Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1217 ggr
PretenderX
0

Objektiv

Har funderat på att köpa ett nytt obejektiv, men vet inte vad jag ska välja. Det står mellan ett vidvikel och ett macro. Det jag är mest sugen på är ett vidvikel. Vet ni någon bra sida där man kan läsa om de olika objektiven? Jag har en Pentax K100D, så har ni något att rekommendera så fram med det bara. Allt (bra) är av intresse.

Mvh Andreas

[mingdie]
0

Andreas. Om du kan tänka dig begagnat så gå till den här sidan. Där finns betyg på dom flesta Pentax objektiv.  http://www.photodo.com/

Besök också detta forum. Det är ett forum för Pentax ägare med allt från nybörjare till proffs. Där finns en sida med recenssioner av medlemmar på dom olika objektiven. Du kan också söka i objektiv (lens) forumet. Fråga gärna, det är trevligt folk.

Dom macro foton jag tar använder jag manuell fokus så det blev naturligt att köra med en 50mm 1.7 manuell glugg och ett par mellan ringar. Kostade mig 500 kr begagnat.

Eddie

[mingdie]
0

Kanske skall lägga till adressen till Pentax forumet. http://www.pentaxforums.com/

Eddie

PretenderX
0

Eddie. Jag kan inte hitta några macro objektiv. Vet du något ställe där folk säljer begagnade objektiv.

[mingdie]
0

Tyvär bor jag inte i Sverige så jag har dålig koll på var man kan köpa. Men ni har väl något liknande Ebay hos er.

Om du vill köpa ett bra macro objektiv så tycker jag du skall titta på följande. Pentax D FA 100mm 2,8, Tamron 90mm DI 2,8 eller Sigma 105mm EX DG 2,8.

Titta vad folk säger på den här tråden.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&message=22327505&q=best+macro+lens&qf=m

Eddie

PretenderX
0

Jag tittade lite på de där objektiv som du föreslåg, och fastnade för Sigams. Men de jag tänkte på var att alla är fasta finns det inget bra zoom? eller man kanske inte ska ha det när man fotar macro.

Tack för all hjälp.

[mingdie]
0

Det finns en del zoom som har macro inställning men oftast är det då inte 1:1 utan kanske 2:1 eller 3:1. Så om du vill ha ett riktigt macro så blir det nog ett fast objektiv. Fördelen med fast objektiv är att bildkvaliten oftast blir mycket bättre.

Jag märker att mitt gamla 50mm 1.7 manuella objektiv sitter på väldigt ofta. Otroligt fin bildkvalitet, skärpa och bokeh.

Eddie

montax
0

#6 Du menar nog macro 1:2 och 1:3.  :-)

Jag har för mig att det endast är fasta brännvidder som har macro 1:1.

Det finns ett zoomobjektiv med macro 1:2 som anses vara prisvärt. Det är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro.

broderbluff
0

#7 korrekt, med 1:1. Men jag kan rekommendera det objektivet också. Har ett själv fast till min canon 30D

montax
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till min Pentax *ist DS har jag ett kultobjektiv som macroobjektiv.  Det är ett Kiron 105/2.8 Macro 1:1, med manuell fokus så klart. Och inbyggt motljusskydd. :-)

Förra våren plåtade jag många blåsippor och vitsippor med det. :-)

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7. Helt rätt. Ibland slår det sint i huvudet.

Man får väga upp vilken bildkvalitet man vill ha och om 1:1 är nödvändigt. Montax Kiron är ett bra objektiv om du kan få tag i det och Pentax 100 2,8 är vad jag själv skulle vill ha. Kolla in den här killens macro foton. http://www.culinair.com/

Om ett zoom är viktigt för dig så köp det och försök sen köpa en kombination med ett M50mm och mellan ringar. Det kommer att ge dig ett bra resultat. När du kör 1:1 macro så är skärpedjupet så kort att manuell fokus är lika lätt som autofokus.

Skickar med ett foto taget med 50mm plus mellan ringar.

Eddie

PretenderX
0

Jag har tittat på de flesta objektiv som har tipsat om och har fastnat för det här Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1. Det funkar väll till min Pentax K100.

Det verkar vara ett bra objektiv, zoom är inget som är viktigt utan jag undra bara om det var något att ha. Men blir de bättre bilder med fast är det de jag kommer att satsa på.

Tack för all hjälp.

montax
0

Jadå, Sigma EX 105/2.8 DG Macro 1:1 finns till Pentax.

Länk till Cyberphoto.

Hos FotoVideo är det obekräftad om objektivet finns i lager.

Då är det bara att säga: Välkommen in i macroträsket! Skrattande

Elden
0

Har försökt hitta svar på min fråga i andra trådar men inte lyckats så jag ber om ursäkt om detta redan har tagits upp.

Jag har en Pentax K10D som jag fortfarande är nybörjare på. Min gamla kamera är en Pentax MZ10 och till den har jag diverse objektiv. När vi köpte nya kameran fick jag olika besked om huruvida de gamla manuella objektiven skulle fungera med den nya. Enligt era inlägg ovan gör dom det men nu till frågan - fungerar autofokusen på dom? (rent teoretiskt borde dom inte det men…)

Ypperligt tacksam för svar!

[mingdie]
0

#13 Om du har auto fokus objektiv så kommer det att fungera på din K10D men manuella objektiv måste du fokusera manuellt med. Jag har inga problem att fokusera manuellt med mina gamla objektiv men du måste ställa om kameran till manuellt fokus. Sedan måste du också ändra en inställning i menyn om dom inte har ett A på bländar ringen. Skriv gärna vilka objektiv du har så skall jag försöka hjälpa dig. Många av dom gamla objektiven är riktigt bra.

Eddie