Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1063 ggr
NinjaKakan
2

Vad har jag gjort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag vänder mig i desperat hjälp att förklara för mig vad jag lyckats med. Jag har lyckats snurra på denna "snurrar" på bild och nu är dom antingen kolsvarta eller supermörka. Jag har en Canon EOS 700D som jag försöker lära mig att fota manuellt med. Jag tror det är därför iallafall men har kollat igenom instruktionsboken och hittar inte vad den gör.. Så vad gör den? Det är den lilla plus-minus snurran. Kan säker vara något annat jag lyckats med också. Suck.

MagArne
0

Denna lilla snurra är för att justera sökaren/titthålet om man har någon form av synfel som behöver korrigeras. T.ex. om man vill kunna se bra utan glasögon i kameran.

NinjaKakan
0

#1 jaaaha xD tack ja det var ju inte det då iallafall. Hm.. Lyckades att få några bra bilder ändå. Vet inte riktigt vad jag pillat på men det rättar väl till sig någongång :)

Inkanyezi
0

Som MagArne säger, är den lilla snurran till för att den som behöver glasögon ska kunna titta i sökaren utan dem. Man kan alltså ställa in sökarokularet, så att det stämmer med brytningsfelet man har. När man har ställt okularet rätt, ska man se

Om bilderna blir mörka, är det kanske en annan grej du kanske har rattat på. Det finns en kontroll i kameran som heter exponeringskompensation, där man kan ställa in för att göra bilderna mörkare eller ljusare. För att få mörkare ställer man kompensationen mot minus, och för att få ljusare ställer man den mot plus.

Till exempel om man vill ta bilder i snö, är det lämpligt att ställa kompensation, vanligen åtminstone plus ett (+1), men ibland mer. Man får kolla på histogrammet att man har rattat in den rätt. Antagligen går det till så att man trycker på den lilla knappen som är märkt +/- och rattar med hjulet tills man får så mycket man vill ha. Det finns en skala i sökaren som visar hur den är ställd. Om man har ställt in den fel, så att allt blir mörkt, får man ratta tillbaka den till noll, som är grundinställningen. Men i snön ska man alltså ställa den till +1 eller lite mer.

HellviHumle
0

Har du klart för dig, sambandet mellan bländare, tid och känslighet (ISO)?

HH

NinjaKakan
0

#3 Tack :) Jo jag tror jag hittade den knappen innan. Men då bråkade slutartiden med mig istället och blev långsammare. Ska fota en svart hund. Men jag vet inte om det är den, men tror det var den. Bilden blev ljusare iallafall.

#4 Nej det har jag inte och håller på och lära mig det fortfarande. Så försöker prova mig fram. Iso kan jag, och slutartiden börjar jag väl lära mig och bländare nej, för jag fattar inte var man ställer in den. :)

NinjaKakan
0

Mitt största problem är jag försöker kompensera resten av ljuset med hjälp av ISO istället för bländaren och då blir ju inte bilderna speciellt bra. Försöker läsa mig till hur man gör men att lyckas är inte lika lätt. Och det som stör mig med bilderna tog nu är fokuset. Det hamnar på nosen och inte i hela hennes ansikte..Lägger in bilden som jag tog nu för en stund sen.

Inkanyezi
0

Bländaren ställs troligen med samma hjul som slutartiden. När man har kameran på Av är det bländaren som ställs, och när man har den på Tv så är det slutartiden. Vid manuell inställning kan det växla när man trycker in en knapp om det inte är två inställningshjul på kameran. Kameror med två hjul ställer bländare med det ena och tid med det andra, och för att ställa kompensation måste man hålla in knappen för kompensation.

Bländaren sitter inne i objektivet och inställningen är elektrisk från kameran, så man ser bara i sökaren vilken bländare som är inställd, eller på skärmen.

Inkanyezi
0

Du kan välja fokuspunkt, och då siktar du så klart med den valda punkten på ögat, så ska skärpan hamna där.

NinjaKakan
0

#7 Ah jo men nu när du säger det så känner jag igen det från användarhandboken som jag har plöjt igenom några gånger.  Ja jag är ju långt ifrån fulllärd så uppskattar bara att någon kan berätta och lära mig mer :) Jag vill så gärna lära mig men ibland förstår jag inte allt som jag försöker läsa mig till :)

Inkanyezi
0

Det kanske inte är rätt sida jag fick upp, men det är i alla fall pilknapparna man använder för att välja punkt, och jag tror att det är knappen Set man använder. 

Det får du många tillfällen att öva på, för det är något man nästan alltid måste göra.

NinjaKakan
0

#10 Tack! Den ska jag använda mig av så får jag fortsätta en tag till Alla bilderna blev inte fy skam. Vissa har jag lyckats få in bättre fokus på så :) Jag och hunden roar oss på en tråkig dag med diverse saker..i vanliga fall så är det jag som använder halsdukar och inte hon :)