fotograf om man bara blir sĂ„gad utan att man förstĂ„r varför !!!
TS, bild #3 gillade jag extra skarpt. Man liksom kĂ€nner lukten nĂ€r man tittar pĂ„ bilden đ
Admin borde ta bort 6#
Det Àr bÄde elakt och onödigt pÄ en bild som inte ens vill ha kritik.
#6 "Behandla andra som du vill bli behandlad sjÀlv"
VÀnliga hÀlsningar Ellen 

#15 Riktigt trist ton du har, ska du ÀndÄ ge kritik sÄ kan du i alla fall ge konstruktiv kritik - TS bad inte ens om att fÄ kritik! Att vissa blir sporrade av att fÄ motstÄnd innebÀr inte att alla blir det eller att det ger dig rÀtt att bete dig pÄ det viset, vissa blir rent sÄgade av det. Som nybörjare tÀnker man oftast inte pÄ var eller hur fokus hamnar, man vill mÄnga gÄnger bara ha bild pÄ en viss sak.
Varför inte lÄta dom fÄ det dÄ utan att bli nedvÀrderande?
TyvÀrr, men det Àr just det du Àr. NedvÀrderande och spydig, som andra sagt sÄ har vÀl Àven du varit nybörjare? Blir sÄ trött nÀr folk ska sÄga andra pÄ det dÀr viset, ska du ge kritik sÄ ge i varje fall konstruktiv kritik och tÀnk pÄ hur du framför saker.