Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1445 ggr
Tokyo
0

Varför ser bilderna "korniga/grumliga" ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag måste ha kommit åt någon inställning som jag inte vet hur jag ska ändra tillbaka, för alla mina bilder har på senaste tiden sett väldigt "grumliga" eller "korniga" ut, vet inte hur jag annars ska förklara det. När jag t.ex tar bilder på min hund (vilket jag gör ofta, hon är min lilla modell) smälter hennes päls nästan ihop och ser gråaktig ut. Här är ett exempel, första bilden är tagen i april 2013, andra är tagen idag. Ljuset är ju väldigt olika på bilderna, men ändå..

Tokyo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ett annat exempel, kolla vad grumlig bakgrunden ser ut på den andra bilden (också tagen idag), jämfört med hur klar bakgrunden ser ut på den första.

[Lollo 97]
0

Håller med dig.

skogsmurmeldjur
0

Det låter som att du har ändrat ISO-värdet, eller så är det  bara att du har fotat de senare bilderna i sämre ljus och kameran själv har ställt in ett högre ISO-värde.

I den här länken förklarar de ungefär vad det är och vad det är som händer :)

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

[Yllhilda]
0

Jag har haft samma problem med mina kameror, vare sig det handlat om digital- eller mobilkamera. Ofta har kvaliten varit ypperlig i början, för att efter 1 - 1,5 år senare se korniga och rent ut sagt blä ut. En blev grynig redan efter en månad.

Iso? Kan det vara så enkelt? 😍

Inkanyezi
0

Så som du har postat de här bilderna går det inte att sluta sig till vad problemet kan vara.

Det finns egentligen bara ett sannolikt skäl till att bilder blir "gryniga", och det är att de är svagt exponerade, så det är möjligt att din kamera har tagit dem med högt ISO. Men eftersom du har postat dem som bildspel har servern krympt dem och kastat bort Metadata, så det går inte att mer än gissa. De är inte heller gryniga i det här lilla formatet.

Om du vill veta mer, så posta ett par bilder med Metadata kvar. Då kan det inte vara mer än en bild per inlägg, och filstorleken måste vara under 2000 kB. Man kan minska filstorleken på en bild genom att spara den i lägre jpeg-kvalité. Berätta gärna hur du gör när du fotograferar också.

[PeterWem]
1

Ta en titt på den här rörliga GIF-bilden. Det är sannolikt att ISO:t är det som spökar.

Tokyo
0

Tack för all hjälp!

[Lollo 97]
0

Mina bilder brukar bli lit sämre när jag lägger upp dom på iFokus.  Det var det jag menade med #1 :)

Inkanyezi
0

#8 Om du ser till att bilderna du postar dels inte läggs i bildspel, och att deras filstorlek inte når upp till 2000 kB, så kommer iFokus inte att ändra någonting med bilderna, och de kommer att se ut precis likadant som de gör när de ligger i din dator.

Om du däremot lägger upp bildspel, så krymper mjukvaran i servern bilden till ett format anpassat till bildspelet, och om du lägger upp en enstaka bild som är 2000 kB eller störrre, kommer den också att krympas av servern. Resultatet är att den inte ser likadan ut som den du skickar.

Så se till att bilden inte är 2000 kB eller större och lägg inte upp bildspel, utan gör ett inlägg för varje bild du lägger upp, så kommer iFokus inte att förändra dina bilder på något sätt.