Tips på objektiv?
Hej!
Till jul funderar jag på att köpa ett nytt objektiv. Jag köpte ett nytt i somras, men nu känner jag att jag vill ha ett lite dyrare och som man får skarpare bilder av.
Jag har en Nikon D3100, är rätt nöjd eftersom den är rätt enkel oså. Men till min fråga, spelar det ens någon roll vilken systemkamera man har? Alltså, är det inte bara att köpa ett bättre objektiv eller måste jag också köpa en bättre kamera för att få skarpare bilder?
Jag vill ju annars ha kvar min kamera, och då bara köpa ett bättre objektiv. För det mesta så tar jag bara kort på mina husdjur, och tycker att mitt telezoomobjektiv funkar jätte bra till det. Men om jag nu ska köpa ett nytt, har ni något tips på ett bra objektiv som ger skarpa bilder? :) Desto mer pengar man ger desto bättre objektiv får man väl? Men vill inte ha ett objektiv för över 5000 kr.
Några förslag? Skulle bli jätte tacksam! :D
Vad menar du med skarpa bilder? Det låter nog mer som om det är inställningarna du inte har helt koll på, du behöver inte köpa nya objektiv för att bilderna skall bli skarpa, är det något annat du menar?
#1 bilderna är skarpa, men jag vill att de ska bli skarpare. Om man jämför mina gamla bilder som jag tog med mitt gamla objektiv så är dom inte lika skarpa som med mitt nya. Alltså får man skarpare bilder med mitt nya objektiv, men jag vill köpa ett nytt för att få ännu mer klara bilder.
#2 Kanske du kan visa bilder på vad du menar? Vad är det för objektiv du syftar på?

När det kommer till skärpa finns det få kameror som är skarpare än D3100, och jag tror inte att du skulle märka skillnaden. Så det är troligen inte därför du kanske i framtiden skulle vilja byta upp till ett annat kamerahus.
Du nämner priset, men talar inte om vilka objektiv du har. Nu råkar det vara så att det är inte priset som avgör om det blir skarpt eller inte, utan priset har mer att göra med vad tillverkaren tänker sig att få ut, och i en del fall är det i högre grad relaterat till kostnaden för tillverkning. Men det har mindre med skärpa att göra.
Men skärpa är ett rätt luddigt uttryck, eftersom det inte är en enda egenskap, vare sig hos en kamera eller ett objektiv, och det i slutänden hänger på ett otal saker, som hur mycket motivet rörde sig, och hur mycket fotografen skakade kameran, och i slutänden också på hur man bildbehandlar innan det är en färdig bild.
Så frågan från Teddies matte är väl motiverad: Vad menar du med skarpa bilder? Eller kanske man skulle kunna undra varför du inte får skarpa bilder med utrustningen du har?
Du säger att du vill ha bättre objektiv, men du har inte talat om vilka objektiv du har. Hur ska vi då kunna veta vad som är bättre? Och så har ju objektivvalet också att göra med vad man ska fotografera.
På frågan om det ens spelar någon roll vilken systemkamera man har, finns inget enkelt svar. Men en duktig fotograf tar bra bilder med vilken kamera som helst. Det är mycket mer avgörande vem som håller i kameran, erfarenheten bakom, hur väl man känner till vilket resultat det skulle kunna bli när man trycker på knappen.
Så berätta helst lite mer utförligt om vad det är som inte fungerar så bra som du skulle vilja, och som gör att du tror att din kamera eller dina objektiv inte riktigt räcker till, så att du tror att bilderna skulle kunna bli bättre av att du köper någonting som är dyrare.
Jag är nöjd med de bilderna jag tar och jag tycker att det blir rätt klara bilder. Men jag vill ha ännu klarare bilder, och jag tror att mycket beror på objektivet. Det finns ju objektiv som tar klarare bilder än vissa andra, oavsett vem det är som håller i kameran. Har sett kameror med objektiv som tar bilder där man ser varje detalj och tvärtom.
Det första objektivet som jag hade var det som följde med kameran, och då var det ett 18-55mm objektiv. Det jag har nu är rätt billigt, och det måste väl ändå bli nån skillnad på ett objektiv som kostar 1000 kr (det jag har nu) och ett som kostar 5000 kr. Nu har jag Tamron AF DI 70-300.
Som jag sa, skillnaden på mitt nya objektiv och på mitt gamla tycker jag är rätt stor. Alltså måste det väl ändå bli en skillnad mellan det objektivet som jag har nu och det som jag i framtiden kommer köpa? #4

#5 Jag har ju bara fotograferat i nästan sextio år, med i stort sett alla sorters kameror, och jag har inte jobbat som fotograf mer än ungefär sju år, så jag antar att jag inte vet vad jag pratar om då.
#5 Nä, på det sättet fungerar det inte riktigt.
Kan du inte ta och visa (länka) bilder på vad det är du vill uppnå, nu använder du nog fel begrepp, vilket gör det svårt att förstå.
Jag har inte sagt att du inte vet vad du pratar om? Men menar du att det inte alls är någon skillnad på olika objektiv, att det inte alls blir bättre skärpa på ett objektiv som kostar 1000 kr och 5000 kr? #6
#7 Vad menar du med ''fel begrepp''? Hur ska jag förklara då?
#10 Du menar nog något annat helt enkelt, "skarpa" bilder är svårt att förstå sig på. Det handlar mycket om vad man använder sig av för inställningar, snarare än objektivet alla gånger. För att förstå vad det är du vill uppnå krävs en bättre förklaring, därför vore det kanske enklast med beskrivande bilder om du inte kan förklara.
Det går inte alls att jämföra på det viset du menar, det finns många olika typer av objektiv, för olika ändamål, du kan inte bara jämföra priset emellan. Du måste fundera på vad det är du vill uppnå för resultat, och vad för typ av objektiv du är intresserad av, för vilket ändamål. Vilken brännvidd är det du tänkt dig o.s.v.
#10 Från början ville jag mest bara veta ett bra objektiv och om det är kameran som ''tar'' bra bilder eller är det objektivet som spelar nån roll. Så jag vill egentligen bara veta ett bra objektiv, ett som är bättre än det jag har nu.
Visst priset kanske inte spelar nån roll, men det kan väl inte bara vara jag som får uppfattningen om att ett dyrare objektiv är bättre än ett billigt. Jag kanske tänkte fel, jag jämförde ett objektiv som med en tröja. För man tillexempel köper en tröja för 1000:- och en tröja för 50:- så är det oftast bättre kvalité på tröjan som är dyrast, var ungefär så jag tänkte med objektiven.
Det jag menar med att jag vill ha skarpare bilder:
Bakgrunden ska vara mer suddig, och det ska ha bra fokus på det man fotar. Jag vill att man ska kunna se lite mer detaljer och den ska vara motsatsen till suddig. Kanske är det bara ett objektiv som inte finns..ett drömobjektiv typ.
Och om det är något med inställningarna då, hur ska jag göra då? Jag vill få klara bilder där man ser mycket detaljer.
Jag vet inte vad jag vill ha för slags objektiv, därför vill jag bara att folk kommer med förslag. Något bra objektiv som funkar bra till att fota djur och där man får klara bilder. Självklart kan man få suddiga bilder oavsett vilket objektiv man använder, men om man tillexempel fotar en stol som står helt stilla, så ska bilden ha en bra skärpa, klara färger och vara tydlig.
Förstår du vad jag menar? Man ska se detaljer, ha en bra skräpa, bra fokus osv.

#8 Jag vet ett par riktigt skarptecknande objektiv, men de är över din budget, och du skulle antagligen inte lyckas ta skarpa bilder med dem. Men det är inte priset som gör dem skarptecknande. http://www.zeiss.com/camera-lenses/en_de/camera_lenses/otus/otus1455.html
Det går att ta skarpa bilder med kitzoomen som följde med din kamera också, och den enda bild jag har sett från dig hittills är oskarp, men det beror inte på objektivet.
#12 hahah den bilden tog jag för över ett år sedan, snacka om att jag var dålig 😂Nu fotar jag varje dag och har utvecklats enormt. Men okej, tack
#11 Först och främst bör du läsa på om hur man använder inställningarna, ditt största problem är inställningarna, att köpa ett dyrare objektiv och tro att man skall få bättre bilder är att slänga pengarna i sjön. Pris kan spela roll, men att säga rakt av att ett objektiv är bättre än ett annat för att det är dyrare stämmer inte. Du kan inte jämföra kamerautrustning som tröjor.
Det finns många olika objektiv som fungerar för djurfoto, själv fotar jag mycket djur och har 4 olika objektiv jag varierar mellan för detta ändamål, ett normalobjektiv, en normalzoom, en telezoom och ett makro, för olika situationer och typer av bilder.
"Man ska se detaljer, ha en bra skräpa, bra fokus", det kan du få med alla objektiv, där hänger det mer på dig hur du hanterar kameran.
Om du inte alls vet vad du vill ha och behöver, behöver du nog heller inget annat just nu, vänta istället tills du lärt dig mer och vet vad du saknar.

Det finns flera variabler när det gäller skärpan hos en DSLR, och en av dem är att hjälpmedlen för inställning inte sitter på samma ställe som kamerans sensor, och att de genom konstruktionen kan ställa in skärpan fel, också om man själv väljer fokuseringspunkt.
Det är faktiskt mera vanligt att en ny kamera, eller ett nytt objektiv, fokuserar fel, så att bilderna inte blir fullt skarpa, än att den fokuserar rätt. Oftast syns det inte när det är starkt ljus, så att kameran tar med mindre bländare, men när man tar under förhållanden där kameran använder största bländaren kan det bli markant oskarpt.
Precis det kan vara ett av skälen till att bilden från februari i år inte är skarp. Därutöver är den tagen med ganska lång slutartid, vilket ställer högre krav på att kameran är stilla, och ljuset är ganska svagt, eftersom det är taget inomhus i februari.
Kameran har ställt in full öppning, och längsta brännvidden på kitzoomen har använts, så skärpedjupet är kort, och i den mån man kan se var skärpan ligger förefaller den ha hamnat ungefär vid kopplet på kaninen, men det är svårt att se, eftersom oskärpan mest beror på skakning. Det är också möjligt att skärpan ligger närmre ögat.
För att få en skarp bild av kaninen i samma ljus behöver man ställa ISO högre och ta med kortare tid, men ändå se till att kameran hålls stilla. Det skulle också vara en fördel att blända ner, eftersom objektivet tecknar skarpare nerbländat och man också får större skärpedjup.
Men för att få mer intryck av skärpa i bilden måste man också se till att den får bättre kontrast, vilket kan åstadkommas med en annan belysning. Eftersom en så liten lurvig krabat har nästan samma ton på de flesta av håren, är det svårt att få en effekt där man ser bilden som riktigt skarp. Det kräver närmast att ljuset ligger på ett sätt som befordrar skärpa.
Den här bilden tycker jag är ganska skarp. Jag tog den med ett objektiv som jag köpte för femtio kronor.:
http://uploads.ifokus.se/uploads/c2c/c2c3965d11ae3db7e26b24233f80393b/rodplister-008.jpg

Nu har du lite mer detaljerad beskrivning på vad du önskar dig, och då är det lite lättare att bena ut vad du kan vilja ha. Vi kan kalla det skvader eller tulipanaros, men din kanin är ingen skvader, och inte heller finns det några objektiv som gör det du vill alldeles av sig själva.
Objektiv har olika egenskaper, och när man känner till egenskaperna, kan man använda dem kreativt. Exempelvis innebär en stor öppning för ljusinsläpp att man dels kan ta bilder i svagare ljus, men också att skärpeplanet, det område där man har skärpa, blir ganska tunt, så att man kan få sitt huvudmotiv skarpt, samtidigt som bakgrunden blir oskarp.
Det är alltså en slags objektiv som kan ge de där bilderna med väldigt skarp kanin men helt oskarp bakgrund, och det objektivet behöver inte vara väldigt dyrt. Det som är lättast att hantera är ganska billigt, jämfört med de flesta andra. Objektivet i länken här är ett sådant:
http://www.fotokungen.com/nikon-afs-5018g-p-5326-c-552.aspx
Så det är ett mer handfast tips på vad du kan ha användning för. Objektivet har en stor öppning, och det har en brännvidd som är nästan samma som den längsta på din normalzoom. Brännvidden ger ett ganska naturligt perspektiv i bilderna när de betraktas på vanligt avstånd.
Resten, att bilderna ska bli klara och tydliga, handlar om kunskap, inte om objektivet. Du måste lära dig framför allt hur ljuset bäst återger det du vill fotografera så att det blir tydligt. Mycket av skärpan hänger på ljusets riktning. Bilden som jag länkade tidigare bygger på att ljuset faller på ett visst sätt, och den är skarp på huvudmotivet, eftersom det är väldigt nära. Det är en liten blomma, och själva blommorna är ungefär så stora som ett tändstickssvavel. Här är en bild till på en liknande blomma, och också där är det främst ljuset som ger bilden intryck av skärpa:
http://uploads.ifokus.se/uploads/b18/b18deda656c8020ca748ee86dfce2c10/lila-blomma.jpg
#14 #16 Tack så jätte mycket för hjälpen! Jag har kollat lite på inställningarna och fixat lite, blandannat fixat en kortare slutartid. Fick faktiskt några riktigt skarpa bilder idag när jag hade fixat inställningarna, så det hjälpte en hel del 😃
Jag vill fortfarande köpa ett nytt objektiv, och även om jag inte skulle få bättre bilder så kan det alltid vara kul att testa ett nytt. Hade för ett tag sedan kollat på det objektivet #16 länkade, skulle vara kul att testa det. 🙂
Har lärt mig väldigt mycket av det ni skrivit, så tack så mycket!