Inköp av blixt? vilken?
Jag är nu ute efter en blixt så att jag ska kunna fota lite basic produktbilder bland annat. Jag fotograferar med en nikon d800. Jag behöver lite tips på vad för utrustning som kan vara värd att införskaffa. Jag fotar ju i princip bara hästsport men eftersom företaget som jag fotograferar för har börjat önska även rena produktbilder (med vit bakgrund) så känner jag att det börjar bli läge att utveckla och investera i en blixt till att börja med. Gärna inte den dyraste men som ska vara fullt funktionsduglig för att exempelvis fotografera små produkter som tex skärp mm. Någon som kanske säljer en lämplig? .. Åh kom med tips ni med erfarenhet utav detta! :)
http://Mylifeandbrian.blogg.se

Åkej, jag har tagit mycket produktfoto, och jag skulle ogärna vilja använda blixt till det. Skälet är enkelt. Det är lättare att kontrollera fast ljus, och de flesta produkter jag har fotograferat håller sig klädsamt stilla medan jag jobbar. De är inte alls som hästar på det sättet. Hoppar inte alls. Kan tas med lååååång tid utan förlust.
Så det du behöver är ett bra stativ. Och så ett par små lampor och lite tillbehör som man faktiskt kan fixa själv, då det i alla fall inte finns att köpa färdigt, eller när man hittar det färdigt så är det tänkt för helt andra saker.
Däremot kan du behöva ett fotobord om du ska frilägga. Det är mycket enklare att frilägga saker som man tar på fotobord, eftersom man slipper skuggor. Ibland kan man helt enkelt välja den vita färgen och byta den mot transparent, så är det frilagt och klart.
Prophotolife har lagts ner, men mycket av Jim Talkingtons material ligger på tuben, så om du söker på prophotolife, talkington och stick in can, kan du hitta åtskilliga videosnuttar och tips om hur man gör en enkel studio för produktbilder. Du kommer att behöva reflektorer, speglar, diffusorer och bafflar för att dämpa ljus eller reflekteras svart i blanka ytor. Alla props, hjälpmedel, hänger man upp med klämmor på "stick-in-can", som är en större konservburk där man har gjutit fast en bit tunn läkt mot ena kanten med cement som fyller burken så att den står stadigt.
Man får faktiskt bättre resultat med de sakerna för produktfoto än för sådant som finns att köpa i fotobranschen. Och du behöver inga massor av ljus, inte heller blixtar, utan det enda är egentligen kunskap om hur grejerna fungerar.