Canon 20D vs Canon 5D
Idag fick jag hem min backup kamera. Vilket lyft med full sensor. Jag har bara jobbat med kameran i några timmar men direkt fastnar jag för några funktioner:
- Sensor som 35 mm film, objektiven kommer till sin rätta
- ISO inställning i sökaren
- Mer precis ISO inställning, stegar från 100, 125, 160, 200 osv
- Stor display 2,5" på baksidan
- Inga motivinställningar på kameran
- Tystare, 5D låter bara fräckare än 20D
5D käkar mer minne. Ett 1G kort i 20D ger c:a 108 bilder i 20D, men på 5D så blir det 56 stycken i RAW-format.
Jag monterade 20D på ett stativ med 50 mm objektiv, bländarautomatik 5,6, gav 1/80s vid mätning. Bytte hus till 5D, samma inställning, men gav en mätning på 1/100s.
Hälsningar
Robert

Åh, lyckost. Backup kamera? 5D? borde inte din 20d vara backupkameran nu? ;)

#2 30D jämnförs med 5D och Nikon D200 i kvaliteten. Men är ju tyvärr inte fullformat =(
Oj det syns inte att det är ISO 3200. Ser ungefär ut som ISO 200 på min kamera 
Gratulerar till en grym kamera! Man kan inte bli annat än imponerad av Canons brusnivåer.
Inhandlade själv en 30D i fredags och är bara nöjd hittils.
Ekonomin tillät ju tyvärr inte inköp av en 5D, men å andra sidan uppskattar jag den snabba frammatningen mer än en fullstor sensor.
Måste även slå ett slag för RAW-formatet. Efter att ha jobbat i några år med jpg-filer från diverse kompaktkameror, så var det som att komma in i en helt ny värld när man öppnade bilderna i RAW-konverteraren. WOW!
Bifogar så klart en bild från första dagen med nya kameran. Dessutom min första RAW-bild. ISO 640
Behöver jag säga att blått är typ min älsklingsfärg…?
(Bilden gör sig givetvis bättre mot svart bakgrund vilket man får om man kollar i mitt fotoalbum.)
/Thomas

Lundman, grattis till dig med. Jag ser att du har använt iso 640, har du möjlighet att finjustera iso talen bättre på 30D än vad man kan göra med 20D?
Senaste numret av Advanced Photoshop fick Camera RAW with Adobe Photoshop CS2 skriven av Bruce Fraser betyget 4/5. Jag har själv läst boken., kan verkligen rekommendera den.
Hälsningar
Robert
Ja, på EOS 30D kan man justera ISO i 1/3-dels steg (gissar att det är samma på 5D).
Bra funktion, då man kan hålla sej på en lämplig slutartid och justera ISO därefter. Saknar dock Nikon D200´s möjlighet att låta kameran själv justera ISO när slutartiden kommer upp i ett förvalt maxvärde. Den funktionen skulle sitta fint.
/Thomas

"Saknar dock Nikon D200´s möjlighet att låta kameran själv justera ISO när slutartiden kommer upp i ett förvalt maxvärde. Den funktionen skulle sitta fint."
Jag gillar att ta kontrollen över min kamera, men vissa tillfällen så kan det vara bra med automatik, den funktionen ska jag kolla om jag har på 5D, verkar vara super.
Hälsningar
Robert
Grattis Lundman, nu vätar vi oss att snart få se lite coola cykel action bilder!
/Tobbe