Elinchrom D-Lite 2 vs. Electra Cadet 300
Elinchrom D-Lite 2 vs. Electra Cadet 300.
Vad är skildnaderna på dessa? För och nackdelar?
Jag är inte så insatt i studiofotografering, men någon av dessa blixtpaket ska jag köpa.
Dom ska användas till katt & hundfotografering, samt halvporträtt på människor, och småbarn. Funkar blixtarna till det?¨
Det jag har förstått är att D-Lite 2 har 200 Ws, och Cadet 300 har på 300Ws, men oxå en laddningstid på 2 sekunder….

Jag vet inte så mkt om den andra men jag har ju D-lite 2an själv och vad jag kan säga om den är att ajg har aldrig haft ngt problem med att den inte räcker till effektmässigt jag behöver inte köra den på max ens då jag fotar helfigur. sen tycker ajg laddningstid på 2sek låter mkt.. d-liten har en laddningstid på 0,7 och även då missar kan ögonblick ibland och får en svart bild istället.. du ska ju fota djur och barn då måste man det gå snabbt..;) Jag skulle då iaf absolut inte vilja byta till ngt med en längre laddningstid än vad jag har nu.
MVH Anna
Okej :) Ja det lutar mot D-lite 2an. Men tror du den blixt styrkan räcker även i en större lokal? tex en idrottshall? (ska fota på en kattutställning bland annat)

Ljusstyrkan avtar väldigt fort.
Ett exempel.
Säj att du har dina blixtar på 2 meters avstånd från motivet och kör dem på fullt och exponeringen är bra.
Så flyttar du blixtarna till 4 meter från motivet. Då kommer du behöva fyra gånger så mycket ljus för att få samma exponering.
Flyttar du blixtarna till 8 meter från motivet behöver du ytterligare 4 gånger så mycket ljus.
För varje dubblering av avståndet behöver du fyra gånger så mycket ljus.
#3. Okej :) Men om jag säger att blixtarna ska vara typ 2-3 meter från objektet, i ett rum som är hyffsat bra belyst. Borde 200Ws räcka då?
Jag kan som sagt var, ingenting om sånt här :P

Mina blixtar ( 2 st 120 ws ) ger ca bländare 8 vid två meters avstånd från modell. Det räcker bra. Bör inte var nåt som helst problem med dina som nästan är dubbelt så starka.
#5. Det låter ju riktigt bra det! :)
#7. Ja det där var bra läsning!
Någon som har någon erfarenhet av den här blixten?

Det är samma märke som jag har, fast starkare modell ( mina är Lite-setet för 1995:- ).Jag är väldigt nöjd med mina. Styr dem med en IR-sändare (för utomhusbruk rekommenderas en radiosändare ).
#10. okej :)
Jag passar på att peta upp den här lite nu, då jag inte kommer in på iFokus på jobbet :)