Storlek på kort
Framkallade för ett tag sedan några hundra mobilbilder som jag samlat på mig genom åren. När dessa kom hem hade dom ganska konstiga format och ryms inte i "normala" fotoramar, vilket jag tycker är jätte trist. Många bilder som jag ville ha upp på väggen får nu ligga och vänta tills jag hittar passande ramar.
Vad ska man ha mobilkameran inställd på för att bilderna ska få samma storlek som ett standardkort vid framkallning?
Hoppas att någon förstår hur jag menar, jag är inte så bra på detta med kort även om jag tycker att det är roligt att ta och ha kort.

Det har ingenting med kameran att göra, utan det är korten du har beställt som har en viss storlek. Däremot kan formfaktorn vara olika. Den vanligaste är 4/3, men vanligen blir korten något mer avlånga och beskärs lite på långsidorna.
Vilket format har korten, och är de inte samma storlek allihop?
Ok :-/ Korten vart olika stora från samma beställning. Men jag tror att formaten hänger ihop med vilken mobil jag hade just då. Jag mätte dom för att kunna kika efter ramar imorgon, de flesta är 20x11,5.
Centimeter, glömde det. Men har även många kort som är 15x11,5. Och tack för ditt svar förresten :-) Men hur ska måtten stå på för att få standardformat på korten nästa gång?

Jag har ju ingen aning om hur du har skrivit din beställning, så jag vet inte varför dina kort har fått de formaten. Om de är märkta enligt DPOF så är det när du skriver din DPOF som du beställer formatet. Men bilderna ska göras i formatet du beställer.
3*2 och 4*3 är väl det vanligaste, tror jag.
Du kan väl kolla vad det är för storlek på bilderna (i pixlar), så får du ju fram sidoförhållandet.
HH
#4 på hemsidan står det att bilderna framkallas i natten 10x eller 11x. Därför bör kortets ursprungliga storlek ha gjort ett korten fick konstiga mått i slutändan? :-/ #5 tog en skärmdump på hur mina storleksinställningar ser ut, ställer in kameran på 4:3, tror ni att det blir rätt då vid framkallning? Vill tacka för era svar och hjälp till någon som inte riktigt vet hur detta fungerar :-)

De där inställningarna har inget som helst att göra med hur stora korten blir. Det är vid utskriften man gör en storlek i fysiska mått, och om du har skickat in bilderna med DPOF är det måtten som står där som gäller. Upplösningen har inget med storleken att göra.
Endera kan man beställa via DPOF eller genom att helt enkelt välja på något sätt att ha en viss storlek utan att det finns någon DPOF.
Det enda i inställningarna i kameran som påverkar formatet är om man väljer olika sidförhållande, som 16/9 som är mer avlångt än 4/3. Men fortfarande ska bildens kortsida ha samma mått om man inte har beställt något särskilt, exempelvis via DPOF (Digital Print Order Form). Så eventuella inställningar för storlek finns i en annan meny, den som gäller för utskrift. När man gör en utskriftsorder från telefonen bestämmer man storlek på varje bild, och det bäddas in i bilden.
Mer avancerat än vad jag trodde med andra ord. :-/ Bilderna var inlagda från mobil till dator och framkallade från Fuji direkt.

Kolla bruksanvisningen för din telefon, och titta om det finns en meny för utskrift av bilder, eftersom det är där man bestämmer utskriftsstorlek. Det är inte det minsta komplicerat, utan om man beställer utskrift måste man också rimligen bestämma hur stora bilderna ska bli. Men det har som sagt inget med upplösningen att göra.
Om man inte har varit inne och pillat i utskriftsmenyn, så kryssar man i storlek i formuläret där man beställer bilderna. Det är det enklaste. Om det sedan blir en annan storlek än den man beställer, kanske det är rimligt att reklamera?
15*11.5 motsvarar ju 4:3, så där borde ju bilderna passa.
HH
#9 hm, ja, kanske ska höra med dom. #10 brukar inte standardkort vara 15x10?
#11 Det vet jag inte. I så fall blir det ju 3/2. Mn jag fattade det som att många av dina kort var 15*11,5 och i så fall stämmer med 4/3.
HH
#12 Jaha, du menade så. Ja, det är ju dom måtten som jag inte vill ha, korten blir lite för stora för vanliga ramar.
Hade köpt en jättefin flerkorts ram som jag ville sätta in semesterbilder i, men till min besvikelse gick inte korten in. 😕
Har kollat på ikea och hittat två st modeller som jag hoppas ska passa.
3:2 finns tyvärr inte som inställning.
Ska maila och höra med fuji ang detta med storleken så får vi se vad dom säger.
Hmm, kollade på sidans "vanliga frågor och svar" och där stor det att för att 10X bilder ska bli bra ska de ha en Upplösning på 1200x800 pixlar, en inställning jag inte verkar ha 😐
Läste lite på sidans "vanliga frågor och svar" och framkallar man bilder med klassiskt format så beskärs bilderna enligt standard mått, dvs 10x.
Men jag kollade på min orderhistorik och såg att bilderna blivit beställda i "Digitalbild 11x web". 😕
Det är inte lätt att vara nybörjare 😭
Vill iallafall tacka för all er hjälp, det är inte alltid lätt att göra rätt när man inte vet hur man ska göra. 🌺
Beroende på varifrån du har beställt din fotoframkallning, så kanske du kan kolla med deras kundsupport. Även om det var ditt eget fel, så kanske de , om du har tur, ger dig t.ex. 10% rabatt på ditt nästa köp (eller någonting liknande) som ett tecken på goodwill och bra kundservice. Det skadar aldrig att reklamera.
#16 frågan är ju alltid öppen och fri, men med tanke på att jag uppenbart gjort fel (om inget hände med beställningen, dagens teknik kan ju fela och antar att dom kan ändra) så känns det inte rätt att höra av sig om denna sak och speciellt inte så här långt efteråt. Men tack för tipset :-) Sitter själv med bla kundservice och reklamationer och vet hur irriterad man blir när folk försöker få igenom något som en reklamation som uppenbart inte är ett garantiärende. Men som du säger, ofta kan företag se lite genom fingrarna (och är kunden ärlig mot mig från första början är sannolikheten större att jag gör ett goodwill case av ärendet) när kunden är missnöjd med en produkt eller tjänst, men känner att detta inte riktigt är något jag förväntar.mig att företaget ska ta på sig eller kompensera mig för, shit happens och förhoppningsvis har jag lärt mig hur jag ska göra för att det ska bli rätt till nästa gång :-)
En ide nu när du har så många bilder som felar i storlek kan va att beskära bilden lite. Skaffa en skärmaskin för papper o beskär bilden som du vill ha den i storlek, ofta är det något i bilden på sidan man vill ta bort. 👍
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Du kan ju alltid beskära bilderna i ett bildbehandlingsprogram efter ration som framkallningarna får. 15:11,5 eller 150:115 så slipper du decimaler. Då spelar det inte så stor roll vad kameran är inställd på om du kan leva med att eventuellt förlora lite i kanterna vid beskärningen.
Jag gjorde en tabbe när jag skulle beställa affischer att rama in och affischerna blev för korta. Tryckeriet kapade pappret när bilden/utskriften var slut istället för att fylla ut hela 50x70cm pappret. Så hade jag beskurit bilden innan i 5:7 format hade det blivit bra och inte kört 3:4 eller vad nu bilden hade för ratio.
Tack för tipsen :-)