Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1149 ggr
felixhaljeskog
1

Kulled sitter lös på stativ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt stativ har börjat krångla, då kulleden sitter löst och vet inte hur man fixar det. Det blir väldigt störande då stativet inte blir fast utan skakar till så fort man tar kort då kulleden vickar till lite.

Hoppas någon förstår hur jag menar och är tacksam för hjälp om det går!

Bilden nedan visar lite hur jag menar:

Gula pilarna är det stället som är löst och dom svarta visar åt vilka håll den vickar åt.

Po A
0

Nu slänger jag bara ut en gissning. Sitter kulleden riktigt fast skruvad i botten. Eller kan det vara så att det är en skruv som håller på att gå loss, mellan gradskivan och kulleden? Mvh Po.

[VSK]
0

Sitter det inte små skruvar under gradskivan?

Inkanyezi
1

Jag har haft det felet, och jag var tvungen att öppna kulleden för att fixa det. Den ska låsa med lilla skruven, men det var grejer därinne som satt löst. Det kan vara olika på olika kulleder, men när jag hade dragit fast plattan därinne, så fixade det sig. På min sitter bottenplattan med tre skruvar, och när man har tagit av den, finns ytterligare en platta med tre skruvar, som satt lös, så att det glappade. Mittbiten, där bottenplattan är monterad, kan åka in i kulleden, så man får se till att den inte gör det när man ska montera ihop. Jag tog isär alltihop och smorde upp den med litiumfett innan jag satte ihop igen.

felixhaljeskog
0

Den var inte helt fast skruvad när jag kollade igår, men vart ingen skillnad när jag skruvade åt dom.

#3 Ska kolla upp det där och se, återkommer med svar! :)

felixhaljeskog
0

#3 Provade med det du skrev, men mitt problem är att jag verkligen inte får loss bottenplattan ifrån gradskivan (om det nu går).

Provade även att dra bort själva röret ifrån kulleden och där hittade jag en ganska stor skruv som verkar hålla ihop allt, men den sitter så hårt att inte ens jag får bort skruven.. Vill heller inte förstöra skruven. (skruven sitter på undersidan av kulleden).

Annars har jag inte en aning om hur jag får bort grundplattan ifrån gradskivan.

Inkanyezi
0

Annan konstruktion med andra ord.

I mitt fall var det att det helt enkelt är två olika bottnar, varav den ena sitter fast i kulledens chassi, den inre av dem, och den andra sitter i en "plugg" som kan rotera och där gängan för att sätta den på stativet sitter. Skruven som ska hålla den i rotationsled sitter i kulledens yttre mantel, och när man drog fast så var det ett litet glapp, när skruvarna därinne inte var åtdragna.

Troligen har din kulled ett liknande fel, men den är inte gjord som min, som hade tre vanliga stjärnskruvar i botten och också på den inre plattan.

felixhaljeskog
0

#6 Nä precis, men får iallafall tacka för att du försökte, ska försöka kolla om man kan hitta någon manual till stativet!

ru4real
0

Pratade med en fotohandlare om just den typen av kulleder och han nämde att de ofta får in dem för reparation, då folk skruvar åt alldeles för hårt, vilket de inte är gjorda för. Tillverkaren har en annan och dyrare modell som är oljedämpad och som tål hårdare tag. Nu vet jag inte vilken modell du har, men det kan vara ett tips iaf, att inte ta i för kung och fosterland.

felixhaljeskog
0

#8 Fast jag har aldrig ens fått upp skruven, så jag har aldrig kunnat skruva dit den för hårt. Annars när jag provar skruva av den så tar jag helst inte i för kung å fosterland just för att skruven till slut blir helt rundad å inte går å skruva i sen. :P