Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 764 ggr
MagArne
0

Smuts i kompaktkamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått ett dammkorn innanför yttersta linsen på min Nikon P7100 som syns på bilderna i form av en fläck.

Har ni något knep för att kunna flytta på dammkornet? Kanske något statist laddat föremål?

Vad tror ni annars? Skruva isär den och hoppas på det bästa för det är väl ingen mening med att skicka den på service?

Det är det vita lilla strecket på bilden.

RebeccaG
0

Nu kan inte jag ett smack om kamera eller liknande, men jag tänker spontant en fuktig tops?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

MagArne
0

#1 Nu får du gärna förklara dig hur du tänker?

Det går varken blåsa eller putsa bort dammkornet då det sitter på insidan av glaset. Så jag misstänker att jag måste skruva isär hela optiken vilket jag vill försöka undvika. Skaka kameran hjälper inte.

MagArne
2

Eller jo det gjorde det. Snärtade till skiten med fingret ett par gånger och nu är dammkornet nere i hörnet. Det duger åt mig :-)

RebeccaG
1

Okej, jag trodde det satt på utsidan linsen :P

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

ru4real
0

Om det är viktigt och stör bilderna, lämna in kameran. Försök inte pilla isär den själv för risken att du får ihop den sen är nog försvinnande liten. Det finns massvis m små kugghjul och annat där som man inte skall pilla med.

Liz85
0

Har du ingen sån där funktion på kameran där du kan "öppna upp"spegeln eller ridån eller liknande för att komma åt och peta bort dammkornet med en tops? det Hade jag på min Sony A100.

JazzBass
0

För det första var det fråga om en kompaktkamera med icke avtagbart objektiv så att ta bort smutsen med tops går då naturligtvis inte. För det andra är problemet redan löst, se #3.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus