Kompakt systemkamera för nybörjare?
Jag är sugen på att skaffa mig en systemkamera nu när dom bli it så mycket mindre. Har tyvärr hamnat i läget där jag bara använder mobilen till att fota vilket känns väldigt trist. Jag är nybörjare på foto och behöver därför inte en värsting kamera. Men jag vill ha möjlighet att ta bra foto på hobbynivå. Den får gärna vara användarvänlig och inte så avancerad. Hyffsade foton på enkelt vis helt enkelt. Jag kan tänka mig lägga på 3000-5000 kr på kameran. Men i det priset vill jag gärna ha utrymme för ett extra objektiv . Finns det en kamera som kan passa mig? :)
Här är ett bra alternativ. 50mm 1.8 är billigt och omtyckt för dess optiska egenskaper.
Canon EOS 1200D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 III + EF 50/1,8 II
4000:- kostar det. Vet ej om det går att få bättre alternativ nytt.
ifokusbugg gjorde så att länken ej kom med..
+ att du får tillbaka 500kr av Canon.
#1 Ts söker ju dock en kompakt systemkamera, ej en "vanlig".
Är inte 1200 kompakt då?
#5 Nej, Canon EOS M är t.ex. en kompakt systemkamera.
Okej, då är jag med.

Och om man kan tåla att bara ha en bildskärm på kameran för att sikta med, så finns det m4/3-kameror från Olympus på rea för omkring 2000 kronor, och jag såg att MM hade en del prissänkta objektiv också.
EOS 100D
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Känns som jag borde ta mig till någon fysisk butik och känna och klämma lite. Är ju verkligen en djungel detta,
Spontant så gillar jag denna mycket. Vad tror ni om den?
#11 Vad är det du kommer att fotografera och när?
Kommer du experimentera väldigt mycket framöver kan de lite större DSLR/Spegelreflexkamerorna vara ett smartare val. Fler och billigare objektiv samt möjlighet till ett flertal olika blixtar. Men då blir det ju en stor och klumpig kamera att släpa på.
Men vill du ha något som alltid får plats i lilla ryggsäcken eller kanske till och med jackfickan så är du ju helt klart inne på rätt spår med en kompakt variant.
#12 Jag kommer främst fota djur dagtid (har reptiler och hund) och vardagliga grejer, ha med på semester och sånt. Vill även kunna ta kort på sådant jag tillverkar för försäljning. Så en liten smidig kamera är helt klart det jag söker. :) Jag vill kunna slänga ner den i väskan/fickan när jag ska ut på en vanlig hundpromenad om lusten faller sig på. Men vill ändå ha en kamera som är bättre än en vanlig kompaktkamera eller mobilen,
Jag tror helt klart en kompakt systemkamera är något för mig. Jag förstår givetvis att man kan få mycket bättre och mer prisvärda kameror om man väljer en vanlig systemkamera. Men eftersom jag inte är så pass intresserad av foto för att experimentera en massa och dessutom lätt får ont i axeln om jag har för tung väska så väljer jag hellre något dyrare och sämre men som jag faktiskt kommer att använda.
Just nu är jag väldigt intresserad av Panasonic Lumix GM1 som ligger på 5000:-. Detta för att den är väldigt liten, har fått bra recensioner samt att jag tycker den är väldigt snygg.
Men vad är det egentligen som skiljer denna mot kameror i 3000-4000 kr klassen? Är det värd ett par tusenlappar mer än andra kameror?

#13 av: Hildgrim :"Jag förstår givetvis att man kan få mycket bättre och mer prisvärda kameror om man väljer en vanlig systemkamera. Men eftersom jag inte är så pass intresserad av foto för att experimentera en massa och dessutom lätt får ont i axeln om jag har för tung väska så väljer jag hellre något dyrare och sämre men som jag faktiskt kommer att använda."
Det var ord och inga visor, men din utgångspunkt är fel. Du drar ogrundat slutsatsen att en "vanlig" systemkamera skulle vara bättre och mer prisvärd. Det kan faktiskt vara precis tvärtom. Vi har med mördande reklam och genom anekdoter fått oss itutat under lång tid att en spegelreflexkamera är bättre än en kamera utan spegel, men argumenten är i många fall falska, och i andra fall är de inte ens relevanta.
Den enda fördel som en DSLR-kamera har, jämfört med en spegelfri, och som hänger ihop med själva systemet, att den har ett optomekaniskt system för att se sökarbilden, är att dess strömförbrukning är lägre, så att man kan ha den på hela dagen utan att batteriet tar slut. Alla andra egenskaper kan vara bättre hos en "kompakt" systemkamera, alltså en sådan som saknar det stora spegelhuset och sökarsystemet.
Det finns alltså prisvärda kompakta systemkameror och det finns kompakta systemkameror som är bättre på många sätt än DSLR-kameror, om än inte till samma låga pris som de billigare s.k. "instegskamerorna". En del av de kompakta systemkamerorna springer bildligt talat i cirklar kring de allra bästa av DSLR-kamerorna sett till deras egenskaper. Canon har till exempel inte en enda DSLR-kamera som har bättre seriebildshastighet eller AF än Samsung NX1, och det gäller inte bara amatörmodeller, utan också proffskamerorna. Och bara Pentax har bildstabilisering som är jämförbar med den man finner hos några av de spegelfria systemen. Inte vare sig Nikon eller Canon har stabilisering som kan kompensera för den vridningsrörelse som ofta uppstår när knappen trycks ner.
Stabiliseringssystemet i Olympus och Sony är helt överlägset det som finns hos de två stora märkena, och det fungerar också med äldre optik som saknar inbyggd stabilisering.
Om man väljer en spegelfri systemkamera med sökare, får man också en betydligt bättre sökarbild än med någon av DSLR-kamerorna i mindre format än proffskamerorna.
Så en "vanlig" systemkamera är inte nödvändigtvis bättre. Det är reklamsnack, inte fakta.