Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 428 ggr
kristinah
0

Kritik på vitklöverblomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på denna lilla vitklöver. Inte lätt att få focus på rätt ställe tycker jag.

Sarawibron
0

väldigt suddig bild, du borde tänka på vart du fokuserar. I ditt fall skulle jag ha fokuserat på själva blomman (vitklöverns huvud) då det då hade blivit en helt annan bild med liv & rörelse i sig. Du skulle även kunna ta & beskärna den något.

[mingdie]
0

Jag vet inte varför du har missat fokuset. Det ser ut som om det har hamnat hitom blomman. Vilken bländare använde du och fokuserade du på själva knoppen?

Eddie

kristinah
0

Ja, jag försökte och försöker fortfarande fokusera på själva objektet som i det här skedet var en vitklöver. Måste fortsätta träna om makro. Tack för er kritik. övning ger färdighet.

[mingdie]
0

Kan det vara att du har front fokus på din kamera, dvs att den inte är inställd ordentligt så att skärpan hamnar framför objekted. Det bästa sättet att kontrollera är att sätta kameran på ett stativ och fota ett måttband som sträcker sig iväg från kameran. Ta och sikta på en punkt tex 100mm och se var skärpan hamnar framför och bakom det måttet.

Eddie

kristinah
0

#4 Tack för tipset. Det skall jag minsann göra. Mycket bra tips tycker jag.

kristinah