Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
LĂ€st 1003 ggr
Jessicahagstrom94
0

Erfarenhet av dessa? (macro)

Letar macroobjektiv till min Nikon, hittar inte min gamla trĂ„d om det😕 ska vara till blommor, insekter, kanske katterna.. bĂ„de inne och ute alltsĂ„ sĂ„ den ska funka bra i halvdĂ„ligt ljus.
PÄ vintern Àr det ju jÀmt kolsvart typ men jag kommer nog inte fota sÄ mycket överlag ÀndÄ innan det börjar bli ljust igen - finns ju inget kul att fota nu.

MĂ„ste finnas autofokus, vill inte fokusera manuellt jĂ€mt. 

1. http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=275
Nikon AF-S 60mm f/2.8 G ED Micro

2. http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=379
Nikon AF-S DX 40mm f/2.8 G Micro

3. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340
**Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro 1:1 (Nikon)
**LÀste en hel del dÄligt om AF, att det lÄter för mycket och Àr segt? Jag kör typ jÀmt pÄ AF nu. Fler för och nackdelar?

4. http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/nikon-af-sdxmicro40mmf28ged/160935.3312/
Nikon AF-S DX 40mm Micro f/2.8G ED

Vilken brÀnnvidd Àr bÀst att ha? 40mm? 60mm? 85? 90? Vad spelar det för roll?
Är det usch objektivet inte har bildstabilisator eller spelar det ingen stor roll?
Vad betyder "Micro" som det stĂ„r i namnen? 
Är tvĂ„an och fyran samma objektiv? 
Har ni andra tips pĂ„ objektiv? 
Fler tips i övrigt? 

Skulle verkligen uppskatta hjÀlpen eftersom jag inte hittar min gamla trÄd :)

Inkanyezi
0

Din gamla trÄd var kanske den hÀr:
http://foto.ifokus.se/discussions/541ff9bd8e0e742db5000576-vad-rekommenderar-ni

Din frÄga Àr en aning komplex; den har flera delar, som kanske skulle tas var för sig.

• En del saker Ă€r lĂ€tt att bena ut, till exempel att det stĂ„r "Micro" i namnet. Det Ă€r sĂ„ enkelt som att det Ă€r bara ett namn.
    -

• TvĂ„an och fyran Ă€r samma objektiv.
    -

• Makroobjektiv har ingen stabilisering nĂ€r konstruktionen Ă€r sĂ„dan att det inte gĂ„r att stabilisera optiskt. NĂ€r objektiv har stabilisering fungerar den inte heller sĂ€rskilt bra nĂ€r man kommer mycket nĂ€ra.
    -

• Det finns tvĂ„ konstruktionsidĂ©er för makroobjektiv, den ena fokuserar genom att dra ut objektivet lĂ€ngre frĂ„n sensorn, medan den andra, innerfokusering, Ă€ndrar linsernas lĂ€ge inne i objektivet, sĂ„ att brĂ€nnvidden blir kortare nĂ€r objektivet stĂ€lls in pĂ„ nĂ€rmre hĂ„ll. BĂ„da sĂ€tten har bĂ„de fördelar och nackdelar.
    -

• Objektiv som innerfokuserar Ă€ndrar inte lĂ€ngd nĂ€r man kommer nĂ€rmre, och de kan autofokusera ner till kortaste avstĂ„nd som kan stĂ€llas in. Innerfokuserade objektiv kan vara stabiliserade.
    -

• Objektiv som fokuserar med förlĂ€ngning av tuben kan inte autofokusera pĂ„ kortaste avstĂ„ndet, eftersom bĂ„de avstĂ„ndet framför och bakom objektivet Ă€ndras nĂ€r det fokuserar. Det gĂ„r inte heller att stabilisera ett sĂ„dant objektiv.
    - Alla klagomÄl pÄ osÀker AF hos Tamron beror pÄ att AF inte kan fungera pÄ kortaste avstÄndet. Med ett sÄdant objektiv mÄste man lÄsa fokus och "gunga in" skÀrpan med hjÀlp av fokusskivan, direktvisning, eller fokusbekrÀftelse i sökaren nÀr man vill komma till det allra nÀrmaste avstÄndet.
    - Det Àr alltsÄ inte ett fel att AF inte fungerar pÄ kortast hÄll, och det Àr helt normal hantering av makroobjektiv att fokusera manuellt nÀr man har mycket stor avbildningsskala.
    -

• BrĂ€nnvidden pĂ„ makroobjektivet bestĂ€mmer precis som hos andra objektiv vilken bildvinkel man fĂ„r. Dessutom avgör brĂ€nnvidden arbetsavstĂ„ndet vid största avbildningsskala, avstĂ„ndet mellan objektivet och motivet. Ju lĂ€ngre brĂ€nnvidd, desto bekvĂ€mare arbetsavstĂ„nd.
    -

• Eftersom innerfokuserande objektiv Ă€ndrar brĂ€nnvidd nĂ€r de fokuserar, blir arbetsavstĂ„ndet kortare Ă€n vad som motsvarar dubbla den angivna brĂ€nnvidden.
    -

• Stabilisering hos innerfokuserade makroobjektiv fungerar bĂ€st vid lĂ„nga avstĂ„nd. NĂ€r man Ă€r nere pĂ„ makroavstĂ„nd bör man anvĂ€nda stativ eller annat stöd. Stabiliseringen hjĂ€lper inte mycket pĂ„ kortaste hĂ„ll.

En fördel med objektiv som förlĂ€ngs nĂ€r de fokuserar, och sĂ€rskilt nĂ€r de har lĂ„ng brĂ€nnvidd som Tamron 90 mm, Ă€r att man fĂ„r stort arbetsavstĂ„nd nĂ€r man nĂ€rmar sig den största avbildningsskalan. DĂ„ Ă€r risken mindre att man stör sitt motiv om det Ă€r ett litet djur, och man löper mindre risk att skugga det som man ska fotografera. 

Vid mycket korta hÄll gör en lÀngre brÀnnvidd att bildvinkeln Àr mindre, och dÀrmed kommer mindre av bakgrunden att finnas med i bilden. Det Àr lÀttare att fÄ god isolation av motivet och att vÀlja vad som ska synas i bakgrunden. DÀrför Àr de lÀngre brÀnnvidderna mer populÀra Àn de kortare bland fotografer som tar mycket makro.

Potatisen
0

Jag har ett 85mm macro frÄn nikon. Det Àr riktigt ba och skÀrpan blir knivskarp. Det kunde vara ljusstarkare och autofukusen Àr ganska lÄngsam. Jag fotar nÀstan bara med manuell fokus ÀndÄ. Den har en bra bildstabilisator. Jag fotar mest insekter och blommor. http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NIKON-AF-S-NIKKOR-DX-Micro-85mm-F-3.5G-ED-VR,90952,510310,1239546.html?langId=-16

ru4real
0

Nu skriver du ju inte om du har fullformatskamera eller inte, Har du inte det kan du rÀkna om det m h a 1.6 x brÀnnvidden. Inte för att det spelar ngn större roll dock.

Köpte sjÀlv 60 mm till min d7000 i somras och jag Àr jÀttenöjd med det. Funkar super som portrÀttobjektiv ocksÄ, motsvarar ju ca 90 mm pÄ min kamera. Tycker att af'en arbetar snabbt pÄ min, men det har nog lite med hur objektivet Àr uppbyggt. Vissa macron har ju ett macrolÀge och ett "vanligt", och skÀrpan kan hoppa lite mellan dem

MagArne
0

Annars har ju Nikons  kitobjektiv 18-55 ganska kort nĂ€rgrĂ€ns. Har du tillgĂ„ng till ett sĂ„dant för att se om det kan tĂ€nkas duga?

Du har inte speciellt stor nytta av ett ljusstarkt objektiv vid extrema nÀrbilder. SkÀrpedjupet kommer bli 2-3 millimeter vid blÀndare f/2.8 vilket inte fungerar till speciellt mycket. SÄ mycket ljus och liten blÀndare Àr vad som gÀller.

Men objektiven du listar Àr ju bra till annat ocksÄ och pÄ stora avstÄnd Àr ju stor blÀndare trevligt att ha om ljuset tryter:-)

Jessicahagstrom94
0

#4 LĂ„ngt ifrĂ„n macro, jag har ett sĂ„nt🙂 har ett objektiv som jag anvĂ€nder tex pĂ„ katthemmet dĂ€r jag fotar katterna inomhus, det objektivet har f/2.8 och Ă€r ett fast 35mm och det funkar jĂ€ttebra sĂ„ jag tĂ€nker bara ha macrot till nĂ€rbilder tror jag.

Jag kommer mest ha mitt macro ute och pÄ vÄren/sommaren för det Àr dÄ det Àr som roligast, nu Àr det ju som sagt mörkt jÀmt.

#3 Har en Nikon D3100🙂 trevligt att du Ă€r nöjd! 

#2 LÄter ju inte sÄ kul att autofokusen Àr lÄngsam eftersom jag nÀstan aldrig fokuserar manuellt.. vid fotografering av djur hinner man ju typ inte fokusera om det ska göras manuellt.

#1 Tack för ett jĂ€ttebra svar😃 dĂ„ Ă€r jag alltsĂ„ ute efter ett med lagom lĂ„ng brĂ€nnvidd för ett rimligt pris..

Vilket objektiv skulle ni föredra? 

Inkanyezi
0

Om du följer den hÀr lÀnken till Cyberphoto, sÄ fÄr du en lista med internfokuserande stabiliserade makroobjektiv till din kamera:
http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=7&subMF=999&objtype=43&silent=yes&bildstab=yes&internfokus=yes&motor=yes&sortera=tillverkare#

Det Tamron 90 mm som finns dÀr Àr en nyare modell Àn den som Àr ökÀnd för seghet, och som fokuserar med förlÀngning. Den nya har innerfokusering och Àr betydligt snabbare.

En vÀsentlig skillnad mellan innerfokuserande objektiv och de som förlÀngs vid fokusering Àr att man faktiskt kan anvÀnda AF hela vÀgen, Ànda ner till kortaste möjliga avstÄnd. Tillverkarna har börjat göra objektiven pÄ det sÀttet, eftersom sÄ mÄnga numera Àr beroende av AF.

Jessicahagstrom94
0

#6 Okej🙂 ser dock ut som att jag fĂ„r fundera rejĂ€lt pĂ„ att ens köpa ett, och isĂ„fall vĂ€nta nĂ„gra mĂ„nader.. priserna var ju lite högre Ă€n vad jag hade tĂ€nkt.

[Teddies matte]
0

Kolla ocksÄ in Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1, grymt skarpt.

Jessicahagstrom94
0

#8 Funkar ju inte ens med min kamerađŸ€”

Inkanyezi
0

#9 Jo, det funkar till din kamera men har inte AF. Det finns betydligt fler makrogluggar om man minskar kraven lite grann. Listan jag tog fram var bara frÄn Cyberphoto, och det var alla de har med innerfokusering, tyst AF-motor och stabilisering.

http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=7&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris

Tredjepartsobjektiv finns i stort sett alltid till Nikon, och det finns ocksÄ ett par Nikonobjektiv till hos Cyberphoto. Om man inte krÀver tyst motor, stabilisering och innerfokusering fÄr man fram nÄgra till. Du kan sjÀlv bocka av i sidan som du fick i min lÀnk.

Jessicahagstrom94
0

#10 Var in pĂ„ en sida dĂ€r dom hade listat vilka kameror den funkar pĂ„ och det var ett kryss vid Nikon D3100 och en bock vid massa andra kameror..? Den "funkar inte" pĂ„ min för att man mĂ„ste anvĂ€nda manuell fokusering enligt förklaringen som jag hittade hĂ€r: http://www.objektivguiden.se/compability2.asp?lens=148&camera=429đŸ€”  och jag vill inte anvĂ€nda manuell fokusering jĂ€mt, som sagt.

Jag har inte sĂ„ stora krav egentligen, jag vill att det ska fungera bra och vara nĂ„gorlunda tyst sĂ„ man inte stör hela familjen nĂ€r man försöker fota hemma😂 nej men du förstĂ„r nog vad jag menar, ska den lĂ„ta massor varje gĂ„ng den fokuserar Ă€r det ju inte sĂ„ roligt. Innerfokusering lĂ„ter ju trevligt men Ă€r sĂ€kert inget som jag egentligen behöver?

Inkanyezi
0

Som jag har skrivit tidigare, mÄste man ha innerfokusering om AF ska fungera bra hela vÀgen till kortaste hÄll.

Egentligen fungerar det ocksÄ rÀtt bra pÄ objektiv som inte Àr innerfokuserade, sÄ lÀnge man ser till att hÄlla sig pÄ tillrÀckligt lÄngt avstÄnd. KlagomÄlen pÄ fokusjagande hos de objektiven beror helt pÄ att anvÀndaren inte förstÄr hur lÄngt hÄll man mÄste hÄlla sig pÄ för största avbildningsskalan. Det handlar om en bra bit över trettio centimeter för ett 90 mm objektiv. Om man inte gÄr nÀrmre Àn fyrtio centimeter sÄ fungerar AF utmÀrkt ocksÄ pÄ det gamla skrikiga Tamron-objektivet som blir lÀngre och lÀngre nÀr man kommer nÀrmre.

Men det nya, som kortar av brÀnnvidden i stÀllet för att bli lÄngt och har ultraljudsmotor, hittar fokus mycket snabbare och Àr bÄde tyst och stabiliserat. Eftersom brÀnnvidden i realiteten Àr kortare vid nÀravstÄnd, Àr bildvinkeln större, vilket gör att man ser mer av bakgrunden, och arbetsavstÄndet blir vÀsentligt kortare nÀr man nÀrmar sig skala 1:1.

Alla makroobjektiv kan ge mycket bra skÀrpa, men det finns en del skillnader i hur vÀl de tecknar. Det Àldre Tamron 90 utan innerfokusering eller stabilisering Àr ett av de absolut bÀsta om man ser till skÀrpa, bildfÀltskrökning aberration och förvrÀngning. Om de egenskaperna krÀvs, Àr det bÀttre Àn det nya. Behöver man dÀremot egenskaperna hos det nya, tyst och snabb fokusering, stabilisering och bekvÀm AF Ànda ner till kortaste hÄll, med kort arbetsavstÄnd, medan bildfÀltskrökning, aberration och felteckning inte Àr vÀsentliga, ja dÄ Àr det nya bÀttre.

Jessicahagstrom94
0

Man fÄr prata bebissprÄk om jag ska förstÄ allting..

Objektivet ska helt enkelt fungera bra och vara hyfsat tyst, bildstabilisering behövs sÀkert inte, AF Àr ett mÄste att objektivet har för jag tÀnker som sagt inte fokusera manuellt hela tiden, det fÄr inte vara pÄ tok för dyrt..

"Behöver man dÀremot egenskaperna hos det nya, tyst och snabb fokusering, stabilisering och bekvÀm AF Ànda ner till kortaste hÄll, med kort arbetsavstÄnd, medan bildfÀltskrökning, aberration och felteckning inte Àr vÀsentliga, ja dÄ Àr det nya bÀttre." lÀt ju bra tycker jag. Det Àldre kan man alltsÄ inte ha AF hela vÀgen med? AlltsÄ nÀr man kommer nÀra objektet..?

Inkanyezi
0

StÀmmer, och man kan inte komma lika nÀra med det Àldre, dÀremot kan man fÄ sitt motiv lika stort. Det kan vara svÄrt att förstÄ att man mÄste hÄlla sig pÄ nÀstan en halv meters hÄll nÀr man ska ta riktiga nÀrbilder av smÄ saker som bin och flugor.

Folk som klagar pĂ„ fokusjagande försöker komma till att stoppa ner objektivet pĂ„ kanske femton centimeters hĂ„ll frĂ„n motivet, och dĂ€r gĂ„r det ju inte att fĂ„ skarpt. Det Ă€r inget fel, men om man inte fattar, sĂ„ begriper man antagligen inte. Det Ă€r alltsĂ„ hos anvĂ€ndaren felet ligger nĂ€r objektivet inte kan hitta fokus. 

Det finns en ganska enkel optisk formel, som visar att för att komma till avbildningsskalan 1:1 ska avstÄndet vara lika med fyra gÄnger brÀnnvidden. Det blir 36 cm för ett 90 mm objektiv, och nÀr sÀljaren felaktigt har angivit 30 cm som kortaste nÀravstÄnd, sÄ tror man ju att det Àr fel pÄ objektivet nÀr det inte fokuserar pÄ det avstÄndet, nÀr det bara Àr att man har fÄtt en felaktig upplysning. Det Àr helt enkelt omöjligt för ett 90 mm objektiv att fokusera pÄ kortare hÄll Àn 36 cm. Man kan inte bryta mot naturlagarna.

Och nÀr ett innerfokuserande objektiv fÄr skalan 1:1 pÄ mycket kortare hÄll, sÄ Àr brÀnnvidden mycket kortare, Àven om det stÄr 90 mm pÄ objektivet och i alla papper man kan ha fÄtt. BrÀnnvidden som Àr angiven gÀller vid fokusering pÄ oÀndligt. Den blir kortare nÀr man stÀller in pÄ nÀrmre hÄll.

Om du tror att du kan fÄ ett billigare objektiv genom att skippa stabiliseringen Àr det okej. Jag har inte kollat listan noga. Men om du vill att AF ska funka hela vÀgen bör du vÀlja innerfokuserat, och avstÄndet nÀr du fotograferar mÄste alltid vara tillrÀckligt stort för att det alls ska gÄ att fÄ objektivet att fokusera. Det Àldre 90 mm som inte innerfokuserar kan fokusera utan problem sÄ lÀnge man hÄller sig pÄ mer Àn 40 cm avstÄnd, men under 40 cm blir det mer osÀkert.

Alla avstÄnd som inte anges som "arbetsavstÄnd" gÀller frÄn kamerans sensor.

Jessicahagstrom94
0

Haha ja det lĂ„ter ju lite motsĂ€gande att man ska hĂ„lla sig en sĂ„n bit ifrĂ„n vid macrofotografering faktiskt😂

Nu förstÄr jag mycket bÀttre, tack :)
Jag blir nöjd sĂ„ lĂ€nge jag kan fĂ„ riktiga nĂ€rbilder pĂ„ insekter, droppar, blommor etc.😊 typ sĂ„na hĂ€r: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=63211 som Ă€r riktigt nĂ€ra pĂ„ ansiktena tex. 

https://www.google.se/search?q=droppar&biw=1366&bih=653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UmRqVOyzNImBPeaCgIAC&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=zd70aSlJPe8sEM%253A%3BMwtRIFGK0TvjmM%3Bhttp%253A%252F%252F1.bp.blogspot.com%252F-B1GIfK_T21g%252FTe_N9pvaSII%252FAAAAAAAAACY%252F3D0OAcgqI0k%252Fs1600%252Fdroppe-i-havet_121406822.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcarpediem2000.blogspot.com%252F2011%252F06%252Fmahatma-gandhi.html%3B400%3B278 Àr ocksÄ riktigt fint.

Inkanyezi
0

Och som tidigare nÀmnt, med vissa av objektiven ska man hÄlla sig pÄ ganska stort avstÄnd för att komma dit. Det Àr inte enbart avstÄndet som avgör avbildningsskalan, utan det Àr ett lite mer komplicerat förhÄllande mellan vilket objektiv man har och vilket avstÄnd man anvÀnder det pÄ.

Inkanyezi
0

Jag ska trassla till det hĂ€r lite till hĂ€r, för att göra det möjligt att förstĂ„ varför det finns ett absolut kortaste instĂ€llningsavstĂ„nd som Ă€r fyra gĂ„nger sĂ„ lĂ„ngt som objektivets brĂ€nnvidd, och att avstĂ„ndet frĂ„n sensorn till motivet blir större nĂ€r man vill ha motivet förstorat pĂ„ sensorn. 

PDF-filen som jag har bifogat hÀr har jag lagt in tidigare, och den visar hur utdraget för att fÄ skÀrpa med ett objektiv förÀndras nÀr man kommer nÀrmre, och vilken avbildningsskala man fÄr vid olika utdrag.

Skalan 1:1, att fÄ föremÄlen i naturlig storlek pÄ sensorn, kommer man till nÀr objektivets utdrag Àr precis dubbelt mot brÀnnvidden. AlltsÄ om ett 90 mm makroobjektiv dras ut till 180 mm frÄn sensorn, kommer det att ge skÀrpa ytterligare 180 mm lÀngre bort, dvs 360 mm frÄn sensorn. Och nÀr man ska ha bilden förstorad pÄ sensorn, kommer visserligen motivet att hamna lite nÀrmre objektivet, men avstÄndet frÄn sensorn kommer att öka nÀr avbildningsskalan Àr större Àn 1:1.

Moalinn
0

Har inte lÀst alla kommentarer men nÀr man fotar macro sÄ kör man i princip bara manuell fokus. Det Àr jÀttesvÄrt att fÄ det rÀtt med autofokus. Bildstabiliseringen kan man lika gÀrna strunta i, den gör ingen nytta ÀndÄ för nÀr man Àr sÄpass nÀra ett objekt sÄ mÀrks varje liten rörelse och bildstabiliseringen ger ifrÄn sig en vibration i sig som gör att man sjÀlv försöker stödja emot den men det blir bara kaos av allt sÄ har aldrig pÄ den lÀngre. Har ett nikon 85 f/3.5 och Àr jÀttenöjd verkligen, riktigt bra skÀrpa och Àr det bra ljus sÄ Àr det inga problem med autofokusen. Litet och smidigt objektiv, krÀvs inte mycket för att man ska kunna snurra pÄ fokusen och det Àr ett objektiv av kvalité. Har aldrig kÀnt att jag behövt en större blÀndare dÄ skÀrpedjupet hade blivit jÀttekort med en 2,8 vilket jag sÀllan tycker Àr speciellt vackert eller anvÀndbart.

SajtvÀrd för Naturfoto & Musik
Medarbetare pÄ Djurfoto

Jessicahagstrom94
0

Antar att man lĂ€r kĂ€nna sitt objektiv med tiden och vad som funkar bĂ€st med just det objektivet nĂ€r det gĂ€ller avstĂ„nd och fokusering och sĂ„nt đŸ™‚ jag Ă€r verkligen inte smart nog att förstĂ„ alla begrepp och alla dessa millimeter som blir andra millimeter av nĂ„gon anledning, haha. 

Antar ocksÄ att det dÀr 85mm Àr bra eftersom det tagits upp tvÄ? gÄnger i trÄden nu av folk som har det :) och att bildstabilisering inte behövs. Och att skÀrpedjupet inte behöver gÄ ner sÄ lÄngt som till 2.8

Inkanyezi
0

Alla objektiven Àr bra, och de innerfokuserande Àr lÀttare att lÀra sig anvÀnda, eftersom de inte Àr sÄ kritiska pÄ att man mÄste hÄlla sig lÀngre bort Àn man kanske tror, och ocksÄ för att AF fungerar tillförlitligt Ànda tills man Àr nere pÄ minsta avstÄndet.

Siffran 2,8 Àr inte skÀrpedjupet, men blÀndartalet (f/2,8).
NĂ€r man fotograferar extrema nĂ€rbilder bör man oftast ha mycket mindre blĂ€ndare och hellre öka ISO om man inte fĂ„r in ljus sĂ„ det rĂ€cker. Makroobjektiv kan ofta blĂ€ndas ner Ă€nda till f/32, men de brukar ge bĂ€st resultat om man kompromissar mellan maximal skĂ€rpa och skĂ€rpedjup vid omkring blĂ€ndare 11 eller 16. 

Om man behöver stort skÀrpedjup anvÀnder man stackning, en teknik dÀr flera bilder lÀggs ihop och man tar de skarpa delarna frÄn var och en, som Àr fokuserade lite olika.

Jessicahagstrom94
0

DĂ„ ska jag leta efter ett med innerfokusering🙂
Jag menar naturligtvis blÀndartalet, tröttheten börjar prata hÀr tror jag.

Det dĂ€r lĂ€r man sig sĂ€kert med tiden ocksĂ„, hur mycket blĂ€ndare och ISO som Ă€r bĂ€st och sĂ„ vidare. Stackning lĂ€r jag testa nĂ„n gĂ„ng! Gör man det i nĂ„got redigeringsprogram?😊

Inkanyezi
0

Stackning kan göras i Photoshop, men de flesta anvĂ€nder Zerene. 

http://zerenesystems.com/cms/stacker