Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 520 ggr
[Linsenhejhej]
0

Kritik tack! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit den här bilden på min syster, vad tycks? Vad är bra, och vad är dåligt?

[Linsenhejhej]
0

Absolut ingen som tyckte den var liiite fin iallafall :P ?

fotokrafs
0

Fint motiv och fina färger, tycker bara att det saknas luft under hakan på henne. :-)

pellepiano
0

Hon är fin. Bakgrunden är rörig vilket gör att flickans ansikte inte får det fokus det förtjänar.

Porträtt gör sig ofta bättre om bakgrunden är lite suddig. Pröva med ett lägre bländarvärde.

viol
0

Jättefin bild som tydligt visar att du är en mycket duktig och talangfull fotograf. Hoppas du fortsätter leverera bilder av lika god kvalité framgent.

Hälsningar från Viola

Norrskenet
0

När man knäpper porträtt så blir det oftast bättre om man är lite längre ifrån motivet och zoomar in, så blir proportionerna bättre och bakgrunden blir inte lika påträngande. På bilden är det lite för litet skärpedjup, dtersom skärpan ligger i ögonen men inte räcker till för läpparna

[Linsenhejhej]
0

#4 Jag är inte alls duktig, och jag har nyss börjat ta foton… Tack för att du tycker det, men jag är inte duktig på att ta bilder, se . ex den här bilden, man ser inte ens vad det är för djur…

[Linsenhejhej]
0

Hehe , jo det kanske man gör..

IronDavid
0

Håller med #5

I ett porträtt vill jag personligen ha skärpedjup som precis räcker för själva "motivet", dock HELA motivet… 

Gäller självklart också många andra bildtyper… Alltså ska gärna bakgrunden vara helt ur focus för att få i detta fallet flickan ännu skarpare just i denna bilden… 

För att få mer liv i en bild på en människa kan man ta bilden "in action" så att man exempelvis får en annan vinkel…

Prova att leka lite med ljus för att få skön känsla i bilden. Jag bifogar en bild som exempel, här kan jag en stark ljuskälla bakom för att få "dedär"… : )

MVH /David.

[Linsenhejhej]
0

Tack för tips alla :)