Nikon D5300 eller D7100?
Jag har nu så smått börjar leta ny kamera. Den jag har nu (en Nikon D80) har jag haft i ett antal år, och jag vill uppgradera mig.
Jag velar mellan en Nikon D5300 eller en Nikon D7100, och skulle gärna få era tips.
Jag fotar mest djur, såsom hästar. Även lite natur, men inte lika mycket. Jag vill gärna att kameran ska ha bra video.
Jag är inte jätte duktig på inställningar m.m, det är så mycket men jag försöker lära mig (om ni ha något bra tips på artikel eller så där man kan lära sig lite mer om detta, länka gärna). Jag använder mest (på min nuvarande kamera), inställningarna Manuell eller den Auto inställningen där man har mest kontroll.
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
Här en länk som visar olika fördelar på dom 2 kamerorna. http://versus.com/sv/nikon-d7100-vs-nikon-d5300
En viktig fördel med d5300 mindre brus : Nyare EXPEED version. Nyare bild processorer är bättre på att processa flera uppgifter samtidigt, och kan producera bilder med högre kvalitet, med bättre prestanda i svagt ljus och snabbare AF (autofokus).
En fördel med D7100 : Vädertätad = Enheten är skyddad extra för att undvika fel i bilden på grund av vädret.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
D7100 säger jag för att få dubbla rattarna i greppet precis som din D80 har idag. Vist har D5300 bättre sensor men det är fortfarande en instegskamera vilket inte D80 och D7100 är. Vill du gå tillbaka och bara köra auto är väl D5300 att föredra men vill du laborera mer med manuella eller halvautomatiska inställningar är D7100 mer lättarbetad.
Hej, Det går alldeles utmärkt att jobba med manuella inställningar på D5300. Visst är det smidigare på D7100, men det till priset av en större och tyngre kamera. Gå gärna till en butik där du kan titta närmare på dem. D5300 har vridbar skärm, är mindre och lättare, lika bra bildkvalitet som D7100, har inbygd wifi och är billigare. Har också scenval på inställningsratten. D7100 är större och tyngre, vädertätad, extra display och extra ratt och knappar för inställningar, tar en bild mer per sekund i serietagning, har fler fokuspunkter. Jag rekommenderar denna site för jämförelse: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d5300&products=nikon_d7100 Jag är i samma situation som du, och vill uppdatera från en äldre Nikon. Jag lutar åt välja D5300 och istället lägga mer pengar på ett bättre objektiv. Du ska veta att en ny D5500 är på gång. Ej i butiker ännu, men då den kommer så antar jag att priset på D5300 kommer sjunka. Har inte kollat närmare på den nya, men verkar vara en mindre uppdatering.
D7100 alla dagar i veckan. Syftar nu enbart på vädertätningen.
Putt
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
I och med att du uppgraderar från D80 röstar jag också på D7100. D5300 är ett steg nedåt vad gäller handhavande och känsla, i alla fall i min uppfattning även om jag inte hållit i just D5300 utan endast andra modeller i samma produktsegment, alltså Nikons så kallade "instegmodeller". D5300 är säkert bättre på pappret än D80 på så gott som alla fronter, men känns troligtvis mer som en leksak än D7100 i dina händer. D7100 är klart mer lik din D80 i det här avseendet.
Jag har haft Nikonkameror ur alla segment utom det rena proffssegmentet (D3, D4 osv) och jag uppfattar skillnaden mellan de olika segmenten som relativt stor med avseende på handhavande och kvalitetskänsla, men det oaktat var jag väldigt nöjd med min gamla D60 på många vis. När jag skaffade D90 kändes D60 som en leksak, och när jag skaffade D700 kändes även D90 lite som en leksak… Allt beror på vad man har för referensramar.
Jag skulle varmt rekommendera att du tar dig till en butik som har inne av båda kamerorna, och jämför båda kamerorna och hur de känns för just dig i praktiken. Då har du troligtvis även svaret på vilken kamera du borde välja.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har en Pentax K3 idag och den är väldigt likvärdig D7100 prestandamässigt. Båda kamerorna har bra bildprestanda och är vädertätade. Har man råd, så förstår jag inte hur man kan titta på nånting som inte är vädertätat. Väljer man vädertätat idag, så får man ju de andra features på köpet oftast. Tex två skruvrattar (iaf om man pratar traditionellt systemkamerahus).
Att köpa ett väderotätat kamerahus med antagligen väderotätade objektiv som man inte kan använda när man själv vill är för mig obegripligt, men jag har givetvis full förståelse för att de kostar mer pengar och därav så faller de bort i inköpslistan.
Angående vädertätning har jag absolut inte varit speciellt försiktig med mina nikonkameror; alla har blivit genomblöta av snöfall och klarat måttligt regn utan minsta problem. Så av min erfarenhet tål kamerorna (iaf Nikon) ganska mycket även utan vädertätning. :-)
Eller så har du bara haft en enorm tur 🤦♂️
😃
Tja, vem vet? Men åtminstone D90 hade väldigt gott rykte i det här avseendet. Minns att jag läst om ett fall där en D90 klarat sig i extrema väderförhållanden medan andra kameror på samma utflykt, även vädertätade proffsmodeller, givit upp långt tidigare. Så jag skulle påstå att åtminstone Nikonkameror har ett ganska hyfsat väderskydd även om de inte är direkt vädertätade.
Vad jag vill säga är att man nog kan lita på att kamerorna inte går sönder av en liten droppe vatten. Förstås är det dumt att utmana ödet, vilket jag dock ändå kanske gjort en och annan gång i jakten på bra bilder, men utan problem som sagt. 🙂
Det kostar att ligga på topp mao 😃