Tackkort?
Det brudpar jag fotograferade på mitt andra bröllop var hemma hos mig idag. De hade inte sett några utav de bilder jag tog på deras bröllop och det gladde mig att de var nöjda med det de såg. Jag försökte få en uppfattning av vad de ville ha till tackkort.
Under kvällen har jag suttit och labbad i Photoshop och kom fram till bifogat. Jag har känt att jag brister i design och det är därför jag går nu en kurs i wedding album design, så jag skulle tacksamt ta emot alla dina kommentarer på det jag har bifogat. Vad kan jag förbättra.
Tack för att du tar dig tid till att kommentera och tycka till om det du ser.
Hälsningar
Robert
Hej Robert! Personligen tycker jag de svartvita bilderna är för dominerande och ger ett lite stelt intryck. Mvh Ammi

#1, vad snällt av dig att lägga in din kommentar. Ska jag ha färgfotona större och paret i svartvitt mindre?
Hälsningar
Robert
Jag skulle nog göra de svartvita mindre och kanske öka storleken på färgfotona lite.
Den söta tårtgarneringen är lite svår att se (iaf på min skärm), men det kan ju vara annorlunda när det är tryckt.
Jag skulle också vilja se mer färg - jag ser inte att det svartvita tillför något, utan vill gärna se alla bilderna i färg, ev med något tjockare ramar. Och, jag ser inte exakt, men är det en suddning precis innanför ramen? Den är jag inte förtjust i.

#4, tack Anne för dina kommentarer. Det suddiga innanför ramen är tänkt till att få uppmärksamhet kring huvudobjektet. Jag har fått smakråd att förstora tårtbilden och skriva fotograf framför mitt namn.
Hälsningar
Robert
#4 håller inte riktigt med. Tycker att de svartvita bilderna ger ett lugn, dock är dom alltför dominerande.
#5 att skriva fotograf framför ditt namn är ett bra råd, eftersom kortet kommer att ses av "bekantas bekantas…" som inte känner brudparet.
Ammi
Jag gillar kompositionen, den är snygg!
Jag skulle prova att invertera färg och s/v-bilderna. Med andra ord göra brudparet i färg och de andra två i svart/vitt.
Det blir lite kaka på kaka när du har skuggor både under bilderna och i bilderna. Kanske du ska ta bort lite av den inre skuggningen och bara behålla under bilderna? Alternativt att du provar med en ljustoning istället för skuggtoningen i bilderna.
Bra synpunkt att du ska skriva "Fotograf:" framför Robert Hammar".
Kan du få dit en text med brudparets namn på ett snyggt sätt?
Tom

Det tycker jag bättre om - fast jag är inte helt säkert på att det framgår att den lilla bilden är toppen på tårtan.. och jag skulle nog vilja ha en lite fetare svart ram. Men det är ett jättetrevligt foto.
Det gillade jag. Färg och glädje i kortet och de söta nallarna är med.
Men jag tror det andra blivit tjusigt, om de sv/vita minskats och…ja, jag har redan skrivit det här ovanför.

Den vita kanten runt kortet med blå ram, stör mig lite och när jag tittade på båda samtidigt, så började jag tänka på dop!
Varför inte pröva en lite mer vuxen färg på ramen och inte ha med den vita kanten mellan ram och kort.
Ammi
Nu stör jag mig på skuggningen av den lilla bilden. Skuggorna går.. åt olika håll liksom?
#13 Men kortet är ju bågformat. Då blir ju skuggan oxå det, om man tänker sig att det bakomvarande fotot är inglasat, så speglas ju lilla bilden.

Då tycker jag du ska välja den blå färgen. Då blir det en "blå tråd" från inbjudan till tack.
Ammi

#16, det är inte jag som väljer utan brudparet. Nu ville de inte ha den blå ramen till så den tog jag bort nu. (Vi har haft några mail mellan varandra).
Robert
Jo, jag förstår skuggningen.. men den ser inte korrekt ut ändå, utan för "tillrättalagd". Kanske för att den har exakt samma intensitet. Och kanske för att den "lilla bilden" har ojämna kanter, vilket inte syns lika bra på skuggan?
Nåja - synpunkter efterlystes, synpunkter kom. :) Det centrala är förstås att brudparet blir glada!

#18, tack, du behöver inte ursäkta dig :)
Ojämnheten kanske beror på att jag har försökt fixa till det med att lilla bilden ska se lite tjock ut. Det är en polarid bild som är ditslängd på det större.
Hälsningar
Robert
Aha.. för mig ser det inte ut som en polaroid (fel format - de har inte jämn vit kant runt om väl?) utan som en.. handriven bild liksom, och det knepiga är att den ser "handriven" ut både innanför och utanför ramen.
Men idén är trevlig!
#8 Kortet är toppen, personligt och glatt. Jättebra!
Och det ska vara rosa :-)
Jag är personligen inte alls förtjust i att ha bilder i bilden. För mig drar det tankarna till vykort som ska sälja till turister som måste ha 20 vykort…
Jag tycker bilden med brudparet och tårtan är jättefin, men jag skulle personligt skippat den lilla bilden.
Mvh // Johan

Tack Johan för din kommentar. Bakom lilla bilden finns det en rätt stor fläck med sylt som har runnit ut från tårtan, går iof klona bort.
Hälsningar
Robert
Robert, Hur lyder deras önskemål? Du har gjort två stycken som de inte gillade men vi har inte fått veta vad de inte gillade. Berätta så kanske vi kan försöka tänka lite mer i deras spår.
Tom

#24, de har valt #11 utan ram, men de vill ha "fel" dimension på bilden, så jag får beskära digitalt eller så lägger jag den på ett större papper så de får beskära analogt.
Robert
OK, då vet jag. Med andra ord har du gjort klart din del av jobbet nu?
Tom
Härligt Robert! Inte bara "pippi" som vill sätta bo ;)

#28 Snyggt!
Jättesnyggt! Det syns att det är ett proffs som har gjort det!
(Men dämpa kontrasten en aning…)
Tom

#30, proffs
, tack!
Jag har hämtat tekniken från Scott Kelby. Det han inte avslöjdade var perspektivet, så det fick jag fixa själv.
Hälsningar
Robert