Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 696 ggr
PrinzeZz
0

Objektiv som hakar upp sig

Mitt Nikkor 18-70mm har börjat haka upp sig när jag försöker zooma.

Jag kan bokstavligt talat zooma mellan typ 35-55 sen är det stopp, och jag vågar fasen inte ta i heller.
Annars funkar det klockrent, autofokus och allt, bara det att det fastnar när jag försöker zooma.

Jag var lite vårdslös och vred försiktigt fram och tillbaka på det för att se om det ville släppa, och helt plötsligt kan det släppa för att enbart gå att zooma mellan typ 55-70.

Någon som har en ide över vad det kan vara? måste jag lämna in det? i så fall vart lämnar man in det där det inte kostar skjortan (fattig student) samtidigt som de hanterar grejerna väl?. Vill nog inte lämna in det till Siba/Mediamarkt etc då det känns som att det kostar multum för något som en hörnbutik gör minst lika bra om inte bättre för halva priset, men det kanske är fel?.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Inkanyezi
0

Jo, jag har en idé om vad det kan vara, eftersom jag har reparerat sådant när jag jobbade med kameror för länge sedan. Troligen är det gejdrarna inuti, som hindrar det som bara ska röra sig linjärt från att rotera. När gejdrarna glappar, så hamnar de snett när man vrider, och då bromsar de, så att de kan låsa rörelsen. De ska alltså ligga rakt där inne, men om de flexar lite och lägger sig snett, så blir det stopp.

Det felet hände emellanåt förr på fasta objektiv när de blockerade avståndsinställningen på samma sätt.

Och för att åtgärda det måste man öppna och dra fast dem. Om man har tur, kan skruvarna vara åtkomliga från utsidan när man rullar undan gummit.

PrinzeZz
0

#1 jag kan alltså göra det själv? men är det inte alldeles för lätt att sakerna går sönder för att jag som vanlig svensson börjar pilla?

Inkanyezi
0

Om du tar isär objektivet är det mycket stor sannolikhet för att du inte får ihop det igen. Zoomobjektiv med elektrisk bländarstyrning och AF är väldigt pilliga och har många smådelar som man lätt tappar och inte hittar igen. Det finns också en del elektriska förbindningar som är ganska lätta att ha sönder.

Men om det är gejdrarna för zooming, och om de kan skruvas fast utifrån, så är det enkelt och man kan göra det själv. Men man ska ha tur som en tokig om felet är så enkelt. Jag har stött på ett par objektiv där det faktiskt var så enkelt att dra fast de här styrskenorna.

Men de kan också sitta längre in i objektivet och man kan då behöva demontera det. Och det brukar inte finnas någon arbetsbeskrivning som är tillgänglig för utomstående.

Moalinn
0

Jag hade gått till en fotoaffär som skickar en rapport till Nikon +  frågar om ett prisförslag och därefter får du bestämma om du vill skicka in objektivet eller inte. Så gör alltid jag så fort något krånglar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
0

#3 Aj fasen så jag kommer med största sannolikhet behöva lämna in den…

Skadar ju dock inte att kolla det där med skruvarna, hur får jag loss gummit utan att lämna skador på det?

PrinzeZz
0

#4 frågan är bara vart jag i så fall ska gå?, är som sagt inte så sugen på en av de större affärerna då jag senast var inne och ville lämna in för sensorrengöring och de tittade  dumt på mig för att sedan gå in i datorn och berätta att det skulle kosta minst 1000kr plus att jag skulle behöva skicka iväg den under flera veckor, så tyvärr finns det inte alltför mycket förtroende för dessa kedjor…

Inkanyezi
0

Inte säkert att det ligger gummi över - de kan sitta på den cylindriska släta delen som skjuter ut när man vrider, och synas från utsidan när man har skjutit ut det så långt det går. Så sitter de oftast på äldre manuella teleobjektiv, och jag har sett det på någon zoom också. Kolla om det sitter tre skruvar där, som vickar lite grann när du vrider fram och tillbaka på zoomringen. Om det gör det, prova att dra åt dem. Det kan då också finnas tre till längre bak, som du kanske inte ser, och som man måste öppna för att komma åt.

PrinzeZz
0

#7 Tack jag ska kika.

Moalinn
0

#6 Jadu, jag vet inte. Vart bor du? Det kanske finns någon fotoaffär någonstans? Vilka affärer har du varit inne på? Har du kollat japanfoto eller någon annat liknande? Jag vet inte var de olika "kedjorna" finns någonstans. Vi har en lokal fotoaffär som är otroligt hjälpsamma.

Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
0

Nej inga synliga skruvar på det här objektivet (om man bortser från dem som dyker upp när man tar bort kamerahuset/bakre linslocket)

PrinzeZz
0

#9 Örebro, jag har noll koll på fotoaffärer häromkring, allting har ju funkat hittils och jag har köpt allt på nätet så jag har ingen större koll på vilka affärer som finns.

Den enda fotoaffären jag vet i Örebro är foto7an, har dock ingen aning om de är att lita på eller inte.

Moalinn
0

#11 Googlar man så kommer framkallningar upp men det kanske finns annat i butiken. Kanske finns någon som kan svara på det. Om inte annars kanske det är värt ett försök? Det är ju bara att gå dit och prata med dem. Se om de kan skicka en rapport till Nikon och då samtidigt be om prisförslag.

Affären vi har här är också fujifilm. :)

Medarbetare på Djurfoto

PrinzeZz
0

#12 jag får nog helt enkelt göra det, får sätta mig med google imorgon och leta fram den infon som finns