Objektiv till Canon 400D
Hej!
Vill ha ett nytt objektiv till min Canon 400D.
Vill ha ett Objektiv mellan 4000-5000:-.
Är ute efter ett enkelt objektiv. Vill gärna ta fina närbilder av djur.
Tack för tips!

Hur stora djur tänkte du fotografera, och hur nära dem kan du komma?
Är mest för hemmabruk.
Kaniner, höns. Vill även kunna ta fina bilder på mina flickor.
Skulle gärna vilja ha ett objektiv som passar både närbilder och porträttbilder.
Min Canon 400D, den är ju ganska gammal nu, men vill gärna köpta ett objektiv som passar den och en nyare version ifall jag får tillfälle att köpa en nyare Canon.

Jag gissar att du kan komma ganska nära dina djur, och det objektiv jag tror skulle passa bäst till såväl höns, kaniner som flickor är EF 50 f/1.8.
Det objektivet är dessutom inte särskilt dyrt.
http://www.fotokungen.com/canon-ef-5018-ii-p-335-c-490.aspx
Det var väldans billigt :-)
Tror att det var detta som kom med kameran.
Du kan inte rekommendera ngt i 4000-5000 klassen? vill även kunna utvecklas lite som fotograf.
Gärna ett objektiv som kan ställa in skärpan och ta kort snappt.
Och ta klara fina bilder.

Det borde inte ha varit det objektivet som kom med kameran, utan de här kamerorna brukade ha ett EF-S 18-55 mm, en kort zoom som täcker vidvinkel till ungefär samma bildvinkel som EF 50 mm. Men det är mycket stor skillnad på ljusstyrkan, då normalzoomen har bländare 5,6 som störst, medan den fasta femtiomillimetersoptikan har ljusstyrka 1,8.
Det är inte priset som avgör om man utvecklas som fotograf.
Objektivet är mycket bra, och det går utmärkt att ta klara och tydliga bilder och det ställer in skärpan fort. Det beror mer på dig om bilderna sedan blir bra. Lyckas du inte ta fina bilder med det objektivet, kommer det inte heller att funka med något annat.
Till skillnad från normalzoomen har det alltså betydligt högre ljusstyrka, vilket ger möjlighet att ta bilder i svagare ljus. Den stora ljusstyrkan ger också möjlighet att isolera sitt motiv bättre från bakgrunden än det som brukar följa med kameran.
Om det är ett sådant du har, så behöver du självklart inte skaffa ett till…
Det har du rätt i, var inte det som följde med.
Objektivet http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232104 . Vad tror du om det?
Får be om ursäkt för min okunskap.

Det du pekar på är ett mycket bra objektiv, och du kan säkert ha en hel del glädje av det. Det har betydligt smalare bildvinkel än det som brukar följa med, så man får stå på lite längre håll för att få samma utsnitt. Det är lite väl långt för porträtt, där passar det som följde med kameran bättre. Men om man ska ta småkryp och också för exempelvis hönsen, så kan det vara bra. Jag skulle föredra det som följde med kameran för att plåta kaniner, men till bin och flugor och andra kryp i den storleken är det ett bra objektiv.
Är det ett makro du vill ha men också vill använda det till lite porträtt kanske Sigma 70/2.8 EX DG Macro kunde vara något, har det själv och är grymt nöjd, knivskarpt. Dock är makroobjektiv inte särskilt bra till motiv i rörelse som det också låter som om du vill använda det till(?), isåfall bör du nog se dig efter för någon annan typ av objektiv.
Ja, jag vill gärna kunna ta bilder i rörelser.
Vill väl egentligen ha ett "allt i ett objektiv" av bra kvalitet.
Gärna kunna ta relativt bra närbilder, bilder i rörelse och ta bilder på ett litet avstånd.
Men funderar på om jag kan använda mitt EF-S 18-55 mm och köpa ett Makro till lite närmare bilder.
Tar gärna i mot tips på andra objektiv än Makro. Men de får gärna vara lite dyrare så jag får möjlighet att utvecklas.
Det går alldeles utmärkt att fota rörelse med macro. Jag testade fota bandy och det funkade bättre än jag trodde.
Fast det kanske beror mkt på vilken kamera och objektiv man har.

Om objektivet/kameran kan ställas in för att begränsa fokussökning inom ett visst intervall fungerar det väldigt bra att använda en makroglugg till större avstånd också, men just med makro händer det ibland att fokuseringen tar längre tid eftersom den har så långt att åka innan den är framme.