Canon 50mm 1.8
Halloj. jag har tänkt väldigt länge på att skaffa Canon 50mm 1.8. många säger att det är ett riktigt bra objektiv och skapar en väldigt fin "Bokeh". vad tycker ni om det objektivet? :) ni får gärna lägga upp bilder och vart ni köpte det samt pris.
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 

Om du går till http://linavebercake.se/ så är de flesta av bilderna där, om inte alla, tagna med det objektivet.
Du kan också söka här på forumet på skogstossan, så hittar du en hel del av hennes bilder.
Oh, tack ska kika lite där! :D
Finns det någon som fotar djur + andra saker med det här objektivet som vill visa lite bilder? :)
Som jag förstått så är 50mm vanligast till porträtt. (självklart kan jag ha fel) Men jag har själv blivit tipsad om det när de kommer till just porträtt/modellfoto. (har inte objektivet) Kolla inne på djurfoto.ifokus och modellfoto.ifokus så finns där kanske någon som använt de :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Denna är tagen med 50mm 1.8 objektivet på en Canon 5d II. Taget på F2.8 En extrn blixt är till vänster. Var egentligen inte menat att fotografera hunden då jag gjorde porträtt med människor vid de här tidpunkten.
IÓbjektivet är billigt, lätt, plastigt , men ger väldigt bra resultat för pengarna. Använder det fortfarande till mycket
Min ena son har det objektivet (han har Canon jag har Nikon), och jag tycker att det är helt ok, men om man skall använda det för sin ljusstyrkas skull och verkligen använda f1.8 så är det inte riktigt lika bra, som något nerbländat. Mitt Nikkor 50 f1.4 nerbländat till f2.-f2.8 är bättre än Canons f1.8 nedbländat till f2.8 t ex.
Men Canon-objektivet är riktigt användbart och tillräckligt bra redan vid f1.8 om man vill använda det mer för enbart ljusstyrkans skull men vackrare bilder något nedbländat.
/Bägtjesen
Det finns massor med tester och omdömen på nätet att läsa om det objektivet. Har själv använt det ett tag nu och trots plasten så så är det värt varenda krona och lite till. Jag fick köpa det för 150 kronor när jag köpte ny kamera men det är ett tag sedan.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Det är helt klart prisvärt, men rent hållbarhetsmässigt får du vad du betalar för. Det tål inte alls lika mycket som mindre plastiga motsvarigheter och är en lika klumpig som jag så kan det lätt gå sönder :| Trots detta rekomenderar jag det varmt, det är i princip det enda objektiv jag använder.
Bifogar två bilder som är tagna med min canon 500 d och objektivet.

Medarbetare på råttor ifokus 
Fotar mycket på socialdans och på danstävlingar och använder uteslutande detta objektiv. Kanonskärpa och bra dynamiskt omfång, rekommenderar detta. Väldigt prisvärt.
Har fått mycket lovord i olika tester.
50mm f/1.8 är ett för pengarna mycket bra objektiv, det kallas inte plastic fantastic för inget, jag saknar mitt 50mm som jag hade innan, men kommer nog att satsa på ett f/1.2 eller f/1.4 istället samtidigt som jag skaffar ett f/1.8 till dottern.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
vad fina bilder alla har tagit! :)
#10 okej, ja många säger det!
Är de också bra?
Ja, men de har en helt annan prislapp än f/1.8
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Jag har ett 50mm f/1.8 II och jag använder bara det just nu. Kanske beror på att jag bara har det samt kitobjektivet hehe. Tycker det ger fin bokeh men jag håller fortfarande på att lära känna objektivet och min kamera. Jag tycker det är lite svårt . Här är en exempelbild fast de flesta bilder på flickr är tagna med det.
// Molly
molllyr.blogg.se
#14 Superfina! Tillsammans med vilken kamera? :)
Canon eos 550D.