Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1083 ggr
MarHai
2

Rita av annans bild och sälja

Jag upptäckte igår att en bild jag har tagit har blivit avritad och används som tryck på artiklar (tröjor mm) i en amerikansk webbshop. Vad gäller för det?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Saffran0Spice
3

Det är väl en form av stöld - så en polisanmälan kanske man kan börja med?
Är inte helt inne på detta, men jag hade nog pratat med polisen om det =)

[peter54]
0

#0 Ja så får man inte göra utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

taylor__lambert
0

Du kan ju även lägga upp denna på bildbanken.ifokus, sajtvärden är mycket duktig vad gäller upphovsrätten och sånt :) jag tror nog att det är en form av stöld men eftersom det inte är i sverige (?) så kanske det inte går mycket att göra

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

MagArne
0

Kontakta firman och förklara ditt missnöje men att erbjuda dig att sälja bilden. Vill du inte betala så läs på hur en eventuell rättslig process fungerar. Antar att det blir en civilrättslig process och du får kontakta en jurist själv. Tror inte polisen kan göra så mycket för dig.

Anna
1

Bildombudsmannen Staffan Teste är väldigt duktig på detta. Hör med honom så får du tips och råd.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AndersT
0

USA är medlemmar av Bernkonventionen och då gäller samma skydd grundskydd för upphovsrätt som i Sverige. Det verkar helt klart något som du kan gå vidare med om du vill det.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jalking
0

Jag har läst massor av trådar av den här typen och förstått att:

1. Så får man inte göra. Det är bildstöld
  2. När det gäller USA så kan du höra av dig och kolla om de frivilligt vill kompensera dig. Om inte, glöm saken. Deras advokater gör slarvsylta av dig.

Punkt 1 kanske är lite gränsfall om fotot verkligen är avritat. Svårt att bevisa, om inte annat. Men chansen är nog stor att "tecknandet" har utförts med en bildbehandling av fotot.

xla
1

Att använda sig av Bildombudsmannen är typ som att skjuta sig i huvudet.

JazzBass
0

Det här fick mig att tänka på den här historien om ett marimekkomotiv som "inspirerats" av ett fotografi: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/09/27/marimekko-i-ny-kopieringsharva

Till skillnad från några Marimekkomönster som avslöjades som plagiat ungefär vid samma tid så blev just detta fall aldrig erkänt som plagiat vad jag vet. Motiveringen var att det i det här fallet var fråga om olika framställningstekniker. Personligen anser jag att det är solklart plagiat, men det är inte jag som bestämmer. Risken finns att TS inte har rätten på sin sida tyvärr. Men självklart bör hon ta kontakt med företaget och reda upp saken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus