Dpi, vad betyder det?
Säkert en jätte dum fråga.. Men, ett företag som vill köpa en bild av mig vill ha bilden i storlek "600 dpi", vad betyder det?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
När jag kikade på Wikipedia verkar det inte alls handla om storlek, utan pixlar/kvalité. Men hur vet jag vad min bild har?
Varma Hälsningar
I Gimp, öppna dialogen "Skala bild" eller "Utskriftsstorlek". Där kan du både ändra och se hur många dpi din bild är på. Bara att ställa på 600 dpi (halvt översatt till "bildpunkter/in" i Gimp - snacka om svengelska) och se glad ut. Glöm inte det. Att se glad ut alltså. :-)
Men jag anar att du inte har gimp, men i andra bildredigeringsprogram borde det finnas något liknande.
Hmmm jag skrev en til kommentar men servern dumma sig.
Typ det jag skrev var att..
Jag antar att du vet att bilden blir mindre (i tum, mm) ju högre dpi, men antalet punkter är detsamma så du ser ingen skillnad förrän du försöker skriva ut något :-P
Okej, du vet inte hur man gör i Photoshop?
Så bilden förminskas ju höge dpi man vill ha. Men det sista förstod jag inte: "men antalet punkter är detsamma så du ser ingen skillnad förrän du försöker skriva ut något", ursäkta besväret och för att jag inte riktigt förstår.
Varma Hälsningar
Bilden förminskas egentligen inte om man har högre dpi. Det är bara att den skriver ut fler punkter (pixlar) per tum, det vill säga den blir mer detaljerad.
Vänliga hälsningar
Niklas
Välj Alt + Ctrl + I för att öppna fönstret för bildstorlek i Photoshop. Där kan du ändra.
Vänliga hälsningar
Niklas
På photoshop elements under "bildstorlek" kan man välja upplösningen till ett visst antal pixlar per tum, vilket jag antar är detsamma som dots per inch?
Nu tror jag att jag hittade! Tusen tack för er hjälp, jätte snällt av er!
Varma Hälsningar
#5 det beror väl mycket på vad för dpi skrivaren klarar
det är ett snårigt begrepp med dpi, för sedan har ju också skärmen sina dpi.. :-P
Citerar min make : Enkel matematik 600dpi blir 600 punkter per tum
Hej, jag är fotokrafs make och orkade inte svara på alla frågor så jag tar över tangentbordet ett tag här:
1. BILDENS Upplösning påverkar inte antalet punkter i bilden. Är bilden på 800×600 punkter så ändras inte det när man ändrar upplösningen. Är bilden på 150 dpi så innebär det att bilden är 800/150 × 600/150 tum stor, alltså 5,33×4 tum. Enkel matematik. Ändrar vi bildens upplösnng till 600 dpi, blir matematiken lika enkel: 800/600 × 600/600 tum, alltså 1,33×1 tum.
2. Skriver man ut bilden kan man ibland välja vilken Upplösning man vill skriva ut med. Här börjar nog snårigheten egentligen, för samtidigt kan man ibland välja hur stor bilden ska bli. Detta måste ju med nödvändighet innebära att bilden i många fall skalas om innan den hamnar på papper. Om vi antar att vi har en bild på 600×600 och vill att den ska vara 3 tum stor och så vill vi skriva ut med 600 dpi Upplösning så blir det ju en omöjlighet rent matematiskt om vi inte skalar upp bilden till 1800×1800 punkter först, något som i så fall skrivarens drivrutin tar itu med utan att vi informeras om det. Vad som då skrivs ut på papperet är en 1800×1800 punkter stor bild (men eftersom det är 9 gånger så många punkter som originalet blir ju bilden inte mer detaljerad för det, det är bara det att varje punkt beskrivs med 9 punkter istället för en i just detta exemplet). Bilden kommer då mycket riktigt också att bli 3 tum stor på båda hållen.
3. Skriver man ut textdokument så kan man ofta även där välja Upplösning. Detta påverkar då inte teckenstorleken alls, bara hur detaljerade tecknen är. Tecknens storlek (om vi pratar om exempelvis True Type) anges ju i "punkter", dock ej samma punkter vi pratat om tidigare. Allt för att förvilla ytterligare. Så skriver vi med Arial 12, blir tecknen lika höga vare sig vi väljer 150 eller 600 dpi, men ju lägre Upplösning vi väljer, desto "taggigare" blir de tecken som har rundheter och sneda linjer i sig; de flesta tecken utom I, l, H och några till. Detta beror på att varje tecken egentligen är matematiska formler för cirkelbågar, linjer och så vidare. Dessa formler ska se till att vi alltid får rätt storlek oavsett Upplösning och upplösningen blir då en parameter att ta hänsyn till då uträkningen sker av hur tecknet kommer att skrivas ut.
4. I ett vanligt textdokument är det itne ovanligt att man blandar bilder, text, figurer och så vidare. Skulle då bilderna ändra storlek med upplösningen medan texten förblir oförändrar, så kommer ju dokumentet i många fall att inte se ut som man tänkt. Därför måste bilderna skalas enligt vad jag skrev i punkt 2.
Guraknugen
Åhh min make är för söt, som försöker förklara.. undrar om någon orkat läsa? Fast han är ingen expert så han kanske har "fel",,,
han tänker logiskt

Men vilket företag behöver en bild i 600 dpi. Verkar vara lite overkill.
Mvh Marcus
Dem skrev minst 300, gärna 600.
Varma Hälsningar

För att inte blanda ihop utskrifter och skärmar:
DPI (dots per inch) används vid utskrift
PPI (pixels per inch) används för skärmupplösning
Är det någon skillnad mer än att den ena lyser och den andra reflekterar? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#13 bildpunkter och pixlar betyder samma sak, fast dpi & ppi har en viss skillnad. Jag upptäckte nyss att jag menade bildpunkter/tum, har gimp och där står aldrig dpi.
"punkter/tum"(dpi) är när det gäller hårdvara och "pixlar/tum"(ppi) när det gäller mjukvaran?
Jag vet inte vad skärmupplösningen på min laptop i ppi kan vara men runt 90 efter snabb räkning, kan det stämma?