Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 875 ggr
Zaviie
0

Vilken kamera passar mig bäst?

God jul allihopa!

Jag gissar att ni fått många sådana här frågor men jag behöver hjälp.
Fotar idag med en Nikon D3100 och jag är inte helt nöjd med den, vill kunna göra lite mer och kunna utvecklas vidare. Till kameran har jag ett Nikon 50mm 1.8 G, och ett Nikkor/Nikon 55-200mm 4-5.6.

Tyvärr är inte kameran min högsta prio och därmed ligger budgeten endast på max 6.000:- och då tänker jag att en ny Nikon kanske vore bäst så har jag objektiv tills det finns mer pengar i kamerabudgeten.

Fotar nästan enbart djur (mest små) och blommor, men även lite landskap. Har inget behov att filma, lägger heller inget större värde i wifi och moderna grejer som jag inte fattar ;) Jag kör med minneskort i kortläsaren på laptoppen, funkar fint.

Nikon D3200, Nikon D3300 eller Nikon D5200 är väl de jag kikar mest på, men det verkar vara så lite på dem som skiljer? Tar självklart även tips på andra märken inom budgeten, då helst med kitobjektiv så jag har något under tiden.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Moalinn
0

Kan inte tänka mig att det är någon märkbar skillnad på D3100 och D3200. Kanske att skillnaden kommer i D3300 men jag hade lagt pengar på en D5200 i så fall om du inte vill gå upp till en D7000. Lägger du pengarna på en D7000 lovar jag att du har en kamera att växa i och en kamera att älska i många år. Har haft min i fyra år nu och har inget behov alls att byta upp mig än på ett tag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3
  • "Jag gissar att ni fått många sådana här frågor men jag behöver hjälp. Fotar idag med en Nikon D3100 och jag är inte helt nöjd med den, vill kunna göra lite mer och kunna utvecklas vidare."

Jo, du kan vara helt övertygad om att den här sortens frågor går ungefär tretton på dussinet, och de kommer kanske lite tätare vissa tider på året. Så som du ställer frågan redan i första meningen, är det nästan givet att du inte riktigt vill höra svaret.

Så här kommer det:

• Det finns ingenting "mer" som du kan göra med en annan kamera, utan kameran du har kan precis allt som en systemkamera ska kunna göra. Begränsningarna ligger inte i kameran.
    -

• Utveckling, som fotograf, går i princip efter två linjer, som i viss mån är oberoende av varandra. Den ena är teknisk, medan den andra är mer subtil och handlar om kreativitet.
    -

• Det en annan kamera kan ha, som "instegsmodellen" kanske inte har, är framför allt att det är lättare att nå vissa funktioner, och att man har lite bättre överblick - vilket kommer först efter att man har lärt sig det elementära, som alla systemkameror har, också  D3100.

Så bästa rådet om du vill utvecklas är att lära dig mer om de olika aspekterna av fotografi. Den tekniska biten lika väl som den mer subtila kreativa. När det gäller tekniken har din kamera inga begränsningar jämförd med andra kameror. Däremot skiljer sig ergonomin mellan instegskameror som D3100 och de som mer är avsedda för den som redan har utvecklats, och vill ha det lite lättare. 

Du spar en hel del pengar på att inte jaga efter en ny kamera innan du vet vad du skulle vilja ha. Det är inte kameran som bestämmer hur bilderna blir, utan det är den som fotograferar, och du har redan en av de allra bästa kameror som finns idag, sett till dels bildkvalité, men också möjligheter till kreativ hantering. Den dag du är redo att byta för att få någonting som passar dig bättre, kommer du inte att behöva ställa frågan på det här sättet. 

Om du verkligen är helt inne på att skaffa en annan kamera, för att du inte är nöjd med den du har, kanske du skulle kunna berätta vad det är som du inte är nöjd med. Utan den upplysningen är det helt omöjligt att hjälpa dig hitta någonting där det kanske finns förutsättningar för att du skulle bli mera nöjd.

Så berätta vad du inte är nöjd med. Vad är det du saknar hos kameran du har nu, och som du hoppas skulle kunna bli bättre med en annan?

Zaviie
0

Tack för era tankar och tips.
Min kamera var superbra det håller jag med om men i somras hände något med den vet inte om den fått någon smäll på äventyren, men tyvärr kan jag inte idag ens få en okej vardagsbild ens med automatiska inställningar.
Har haft den på rengörning och service men dom tyckte att den funkade bra som den var.
Visst foton blir det ju men väldigt konstiga utfrätta färger och grynighet, seg fokus, fokus som släpper fokuspunkten utan anledning. 
Allmänt om kameran så är det den väldigt dåliga skärmupplösningen, den lurar mig så väldigt mycket.

Zaviie
0

Kan tillägga att jag haft kameran i 2½ år och innan sommaren har jag aldrig haft några problem med den, utan har funkat fint både manuellt och automatiskt (snabba hundfoton på promenaden m.m). Har tagit väldigt, väldigt många bilder med den.

Inkanyezi
2

Så som du beskriver det som du inte är nöjd med finns alltså två möjligheter. Den ena är att din kamera helt enkelt är trasig på något sätt, så att den inte fungerar som den ska. Den andra möjligheten är att det inte är något fel på kameran, men att du så att säga har lyckats knäppa gylfen i västen på den, så att den inte fungerar som du förväntar dig.

Härifrån är det omöjligt att avgöra vilken av de två som kan stämma, bortsett från att det är mer än tydligt att du inte vet, och att det beror på att du helt enkelt inte har tillräckligt mycket pejl på hur en kamera ska fungera, för att reda ut var felet ligger.

Det kan alltså tänkas att kameran fungerar precis som den ska, men att det är någonting som du har gjort som har förändrat den.

Det finns en återställning av kameran till fabriksinställning. Om jag minns rätt är det två grönmärkta knappar, en till höger och en till vänster, som när kameran är påslagen ska hållas intryckta några sekunder. Då återgår kameran till de inställningar den hade när du köpte den. Om det inte är något fel på den, så borde den då fungera precis normalt när du har den på Auto.

Titta i bruksanvisningen vilka knappar det handlar om. Jag tror att den ena sitter nära ett hörn på bildskärmen till vänster och att den andra sitter någonstans till höger, och båda är märkta med grönt.

Om det inte är något fel på kameran bör den bli som när den var ny.

Zaviie
0

Återställning har gjort flertalet gånger. Både  och återställning av inställningar av fotograf. inställningar.  Dessa finns i menyn, och är enda återställningarna jag kan hitta i manualen. Har inga gröna prickar vid knapparna på min.
Gubbens kollega gjorde även detta i somras åt mig.

Inkanyezi
1

OK

Då återstår mer eller mindre möjligheten att det endera är något fel på kameran, eller att förhållandena när du har tagit bilder har varit sådana att bilderna blir så som du beskriver.

Det går ändå i viss mån att hitta ett svar på rubrikens fråga.

Troligen passar det dig inte bättre med någon av kamerorna som är tänkta för mer avancerade användare, eftersom de erbjuder betydligt fler möjligheter att "skjuta sig i foten" på mycket enklare sätt.

Sedan hänger det mer på vad du vill åstadkomma. Du skulle nog ha ganska stor nytta av att lära dig mer om tekniken bakom hur bilderna blir till, för att mer säkert kunna åstadkomma resultatet du vill ha. Utan den kunskapen är det meningslöst att skaffa en "mer avancerad" modell, eftersom det inte blir bättre bilder med en dyrare kamera. De är inte "mer avancerade", utan de är mer tänkta för avancerade användare. Det mer rationella kan vara att välja en instegskamera igen. Eftersom du har flera objektiv till Nikon är det i så fall minst dålig ekonomi i att ta en ny Nikon.

Modellen D5200 kostar ungefär fyratusen utan objektiv, och den har en fördel framför den du har, att man i mer obekväma lägen kan använda den vinklingsbara skärmen och slipper titta i sökaren. Det går alltså att titta uppifrån på skärmen när man har kameran lågt, vilket kanske kan vara bra när motiven är hamstrar.

http://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror?filter1=yes&marke=7&varianter=hus&prisMin=&prisMax=&sortera=utpris

Zaviie
0

Okej, ja jag tycker personligen att min brors canon eos 550 och kompisens Nikon D90, är mer utvecklad och smidigare än min nikon, men pga värk så passar storleken/vikten på min kamera bättre. Jag pratar alltså inte om någon värstingkamera direkt.

Jag ser inte riktigt storheten i vinklingsbar skärm, men jag kanske har rynkat näsan lite för fort. Hur hållbart är det jämnfört med en icke vinklingsbar?
Jag har läst en del och D3300 tycker att den verkar vara en trevlig version av "min".

Inkanyezi
0

Du väljer självklart det du tycker är bäst.

Sensorerna i de här kamerorna från Nikon är bättre än i Canon, oavsett modell, och Nikon D90 är en äldre modell, som ersattes med D7000 som har en senare sensor. Sedan har ännu en inkrementell uppgradering skett. Skillnaderna är inte väldigt stora, och jag tror inte att flertalet upptäcker dem direkt. 

Och D3300 är efterföljaren till modellen som du har, med i stort sett samma egenskaper. Sensorn är bättre, och den har lite annorlunda video, men i stort sett handlar det om samma kamera.

Och jag sa nog inget om "storhet", bara att det är en fördel att kunna fotografera med kameran i lägen som annars är obekväma, utan att ligga med hakan i backen. För mig är det något jag absolut inte vill vara utan, och här kan man ju få det till samma pris. 

Det kan också vara värt att ta en titt på vad kameran kostar med objektiv, eftersom priset kanske skiljer bara på några tior, och det kanske ger möjlighet att lättare kunna sälja den gamla och på så sätt spara lite.

Jag tror också att det skulle kunna vara av värde att faktiskt ta reda på om det är något fel med kameran du har, eller om det bara är att förväntningarna på vad den ska klara är för höga.

MagArne
0

#0 Du har inte möjlighet att lägga upp bara en bild som du är lite missnöjd med så vi kan läsa bildens EXIF-info och därmed se med vilka kamerinställningar bilden togs med. Det kanske kan avgöra om kameran är trasig eller bilden är tagen med helt fel inställningar?

nancymaddo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vet inte om jag skriver på rätt forum men jag behöver hjälp med min kamera. Där man sätter i kortet har det blivit konstigt. Den går inte att trycka i. Jag har själv aldrig tittat in i den så vet inte om det ser ut som det ska. Det ser ut som att något är knäckt. Om det är så, kan jag göra något åt det själv eller måste jag köpa en helt ny kamera? Lägger in en bild och det var inte lätt att fotografera men hoppas ni kan se.
Han en Sony.

Maddo

nancymaddo
0

#11: VA NÄ???? Hur fan hamnade mitt inlägg här 😭

Maddo

Niklas
0

#11: Hur långt in sitter det som ser brutet ut?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning