Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1409 ggr
hamstertokiglisa
0

Vad för inställningar?

Vad ska man ha för inställning på kameran? Är nybörjare och fotar nästan egentligen bara på auto. Men om det är dag, och man ska fota typ ett djur utomhus, man vill få bra fokus och kunna ta många bilder i sekunden? Vad ska inställningen stå på, måste jag ändra inställningarna varje gång jag fotar?

Carrosh
0

Om du vill använda det manuella läget så är det absolut bästa att du börjar läsa på om ISO, slutartid och bländare, och bara övar, övar och övar. För att få bilden korrekt exponerad behöver du lära dig förstå hur de här olika komponenterna fungerar och hur de påverkar varandra.

Om du vill kunna ta många bilder per sekund är det en kort slutartid du behöver, vilket innebär stor bländare (lågt bländarvärde) och antagligen ett högre ISO, beroende på ljusförhållandena. Du kan behöva ändra rätt mycket, men det går per automatik när du lärt dig, och ändra behöver man göra då ljusförhållandena inte alltid är precis likadana varje gång man fotar, samt att avståndet till objektet inte heller är på samma precis jämt, eller finns under likadana ljusförhållanden.

Lycka till!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

hamstertokiglisa
0

#1 Okej, tack så mycket :D Måste bara fråga, blir det bättre bilder när man fotar manuellt? Vad är annars egentligen anledningen till att man fotar manuellt när man lika gärna kan ha den på auto?

Po A
0

Jag personligen tycker att det blir bättre. För då har jag full koll på kameran och det är jag som säger till den vad den ska göra, istället för att köra på auto och låta kameran göra som den tror att jag vill att den ska göra.

Carrosh
1

#2 Det är just att du får full kontroll och får bilden precis så som du vill ha den. En kamera är ju ingen tankeläsare, utan hjärnan bakom är den som står bakom kameran.
Kameran är blott ett verktyg för att få just det resultat du vill ha.

\m/

hamstertokiglisa
0

Okej, tack så mycket! :D Men jag vet vad iSO och slutartid är, och hur det funkar osv. Men vad för bokstav ska hjulet vara inställt på?

hamstertokiglisa
1

Eller nej jag kanske inte kan det i alla fall.. hur ska jag lära mig?

Spectabile
0

Det tar lite tid innan man lärt sig hur allt samverkar. Inkanyezi har skrivit en bra artikel som finns här på sajten.

http://foto.ifokus.se/articles/4d712e6bb9cb46221d0447ef-iso-slutare-och-blandare?articles-1

Carrosh
0

#6 Börja med att titta i instruktionsboken du fick med kameran. Har du ingen så kan du googla efter en och ta ner som pdf. Nu vet jag inte vad det är för någon kamera du har, så det är lite svårt att veta hur du ändrar, då det ser lite olika ut på olika kameror och märken. Men vanligtvis står M för manuell, sen brukar det finnas en hel del andra lägen också. Men googla efter lite grunder i fotografering och kika på lite videos på youtube (tror att Moderskeppet kan ha kvar sådana videor). Det är en bra början iaf.

\m/