Produktfotografering?
Jag skulle jättegärna lära mig mera om produktfotografering, men det finns inga kurser eller nåt här i trakterna som ordnar sånt. Finns det nån bra bok eller nån bra websida som ni känner till som behandlar detta ämne?
/susanna hansten
Thanks! Ska kolla in det.
Om du gogglar product photography så hittar du flera olika sajter. Jag gör många produkt bilder för mitt företag och det är kul men vansinnigt frusterande. Ofta är det små saker som gör skillnaden. På Roberts första bild så ser man en skugga på det bakre paketet från det främre. Ibland kan skuggor förstärka effekten och ibland förstöra den. (Ta nu inte illa upp Robert).
Sista tiden har vi jobbat med produkt bilder med passande bakgrund för reklam. Det har varit otroligt jobbigt med få bra bilder. Skickar med ett exempel från en ratad bild. Vi försöker skapa en marin bakgrunds miljö till blocket.
Eddie

Håller med om att det både är svårt och frustrerande ( hade postat en bild om jag tyckt att jag lyckats ). Har gjort lite försök med både smycken och vinflaskor mm , men är väldigt knepigt att få till så som man ser i reklamen. Skaffade ett ljustält vilket underlättar lite för reflektiva föremål, men mycket pill för att få koll på reflektionerna.
Men som sagt finns mycket läsvärt på nätet.

mingdie, tar inte alls illa upp. Skuggan kommer av att ljuset är felplacerad, som du ser i uppställningen.
I din bild tror jag en annan komposition skulle ha hjälpt. Så blocket kommer från övre högra hörn ned mot det nedre vänstar hörnet.
Hälsningar
Robert
Jag skall göra en ny serie nästa vecka så jag skall testa din ide Robert. Hur går det med din fotogafering? Får du mer kunder?
Eddie
Jag har testat produktfotografering, men varje gång blir jag så frustrerad och nästan river av mitt hår! Har försökt testa parfymflaskor, men att få allt att stämma - kompositionen och framför allt ljuset, är ju skitsvårt. Men jag ska försöka googla runt lite och se ifall jag hittar nåt bra.
Jag är på APU hos en Art Director, och han beställde en superfiffig ministudio till produktfotografering. Jag fick testa den i fredags, för då skulle jag fota några mackor åt företaget min handledare jobbar åt, och bilderna blev stentuffa 8) Inte för att det kanske hör hit men ändå :P
Jag har en egen liten "fejk" studio där hemma som jag lagt ihop av en större låda, funkar helt bra, men dock långt ifrån en ordentlig studio :) Det svåra är komponeringen och ljussättningen, enligt mig.