Dopbilder och avtal/överenskommelser
För några veckor sedan träffade jag en mamma som skulle låta sitt barn bli döpt i församlingens kyrka. Jag erbjöd mina tjänster och sa att jag kunde fotografera dopet mot att jag kunde använda bilderna som referens på min kommande hemsida. Ville mamman ha papperskopior så skulle hon få betala för vad det kostar för mig att få de framkallade, c:a 50 cent per styck (anlitar ett proffslabb).
En studio intill kyrkan tar 170 euro för ett dop och för det får man 30 stycken bilder 10x15 cm. Vill man ha extra bilder så kostar det 2,50 euro per styck. (1 euro = 9,30 kr)
Till mamman har jag gjort i ordning 30 bilder och berättat att hon kan välja de bilder hon önskar papperskopior på. Idag berättade mamman till mig att hon vill ha massvis med papperskopior till sig själv och hela släkten som var med på dopet, och nu undrade hon vad det skulle kosta. Jag sa till henne att överenskommelsen var mellan henne och mig så hon får bilderna för det vi hade kommit övernes om, 50 cent. Om släkten vill ha bilder så får de betala vad studion tar, 2,50 per styck, eftersom överenskommelsen inte infattade hela släkten. - Jaha, då blir hon sur och säger att då blir det säkert inga beställningar alls. Och jag fotograferade ju tom. digitalt.
Erfarenhet, papper på allt - ett avtal, det räcker inte med en muntlig övrenskommelse. Så nu framöver när jag bygger upp min portfölj så kommer det att vara skriftliga avtal.
Hälsningar
Robert
Det är nog inget dumt råd. När man fotograferar själv så förstår man plötsligt varför fotografer tar betalt. Jag har exempel ingen lust att sitta nätterna igenom och bildbehandla gratis. Jag har fotat åt lite folk i min närhet och tidigare lagt upp hela serien på nätet så de kan välja och vraka. Sen tar jag en summa i slutet. Mitt problem börjar när folk säger "De är så fina så jag tror jag tar dessa 45 bilderna". Tanken var från början att man ska välja 2-3 bilder som jag bildbehandlar för förstoring. Sen blir det att sitta nätterna igenom och jobba i PS för att få till samma stil på dem.

Jag har väldigt svårt att förstå att man inte kan nöja sig med det man får. Jag tyckte själv att jag kom med ett generöst erbjudande. Räcker man lillfingret ja då slukar dom hela handen.
Hälsningar
Robert

Hon suckar och ojjar och tycker att 50 cent ligger långt över självkostnadspriset som jag hade pratat om från början.
Och inte ett enda tack har jag hört. :(
Robert