Träöga
Vad häftig! Tänker på "Lavskägge" och hans vänner….skogen ser dig!
Går bilden att göra lite ljusare?

johan, sådana bilder kan bli rätt balla. Du får leka lite med burn and dodge tool så blir det kanon.
Robert
Grymt!
Tom
#2 Amatören undrar - vad är "burn and dodge tool"?

Kolla under huven i PS.
Robert
Burn/dodge = efterbelys/skugga
Kan framstå som fullständigt kocko om man inte varit i ett mörkrum. När man skall exponera sitt papper i mörkrummet så kan man välja att förstärka eller dämpa exponeringen genom att efterbelysa områden efter exponeringen eller skugga områden undertiden man exponerar.
Efterbelysning (burn) har symbolen av en hand som formar ett O. Man låter alltså ljuset från förstoringsapparaten sila genom händerna och träffa området som behöver mera svärta.
Skugga (dodge) har en symbol som ser ut som en svart boll på en pinne. Det är en sk "pjatt". En bit svartmålad kartong som man satt på en ståltråd. Med denna kan man hindra ljuset att träffa pappersytan. Då får man mindre svärta just där.

det är så skoj med mörkerrum, då fick man anstränga sig mer än i PS, blev det fel gick det inte att trycka på CTRL-Z. Jag är glad att jag han testa den "gamla" tekniken innan min skola bytte ut mörkerrummet mot en datorsal

#6, tack för en bra redogörelse.
Hälsningar
Robert
#7: Man är lite bortskämd. Nu sitter man och surar över att det inte går att ångra hur många steg som helst… :-)

#9 så sant =)