Kameraförbud på arenor?
Ska på endel konserter i vår, och på ex Globen, Tele2 Arena och Friends Arena är det ju förbud mot kameror, främst system tänker jag väll då? Hur kommer det sig egentligen och vad skulle hända om man endå fick med sig en in? Någon som har koll? :)
Vart kan man läsa om det?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Förbudet är pga att du inte ska kunna kasta objektivet på folk i publiken. Säkerhetsgrej mao.
Detta är vad vakten på maiden i sommar (friends arena) sa iaf :P
Det är inte omöjligt att få fototillstånd, och då hör du av dig till arangören i fråga.
// Paltfan
#2 Haha okej? Känns kanske inte som om det är det första man skulle göra, men det kan väll säkert hända…
Har du någon koll på om det finns några krav på hur man får fototillstånd? Jag tänker måste man jobba för typ en tidning eller nått sånt?
Kriterierna för fototillstånd är helt och hållet upp till arrangörerna.
Och finns inget uttalat fotoförbud (i skrift eller att vakterna säger det) så är det fritt fram att fota utan tillstånd.
Du har fördelar ifall du jobbar för tidning eller har en erkänd musikblogg etc…självklart. Men det är inget krav alltid.
// Paltfan
Ta med dig en kompaktkamera bara, skulle jag gjort istället för att stå och glo i en systemkamera och missa halva konserten.
Och ja, det gör man för jag har testat det där och jag kommer inte ihåg speciellt mycket från den konserten!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#4 Okej tack så mycket!
#5 Varken min kompaktkamera som har några år på nacken eller mobilkameran presterar ingen vidare under arenaförhållanden tyvärr…
Och det kan nog vara olika person till person hur mycket man kommer ihåg tror jag, har fotat en del konserter med systemen annars och kommer ihåg dem gott och väl, så tycker inte att det är något problem för min del.
Men helt förståeligt om man bara fokuserar på att ta bilder och filma så är det nog lätt att det blir så.
Varför måste man ha bilder då? Tycker att ska man gå på konsert, har betalat för det, så ska man vara med i gemenskapen. Fotopass och annat kan man försöka få till en konsert som man inte har köpt någon biljett till. Så hade jag gjort iallafall men du gör ju precis som du vill!
Medarbetare på Djurfoto
Gällande Friends Arena kan man läsa om det t.ex. här
"Får jag ta med mig kamera in på evenemang i Friends Arena?
Systemkamera, filmkamera och eller ljudinspelningsutrustning får ej medföras in på arenan. Att fotografera, filma eller ta upp ljud från föreställningen är förbjudet, även om upptagningen endast ska användas för privat/enskilt bruk. Det är ett intrång (brott) mot upphovsrätten att ta bild - eller ljudupptagningar, utan tillstånd från upphovsmannen, arrangören eller eventuella artister som medverkar. Arrangören till respektive evenmang beslutar vilka regler som ska gälla vid sitt evenemang. Information kring vad som gäller finns på evenemangets sida är på friendsarena.se."
Jag är inte helt säker på att de är rätt ute när de skriver att det är ett rätt mot upphovsrätten, men oavsett har de rätt att sätta egna regler för sina evenemang (som t.ex. att man inte får ta med sig kamera in, eller att man måste tillåta att värdar tittar i ens väska). I och med att man köper biljetten godkänner man villkoren så att säga.
Det som kan hända om du kommer dit med kamera är ju att du inte släpps in.
Ertappas du där inne med fotoutrustning så kan du ju bli utslängd.
mvh Martin
Som frekvent konsertfotograf kan jag säga att det är dels upp till arrangören, men även bandet och bandets management som avgör ifall det är tillåtet med foto eller inte.
Generellt kan man säga att all fotografering på konserter på arenor är totalt fotoförbud med systemkamera. Du kommer mest troligt inte ens in med kameran.
För att få fota konserter på arenor likt Friends, Tele2, Hovet, Globen osv krävs det en fotoackreditering, som man ansöker via arrangören. När man väl fått OK på en ackreditering, så gäller särskilda regler för foto under konsert. 3 första låtarna från fotodike, all foto med blixt är totalförbud. Det här är iofs en generell regel för konsertfoto.
Skulle du trots allt lyckas få med dig kameran in på arena utan ackreditering, så kan du i värsta fall bli utskickad, samt att arrangören och bandet kan i princip göra en polisanmälan på plats, eftersom det du gjort är likställt med att spela in hela konserten, vilket inte heller är tillåtet.
2012 införde dock Sweden Rock Festival ett ny öppenhet gentemot systemkamera på festivalen, där alla helt plötsligt faktiskt får ta med och har fritt fotande från området. Dock krävs det fortfarande fototillstånd för att plåta från fotodiket.
Så vill du absolut fota på konserter, utan att ha ackreditering, så bör du skaffa en schystare kompaktkamera som presterar även under sämre ljusförhållanden, samt att den är snabb på fokus, avtryckaren m.m.
Jag har i princip alltid med mig min Canon G1X i fickan, då jag ofta vill se banden jag fotar, så måste jag först lämna in min kamera med tillbehör i särskild förvaring innan jag får gå tillbaka till arenan.
Som sista grej, förlita dig INTE på arenans bestämmelser, kontrollera alltid med arrangören, det finns en hel del konserter och spelningar som faktiskt tillåter foto med systemkamera, men i princip ALDRIG på de större spelningarna.
Brukar det inte stå på biljetten vad som gäller? Typ "från arrangören". Kolla biljetten, borde stå något. Annars är det bara att skicka ett mejl till dem, men är det Live Nation så får du vara beredd på att du kanske inte får något svar.
Medarbetare på Djurfoto
Håller med #3. Oavsett om man har ett litet objektiv eller ett stort som räcker upp till 200-300 mm och har kostat dig några tusen att införskaffa, då är ju inte första tanken att kasta iväg det. 😎
Skulle för övrigt inte kasta kamerahuset på någon heller. I så fall skulle jag hellre rota i väskan och kasta plastflaskan eller en banan i huvet på personen, om den tanken mot förmodan någon gång skulle slå mig mitt under en konsert som man faktiskt vill njuta av. Inte bråka på.
Var som sagt vakten som sa det. Av samma anledning fick du inte ta med egen dryck eller annat kastbart.
Och all dryck på plats serverades i plastmuggar…de skruvade alltså upp petflaskorna och hällde drycken i plastmuggar just för att du inte skulle kunna kasta en full petflaska.
Folk kastade plastmuggarna ut över publiken sittandes under dem…så kravet var inte omotiverat.
// Paltfan
Gäller sådana här förbud bara konserter och större arenor?
Har precis införskaffat mig en kompakt systemkamera som jag jättegärna vill ha med på en handbollsmatch (Sverige-Spanien) i Kristianstad, men jag kan inte hitta nån info alls på arenans hemsida angående kameror eller på biljetten.
Hittar du ingen info så äre bara fota på.
De är skyldiga att göra dig medveten om förbudet, antingen på biljett, på arenan eller att en vakt säger åt dig på plats.
Men fram t.o.m detta äre fritt fram att fota. Gäller samtliga tillställningar
// Paltfan
#14: Är det alltid så? En arena räknas inte automatiskt som en offentlig plats. Som jag förstår det är det inte automatiskt tillåtet att fotografera då.
Tänk vad många som kan åka fast eftersom det är såå många som filmar på konserterna, i princip alla :p i globen hade jag en kompaktkamera att filma med, de kollade min väska och fick ta med den in.
Nästa konsert på friends arena kommer jag bara filma med min telefon,det kan dom väl inte ta ifrån mig..
#16 det är väll främst systemkameror och kameror man kan byta objektiv på som är förbjudna, kompaktkameror och mobiler brukar för det mesta inte vara några problem :)

Oftast finns det effektförvaring där du mot avgift kan lämna in systemkameran om man tar med den, men inte alltid. På konserer är det ett big no no att ha systemkamera, bara "fyllekamror" är tillåtna. På ex fotboll är det lite slappare regler, men det beror lite på vart du sitter och hur stort objektiv du har. Om du blir ertappad med att fota med en systemkamera på konser så behöver du oftast radera ditt minneskort samt lämna in din kamera på förvaring. Om du blir påkommen flera gg så blir du utslängd och ibland polisanmäld.
kissmekate.blogg.se

När dottern och jag var på McFly-konserter i England och då bl.a. på O2 Academy Arena i Birmingham, Hexagon i Reading och Royal Albert Hall i London fick man inte ha med sig varken systemkameror eller kompakt systemkamera p.g.a. upphovsrätten.
Det var ok med kompaktkameror, mobiler och surfplattor men om vakterna såg att det filmades längre stunder så blev man tillsagd. I Birmingham och Reading kollades väskorna och upptäcktes en systemkamera fick du antingen lämna in den till förvaring eller låta bli att gå på konserten.
På konserten i Birmingham upptäckte vakterna att en tjej hade med sin systemkamera och när hon inte ville lämna den ifrån sig bad vakterna henne att lämna lokalen - men då var det ok att lämna den ifrån sig.
Dottern hade på en McFly-konsert i 2012 i Reading med sig en babyrosa kompakt systemkamera och den var ok eftersom vakten inte visste att det var en kompakt systemkamera.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Ja, såvitt jag vet så är det tillåtet att fotografera för icke kommersiellt bruk på alla platser. Offentlig som icket offentlig, detta fram till att det finns ett uttalat förbud eller skyltat förbud eller kan anses kränkande.
Samma dilemma dök upp i diskutionen kring fotografering under barnens luciatåg på dagis. Dagiset är inte en offentlig plats, men fram till att det finns ett uttalat/skrivet förbud mot fotografering så är det fritt fram att fota, och när du väl blir tillsagt om så vore så är det enda dom kan göra att avlägsna dig från platsen om de känner sig tvungna. Din utrustning och dina redan tagna bilder är dina fram till att ett domstolsbeslut tagit om beslag.
Varför det inte är tillåtet med kameror på större arenor är i de flesta fall pga säkerheten. Att ingen ska ha något hårt att kasta in i publikhavet helt enkelt. Av samma anledning som inte petflaskor etc inte tillåts heller oftast. (nämnde tidigare)
Är det fotoförbud på arenan så brukar det i regel stå på biljetten i första hand, i andra hand vid entren. Och i tredje hand så säger vakterna eller ansvariga på plats åt dig när de ser dig fota.
Rätta mig om jag har fel, för jag kan inte garantera att det är som jag säger….men jag är till 99% säker.
// Paltfan
Jag tog med mig en kompaktkamera på min förra konsert jag var på och är nöjd med bilderna, men de är verkligen inga proffs bilder, haha! Och jag känner att jag måste sluta fokusera på bilderna och tänka på bandet, för man missade jäkligt mycket då man stod med näsan mot kameran hela kvällen nästan! De är inte värt de imo.
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Jag jobbar som security på olika evenemang på bland annat friends arena. Digitalkameror är helt okej men inte system kameror om man på något vänster lyckas smuggla in system kamera så kommer med högsta sannolikhet någon av oss ge en tillsägelse
Jag antar att du med digitalkamera menar kompaktkamera. Men varför den skillnaden? Det går ju att få väldigt bra bilder även med en kompakt.
HH

Ang det här med närvarokänsla på konserter. Jag upplever att de som verkligen är där för att fota är extremt närvarande och har en total inlevelse. De läser av bandet och publiken samtidigt som de är koncentrerade på kameran. Personer som däremot tar enstaka bilder eller håller på med mobilen har inte alls den närvaron.
#24 Feel the same :) Om jag inte tar kort och filmar glömmer jag av hela konserten efteråt eftersom jag är i chock hela tiden.
Måste bara fråga efter att ha läst lite:
Om själva arenan, t.ex Friends Arena som jag ska till, säger att man inte får ha kamera, men man frågar bandet eller bandets manager om man får tillstånd, vad gäller då??
Blev också lite förvirrad…får man alltså ha en digital/kompakt kamera till Friend Arena eller är det ett förbud mot ALLA kameror?🤔
You can't make a rainbow without a little rain