Kompakt systemkamera för nybörjare?
Jag är sugen på att skaffa mig en systemkamera nu när dom bli it så mycket mindre. Har tyvärr hamnat i läget där jag bara använder mobilen till att fota vilket känns väldigt trist. Jag är nybörjare på foto och behöver därför inte en värsting kamera. Men jag vill ha möjlighet att ta bra foto på hobbynivå. Den får gärna vara användarvänlig och inte så avancerad. Hyffsade foton på enkelt vis helt enkelt. Jag kan tänka mig lägga på 3000-5000 kr på kameran. Men i det priset vill jag gärna ha utrymme för ett extra objektiv . Finns det en kamera som kan passa mig? :)
Här är ett bra alternativ. 50mm 1.8 är billigt och omtyckt för dess optiska egenskaper.
Canon EOS 1200D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 III + EF 50/1,8 II
4000:- kostar det. Vet ej om det går att få bättre alternativ nytt.
ifokusbugg gjorde så att länken ej kom med..
+ att du får tillbaka 500kr av Canon.
#1 Ts söker ju dock en kompakt systemkamera, ej en "vanlig".
Är inte 1200 kompakt då?
#5 Nej, Canon EOS M är t.ex. en kompakt systemkamera.
Okej, då är jag med.

Och om man kan tåla att bara ha en bildskärm på kameran för att sikta med, så finns det m4/3-kameror från Olympus på rea för omkring 2000 kronor, och jag såg att MM hade en del prissänkta objektiv också.
EOS 100D
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Känns som jag borde ta mig till någon fysisk butik och känna och klämma lite. Är ju verkligen en djungel detta,
Spontant så gillar jag denna mycket. Vad tror ni om den?
#11 Vad är det du kommer att fotografera och när?
Kommer du experimentera väldigt mycket framöver kan de lite större DSLR/Spegelreflexkamerorna vara ett smartare val. Fler och billigare objektiv samt möjlighet till ett flertal olika blixtar. Men då blir det ju en stor och klumpig kamera att släpa på.