Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1069 ggr
Elisiajohansson
2015-01-28 19:31
2

Barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kritik i olika former efterlyses på dessa :)

Elisiajohansson
2015-01-28 19:36
0

Ser nu att man inte ser hela mittenbilden för den var stående :P

Inkanyezi
2015-01-28 20:29
1

Flyttad till annan grupp, eftersom den inte följer kritikreglerna.
http://foto.ifokus.se/discussions/4d7142fab9cb46222d058172-regler-for-kritiktradar?stickies-1

Den konstiga beskärningen beror på iFokus funktion för bildspel. Jag skulle helst se att den bildspelsfunktion som finns nu togs bort, eller att den åtminstone inte skulle tilldelas automagiskt när man lägger in mer än en bild i inlägget. Den är fruktansvärt irriterande, så jag hoppas att du kan ladda in dina bilder en och en i varsitt inlägg och följa reglerna för kritiktrådar: högst två bilder per tråd och högst två trådar samma dag.

Det jag har att säga om bilderna är mest av teknisk karaktär.

Bilderna ser urvattnade ut, och jag tycker att de inte bara är för ljusa, utan det ser också ut som om de är överexponerade. Det kan hänga ihop med bildbehandlingen, men någonting är riktigt galet, och det kan bero delvis på din bildskärm, om den inte är kalibrerad.

Jag tycker inte om ljuset i dem. Jag tycker att det är alldeles för platt, så att man strängt taget knappast uppfattar att ljuset har någon riktning. Det beror på att de är fotograferade i riktning från fönstret, så att det är mjukt ljus rakt framifrån. Bättre modellering av porträtt får man när man låter ljuset falla in från sidan, alltså har fönstren mot sidan och fotograferar i en riktning mer parallell med fönstren. Då får man en belyst sida och en skuggsida, och den stora ytan på fönstren gör att övergången mellan skuggat och belyst blir mjuk.

ru4real
2015-01-28 20:56
1

Jag tycker lite som personen ovan, det är inga bra bilder, med samma anledningar som skrivs.  Och de är dessutom suddiga (kanske bildspelet som f*ckar upp dem?).

Inkanyezi
2015-01-28 21:05
1

Det är helt riktigt att bildspelet kan göra bilderna sämre. Om man postar en bild som är stor, så krymps den automatiskt till en storlek som godtas i bildspelet, och det görs såvitt jag vet utan efterskärpning. Om det också påverkar andra egenskaper i bilden vet jag inte, men det är hursomhelst inte någon bra idé att låta bilderna bli bildspel. En bild per postning, och forumet tar emot ganska stora bilder utan att ändra dem på något sätt.

Elisiajohansson
2015-01-29 10:17
0

Hm ok, ja då är det nog fel på min dator. Även ang skärpan, så är dom inte suddiga när jag tittar på dom :/ 

Men tackar för tipset om ljusriktningen! :)
Får antagligen kolla över min dator.

Elisiajohansson
2015-01-29 10:19
0

Är inte aktiv så jag har slarvat med att ha koll på reglerna, my bad. :/

JazzBass
2015-01-29 13:28
6

I motsats till ovanstående tycker jag (fastän skärmen jag ser på nu är usel) om bildernas utseende i stort. Inte kan man gå och säga att "de är inga bra bilder", eftersom foton alltid bedöms subjektivt. Bättre att säga "jag tycker inte det är några bra bilder" med tillhörande motivering.

Det enda rent negativa som jag ser i bilderna har att göra med skärpan på två av bilderna. Den ena är på gränsen till katastrofal medan den andra är rätt så okej men inte helt bra ändå. En av bilderna är dock knivskarp, och den bilden är även i övrigt väldigt lyckad med ett fint uttryck. Skulle det vara min unge på bilden hade jag blivit jätteglad över fotot, beställt en stor utskrift på bilden och hängt upp på paradplats där hemma. Så bra tycker jag att den bilden är. De andra två hamnar dock tyvärr långt efter.

Vad gäller ljus och bildbearbetning är det också fråga om smak och tycke. Jag råkar gilla den här stilen, det ser artistiskt och snyggt ut, och jag tycker ljussättningen passar bra för motiven i de här bilderna. Det tekniskt "korrekta" och mest överensstämmande med verkligheten behöver inte alltid vara eftersträvansvärt heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Vaargen
2015-01-29 14:38
0

Det är ju faktiskt så att alla tycker olika så bara för att någon inte gillar dina bilder så betyder det ju inte att någon annan kan älska dina bilder. "Skönheten ligger i betraktarens ögon" jag tycker du har fångat ett sött uttryck på den skarpa bilden på bebisen :)

Moag
2015-01-29 14:45
0

Jag tycker om ljusa bilder så där ser jag inget fel, ena ser dock väldigt suddigt ut. Den sista(?) är väldigt bra i min ögon.

Elisiajohansson
2015-01-29 15:24
0

#7, 8 & 9 Tack så jättemycket!! :)

Ser nu att den ena är väldigt suddig :O, jag har två liknande bilder och det var den andra som var menad att jag skulle ta med :P 
Nu vet jag inte om det är fel på min skärm men lite ljusa bilder tycker jag faktiskt om, sen om dom ser extremt överexponerade ut så har jag nog fel inställningar själv. 

Jag tar åt mig så otroligt av andras kritik, både pos & neg, men jag glömmer ofta att om någon/några inte gillar det jag gör så betyder inte det att det ÄR dåligt/fel. Men jag tänker direkt "Jaha nu har jag misslyckats totalt". Får väl sluta med det :P haha