Har inga direkta rekommendationer men kolla hjälpfunktionerna på ditt RAW hanterings program. Dra och slit i allt för att se vad som händer. Vet inte vilket format du kör i men det finns säkert en hel del sidor på nätet för just det programmet du använder. Satt precis och lattjade lite med RAW själv nu och det är riktigt kul, skippar kanske jpg helt i fortsättningen. Har en Sony a100 så jag kör sonys format på RAW.
/Mattias

Jag har testat litet olika Rawhanteringsprogram och det är helt olika från program till program. Jag inhandlade Bibble för att det var det bästa för linux.
Kanske dags att skriva mer om Rawhantering. Det är viktigt att inte tro att man kan göra vad som helst med RAW. Att känna sin kamera och hur du ska ställa in slutartid/bländare och Vitbalans är fortfarande viktigt även om du kan göra en hel del med Rawprogrammen.
Jag fotade väldigt mycket i jpg i början för då måste man anstränga sig mer med inställningarna och man tvingas lära sig en massa om inställningar.
Jag har ett program Adobe elements, men det skulle vara trevligt att läsa lite om hanteringen. Jag är egentligen väldigt dålig på alla inställningar på kameran än så länge. Det finns så himla många, så du har rätt #2 att det krävs träning. Men ville ändå testa det här med RAW lite så det var därför jag fotograderade i det formatet.
Den här var min lärokälla:
Real World Camera RAW with Adobe Photoshop
#4 - Tack! Den skall jag kolla upp!