Foto: Barnfoto i studion
förlåt, men det första intrycket jag fick av den här bilden var ett barn som låg i bisättning, stunden då anhöriga får se den avlidne/avlidna innan de läggs i kistan.
spöklikt i alla fall.

Möjligen har papa-bears reaktion något att göra med färgskalan.
Jag antar att du använde studioblixtarna, och en av svårigheterna man har med vit textil, papper och annat som innehåller vitmedel, är att färgen blir blåare än vad man ser i inställningsljuset, eftersom vitmedlet ger fluorescens på ett annat sätt för blixtljuset än för inställningsljuset. Det gör ibland att man upplever att färgen blir kallare än vad man väntar sig när man ställer efter en neutral referens.
I mina ögon är det väldigt mycket blått i bilden, och dessutom är det ganska mycket reflexljus från bakgrunden, som påverkar hudfärgen. En varmare ton ger ett helt annat intryck, särskilt om man höjer kontrasten något genom att sätta svartpunkten lite högre. Bilden kan ändå hållas i high key, men något högre kontrast och varmare ton ger bilden ett annat intryck.
Det är rätt knepigt att hålla high key med färgad bakgrund. Jag tänker mig att man kan sänka skuldran på tonkurvan lite grann för att få en aning mer kontrast i kinden upptill och mer isolation från bakgrunden, så att det blir mer tydlig skillnad i färg mellan ansiktet och bakgrunden där de möts.
Genom att skärma av belysningen mot bakgrunden utanför bildytan kan man minska reflexljuset från den färgade bakgrunden och få mindre inflytande av bakgrundsfärgen på huden.
Jag har provat att ta in den i Darktable, och där plockade jag Vitbalans från en liten bit av blusen, drog svartpunkten en aning åt höger och drog ner kurvan med ett handtag en bit från höger kant, vilket sänker tonkurvans skuldra. Med varmare ton och lite högre kontrast och bättre separation mellan bakgrunden och kinden, ser hon klart mycket mer levande ut.
#1 Önskade ingen kritik. Och tack för att du berättar att du tycker att jag får min brorsdotter att se död ut på bild.
http://Mylifeandbrian.blogg.se
#2 Såg inte att den såg väldigt kall ut i färgerna. Blir väl så efter x antal timmar bakom kameran och datorn. Fyrkantiga ögon deluxe <3 Jag håller fortfarande på och lär mig och är absolut inte helt bekväm i barnfoto - på långa vägar. Har här ovan lagt in en bild där jag ändrat tonen i färgen lite mot det varmare hållet. Men jag är som sagt pippi på att dra reglagen så att bilderna blir ljuuusa (är helt enkelt den personen jag är som fotograf). Så du menar att jag ska rikta softboxarna så att dom inte slår mot bakgrunden? alls? Har varit rätt noga med det på den träfärgade bakgrunden då den gör att ljuset reflekteras. Jag som tyckte jag hittat en så bra bakgrund för domhär prinsessorna jag fotade med de ljusrosa tapeten och golvet. Nåväl :)

Bakgrundens färg är okej. Det jag föreslår är att skymma den del av bakgrunden som inte är med i bilden, så att den inte skickar så mycket reflexljus mot motivet. Den lilla bit av bakgrunden som syns i bild ska så klart vara belyst, men den ganska stora del som är ovanför lägger sin färg över kinden på barnet.
Man brukar ha flera olika hjälpmedel för belysningen i en studio. Utöver softboxar förekommer bikakor, flaggor (som skärmar av), diffusorer och reflektorer. När jag fotograferar produkter händer det ofta att jag håller upp en flagga för att skärma av ljus jag inte vill ha. Samma teknik kan ju användas vid porträttagning också när bakgrunden har färg om man vill ha lite mindre av den mot sitt motiv. Jag tänker mig att om man har tänkt göra bilden i high key, kan man hänga en vit reflektor på väggen upptill, utanför bilden, så att reflexljuset som smeker över kinden blir vitt.
#6 ojoj, nå sådana prylar har inte jag införskaffat eller ens tänkt tanken på. Jag som trodde jag hade "allt" (skämt åsido). Vet inte ens vad bikakor, flaggor, diffusorer och reflektorer är för någonting :)

Det jag brukar använda som reflektor och diffusor är en vit marktäckfilt som jag misstänker att man kan hitta i byggvaruhus. Jag har en stump som jag fick vid ett vägbygge. Man kan använda vitt tyg också, lakan eller vad man kan ha. IKEA har en jalusigardin som är struntbillig, som man kan dra ner när man behöver den som reflektor. Funkar med vit rullgardin också.
Bikaka, eller snarare bikakeraster, är något man sätter frampå softboxen, som gör ljuset mer parallellt. Den skärmar också av så att man inte får så mycket ströljus utan ljuset hamnar där man vill ha det. Till större softboxar brukar de inte se ut som en bikaka, utan cellerna är oftare fyrkantiga, men om du webbsöker på honeycomb grid får du en hel del träffar. Det finns också en del videos på tuben.