Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4207 ggr
[wargtass]
1

Hjälp mig hitta en ny systemkamera?

Hej! Nu är det dags för mig att skaffa en ny kamera. Har fotat i ett par år men jag är inte alls särskilt kunnig vad gäller de tekniska specifikationerna och har svårt att lära mig och komma ihåg dem, därför blir det svårt för mig att på egen hand hitta rätt kamera…så nu behöver jag alltså lite hjälp och här är "kriterierna" :)

- Så lite brus som möjligt (ljuskänslig?)
- Vridbar skärm
- Snabb autofokus
- Ta snabba bilder
- Max 10 000 kronor

Kameran skall användas till kort på:
- Stilleben
- Bebis
- Djur
- Inredning

[wargtass]
0

#1 - Tack för tipset! Jag har läst lite om den men återkommande i recensionerna verkar vara att bilderna blir lätt brusiga, är det något du har någon erfarenhet av?

woopwoop
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart det fortfarande är en del brus vid högre ISO, men jag *tror* inte du kan få så mycket bättre i den prisklassen faktiskt. :) 

Denna bilden är tagen med ISO 5000 och slutartid på 1/500.

woopwoop
2
[wargtass]
0

Superfina bilder! Tack för att du laddade upp :)
Måste fråga om du känner till skillnaderna mellan Canon 70D och Canon 700D?

MagArne
0

#5 Här kan du jämföra skillnaderna mellan 70D och 700D
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Canon-EOS-70D

Poängen får du väl ta med en nypa salt men ett hum om skillnaderna får du ju.

JazzBass
1

Jag skulle varmt rekommendera en begagnad fullformatskamera, kanske Canon 5D mark2, 6D eller Nikon D700 eller D600. Med fullformat får man hälften mindre brus, bättre skärpa och snävare skärpedjup på samma bländartal och bildvinkel, vilket ofta är uppskattat. Ser kort och gott bättre ut. Dessutom brukar kamerorna ha större och bättre sökare. Borde kunna hittas för

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[wargtass]
0

#7 - Jag hittar inte Nikon D700 men däremot Nikon D7100 - är denna samma fast bara en nyare variant? Canon 5D Mark 2 hittade jag inte att köpa från någon butik och inte heller Canon 6D Mark och Nikon D600 låg en bra bit över de 10 000 jag tänkt ge för en kamera.

[wargtass]
0

Oj nu såg jag ju att du skrev "begagnad".  Det är inte aktuellt för mig när det gäller så mycket pengar, tyvärr, men om Nikon D7100 är en nyare variant av D700 så är det ju intressant. Tack för tips och råd!

Inkanyezi
0

Nej, D7100 är inte en nyare variant av D700.

D700 är en fullformatskamera, en proffskamera, som har betydligt bättre sökare än alla DSLR-kameror i cropformat (APS).

Successionen till D7100 går via D90 och D7000. De är cropkameror (DX), och de är gjorda mer för entusiaster än för nybörjare. De har bättre ergonomi, bättre sökare och fler knappar och rattar, så att man inte behöver gå in i menyerna för att göra en del inställningar. De är också mer robust byggda, och i sökaren finns ett prisma, där instegskamerorna har speglar. De har också en LCD-skärm på ovansidan där man kan se inställningarna.

D700 har större sensor, vilket innebär att den har möjlighet till bättre bildkvalité, särskilt vid svagare ljus, men eftersom den är i fullformat (FX) kräver den också objektiv som täcker den större bildytan. Det blir tyngre och också dyrare objektiv.

En begagnad D700 kan vara ett bra köp.

[wargtass]
0

#10 - Aha, tack för informationen. Har du möjligtvis något tips på en annan kamera utefter de "kriterier" jag skrev om högst upp i mitt första inlägg?

bjarne76
0

Hej! Jag funderar också på ny kamera. Jag har En Nikon d40x idag, så jag kikar mest på Nikon. En fullformatare vore jättekul, men nya är för dyra och jag är tveksam till att köpa begagnat.. Jag har kollat på D7100, men lutar nu åt D5300. D7100 är lite mer robust, har display för inställningar, inbyggd fokusmotor, några fler fokuspunkter och är något snabbare. I övrigt är de ganska lika. D5300 har vridbar skärm som du vill ha. Kolla http://www.dpreview.com/products/nikon/slrs/nikon_d5300 Jag funderat på att kombinera D5300 med ett Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC HSM OS C för att få lite ljusstarkare objektiv än standard. Sigma har också ett 17-50 f/2.8. Kolla http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests Pris för D5300 och sigma objektiv blir ca 10000kr. Bjarne

[Teddies matte]
0

Canon 70D, har den själv och är mycket nöjd. Jag kan inte hålla med om att bilderna lätt skulle bli brusiga, det handlar ju också om att kunna hantera inställningarna, val av objektiv o.s.v.

Nikon D7100 är också värd att kolla in. Är det där med bruset mycket viktigt är det ju nog värt att söka efter en begagnad fullformat, men om du inte vill ha begagnat så är nog det en punkt du måste kunna ha lite överseende med.

JazzBass
0

På tal om begagnat, så har jag köpt två av de tre digitala spegelreflexkameror jag haft begagnade. Felfria och sparsamt använda kameror båda två. Den jag köpte ny, en D90 köpt 2010, hade ett kraftigt fokusfel vilket gjorde att jag blev tvungen att strax efter inköp skicka den på service i en månad. Jättekul. Så jag förstår inte varför begagnat är så uteslutet för många, speciellt då man faktiskt får väldigt mycket mer valuta för pengarna. Köper man av en tekniskt kunnig fotograf är också chansen större att man får en välkalibrerad kamera än om man köper ny från butiken, och det säger jag inte bara för att jag hade otur med min D90. Fabrikskalibreringen lämnar en del att önska, och jag är övertygad om att många mindre insatta fotografer använder dåligt kalibrerade kameror utan att veta om det.

Min nuvarande kamera, en D700, köpte jag 2012 och den är fortfarande i utmärkt skick. Den har vansinnigt bra autofokus - helt i klass med de bästa proffsmodellerna, och kameran klarar 8 bilder per sekund (med batterigrepp och AA-batterier eller "powerbatteri"). Det gör den klart snabbare än D800, D600/D610 och D750. Bildkvaliteten kan man inte heller klaga på, även om de nyare D800, D600/D610 och D750 är snäppet bättre.

Det är egentligen fantastiskt hur en kamera som lanserades för hela 8 år sedan fortfarande kan stå sig så bra i jämförelse. Men Nikon gjorde ett misstag genom att göra D700 väldigt lik proffskameran D3, som släpptes strax innan D700. Väldigt få köpte D3 när D700 var lika bra på alla vis men lite mindre och lättare. Tyvärr så lärde sig Nikon av sitt misstag och därför har ingen av de efterföljande modellerna i det högsta "prosumer"-skiktet liknande egenskaper som de renodlade proffsmodellerna.

---

Nu när jag igen ser vad du TS vill fotografera, inte bara din kravlista, så tror jag D700 visserligen skulle fungera bra, men jag tror den också skulle kännas för stor och klumpig. Avsaknad av andra autolägen än P, S och A (finns t.ex. ingen grön ruta eller sportläge) gör den kanske också mindre attraktiv om du inte är van att fota manuellt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ssofia
0

Snabb autofokus får du inte enbart genom kamerahuset - det sitter mycket i objektivet. Givetvis spelar motorn i huset en stor roll, men det mesta sitter i objektivet , i alla fall enligt mina erfarenheter.

Jag tolkar det som att du har en kamera redan - vilket märke är den? Och har du några objektiv till den som ska passa nästa kamera?

Jag funderade lite på hur jag skulle gjort om jag hade köpt kamera idag och vetat vad jag ville få ut av min fotografering :)

Om jag skulle köpt ny kamera idag hade jag satsat på en fullformat direkt eftersom jag ville bygga upp en verksamhet/företag på min fotografering längre fram. Det är en saftigare prislapp, men i min mening värd varje krona hundra gånger om. Jag körde länge (2007-2013) med dx-sensor och ångrar det bittert än idag.
Ska man "bara" (misstolka mig rätt) köra hobbyverksamhet så ser jag många fördelar med att ha en kamera med dx-sensor. Framförallt handlar det om att objektiven är billigare, du kan bygga upp ett system med objektiv för mycket billigare peng än till en fullformat (om man inte är allt för kräsen med att köra allt original). Du får också en inbyggd telekonverter som förlänger brännvidden med 1,5. Många fördelar alltså :)

Jag hade köpt en Nikon D750 (6,5bilder/sek) om jag köpt fullformat idag. 
Om jag istället valt att köpa en dx-kamera så skulle valet falla på en D7100 (6fps) eller D5500 (5bilder/sek).

Jag skulle också i möjligaste mån kolla upp äldre modeller som säljs begagnat, många är fortfarande väldigt bra, för att sedan kunna investera i bra optik med snabb autofokus.

MagArne
0

#0 Är budgeten 10.000kr bara kamerahuset eller med objektiven inräknade?

Vad har du för kamera och objektiv idag och vad tycker du är mindre bra med denna som du önskar vara bättre på en ny kamera?

[wargtass]
0

Jag har absolut inget emot att köpa begagnade saker, det gör jag ofta, förutom just tekniska prylar eftersom jag alltid vill köpa till den där extra försäkringen IFALL att något händer.

De kameror jag haft hittills är en sony a290, canon eos1000d och så en Nikon D3000. Jag har alla kvar och har aldrig köpt till några objektiv utan vart nöjd med de jag haft. Mest nöjd har jag vart med min a290 men den är ganska långsam numer. Känner att jag saknat en kamera som är något snabbare och hinner med
lite mer, någon som inte är lika "brusig" och så en skärm som går att vika ut.

Och budgeten är på 10 000 kronor och därmed ett objektiv inräknat, tänker jag.

MagArne
0

Hmm, då har du ju troligtvis bara ett enkelt 18-55mm kitobjektiv som nya kameran kan ärva. Inte mycket att hurra för men du kan ju alltid bestycka en Canon 70D eller en Nikon D7100 så länge? Komplettera med ett fast 50mm f/1.8 och du är inom budgeten på 10.000kr

xla
0

Vilken extra försäkring? Att köpa till en försäkring med kameran handlar ju oftast om att köpa något i onödan eftersom att det täcks av hemförsäkring med drulle eller garanti.

[VSK]
0

Jag har Solid försäkring. Tror det kostar 200:- i självrisk om oturen skulle vara framme. Och då skall försäkringen täcka allt. Även om jag skulle glömma min kamera nånstans.

Värt varenda krona med sån försäkring. Brukar dock bara ha dem de två första åren efter inköp.

MagArne
0

Gäller att tänka till lite med de där extraförsäkringarna. Oftast är det ju bara kamerahuset eller medföljande objektiv man försäkrar. Monterar du ett annat svindyrt objektiv på kameran så täcker ju inte försäkringen detta objektiv. Så alla extra objektiv och tillbehör behöver ju också försäkras.

Men vist är det värt att kolla upp dem och vet man med sig om att prylarna kommer utsättas för diverse hårdhänt hantering är det ju extra viktigt.

Taggeman
0

Eftersom du vill ha vridbar skärm så har Nikon D5300 det o snart lanseras D5500 så gissar jag att det snart går att få 5300 kameran lite billigare. http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d530018-105vrvskabatteri/212777.3301/

Den har mycket av Nikon 7100 system i sej så det är ett bra köp för dom pengarna. http://versus.com/sv/nikon-d7100-vs-nikon-d5300

En fördel med d5300 mindre brus : Nyare EXPEED version. Nyare bild processorer är bättre på att processa flera uppgifter samtidigt, och kan producera bilder med högre kvalitet, med bättre prestanda i svagt ljus och snabbare AF (autofokus).

En fördel med D7100 : Vädertätad = Enheten är skyddad extra för att undvika fel i bilden på grund av vädret.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[wargtass]
3

Tack för alla svar, jag köpte en Canon eos 70d :)