När används ringblixt?
När används ringblixt eller är det bättre med en annan typ av extern blixt om man mest tar djurbilder, både stilla och rörliga bilder…

Ringblixt används nog mest till makro och annan fotografering där kameran och fotografen i sig själv kan vara det som skuggar objektet.
okej, men bör man ha extern blixt eller kan de räcka med något som lyser upp rummet rejält (bygglampa?) om ljuset är dåligt.. det är mest på hobbynivå

I min mening är det kanske viktigare att sprida ljuset jämt. Det du vill undvika är ju att få en massa oönskade skuggor.
Hur gör man de bäst?
där jag tänkt fota har jag belysning rankt uppifrån ca 65 cm från bordet så med rätt lampor bör det kanske ej bli så mkt skuggor.
En extern blixt ovanpå kameran som du avfyrar mot taket brukar vara användbart vid många tillfällen för att undvika skuggor.
Ringblixt funkar bra om man inte vill ha synliga skuggor runt motivet, men annars ger de ett ganska hårt ljus. Förutom till makro används ringblixt bl.a. till porträtt / modefoto när man vill ha ett förhållandevis hårt ljus rakt framifrån utan att få skuggor kring motivet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Man får skuggor kring motivet/modellen om den står framför en vägg tex. Det är ett signum för just ringblixt. Däremot slipper man i princip alla skuggor på modellen.
Här är typiska ringblixtskuggor. http://www.prophotonut.com/wp-content/uploads/2010/02/SL09_02_10_21.jpg

Det finns många varianter av ringblixt, och de som används vid modefoto används ju på längre håll än de som används vid makro. För modefoto handlar det ofta om hembyggen, där man exempelvis använder en kakform med stort hål i mitten som reflektor, medan ringblixten för makro sitter direkt på objektivet och inte är bredare än ungefär en decimeter.
Vid makro med ringblixt förekommer ofta att man ändrar ljusbilden genom att täcka över olika delar av blixten, eller när det är lysdioder finns också sådana där man kan släcka olika dioder eller dra ner styrkan, så att man får ett mer modellerande ljus. Vid makro blir ljusinfallet ganska snett, eftersom avståndet är så kort.
Man kan alltså variera ljuset kreativt med ringblixt vid makro, och för att göra en sådan som används till porträtt är det relativt enkelt att själv tillverka en ringformat ljuskälla. Det enklaste är att använda fast ljus, med ett ringformat lysrör, men eftersom det handlar om livsfarlig spänning, är det inget för den som har tummen mitt i handen.