Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 783 ggr
bosse
0

Bröllop i Byblos.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina inlägg är oftast för att  dokumentera/informera om andra länder eftersom dom flesta av er aldrig har en chans att få se sådant jag får uppleva. Jag fotar inte för att ta perfekta bilder - jag fotar det jag ser. 

Igår var vi bjudna på bröllop. Jag trodde att det skulle bli ett "vanligt" bröllop, men det visade sig att det skulle gå av stapeln i gammaldags stil. Vigseln skulle vara kl. 18.00 i en kyrka 1 mil upp i bergen. Man åker i konvoj med så mycket oljud som möjligt från hemmet till kyrkan. Jag skjutsade min fru till brudens hem starx efter 15, men hon ringde nästan omgående och bad mej skynda dit. Jag tog sammanlagt 260 foton och jag tänkte dela med mej några med er. Det visar sig vara mycket svårt att plocka ut några som förtäljer nånting. Jag börjar iaf med ett foto på bilen som bruden åkte i till kyrkan och sen brudparet till restaurangen, som låg på en annan bergstopp. Här ett foto en Mersa Cab, samt dansarna som var med hela kvällen.

bosse
0

Släkten, samt goda vänner samlas innan för att fotas tillsammans med bruden. Fotogänget bestod av 2 killar med kamera och 2 med video! Här trängs man utanför brudens hem för att fotas.

bosse
0

Eftersom bruden jobbat åt min hustru, så anses vi vara goda vänner och vi fotades tillsammans med henne. Normalt så jobbar man inte efter det att man gift sig, utan då förväntas kvinnan laga mat, samt föda och ta hand om barnen. Många kvinnor anses vara på rymmen om dom är mer än 5 meter från spisen eller sängen - något överdrivet. Sådan är kulturen här och det spelar ingen roll vad vi anser. Jag kan vidimera att dom har lika svårt att förstå oss som vi har att förstå dom. Därför är det bäst att bara acceptera verkligheten.

bosse
0

Därefter kommer bruden ut och möts av musik och "livvakt".

bosse
0

Därefter dansar släkten med bruden utanför hemmet. I detta fall är det en farbror. Överhuvudtaget är det mycket dans.

bosse
0

Därefter ledsagas bruden upp på gatan under skydd av värjor och spjut, samt under blomportaler. Jag förmodar att i äldre tider så färdades man under dans och lek på detta sätt hela vägen till kyrkan och såna finns i massor, fast mycket små.

bosse
0

Uppe på gatan så fortsatte dansandet och all trafik stoppades upp. Här är det 2 av dansarna som låtsas slåss med värja och små sköldar. Jag blev imponerad av deras kondition. Dom höll på med dans och annat i ca 40 minuter.

bosse
0

Här slåss man med spjut och ingen vila i sikte.

bosse
0

Och här dansar bruden med en av magdansöserna.

bosse
0

Och här vandrar sällsakpet längs gatan ner mot bilen, som väntar på bruden. Därefter formeras konvojen och färden mot kyrkan påbörjas under buller och bång. Vi mötte ett annat bröllopsfölje och korsade ett tredje. Då blir det trångt för inen vill bryta konvojen.

Jag fortsätter senare med foton från kyrkan och tredje delen blir partyt uppe i Annaya.

kristinah
0

Vilka härliga bilder. Det är roligt att se hur ett bröllop går till i andra världsdelar.

Howzer
0

Alltid spännande att se dina inlägg med bilder från den stora världen! :)

gurin
0

Bosse.

Som vanligt ger du en intressant blick in i en värld som de flesta av oss andra bara tror att vi känner och vanligen inte kan associera till.

Är de vanliga giftermålsfärgerna vitt och rött i allmänhet eller symboliserar det något speciellt?

Mvh/gurin

bosse
0

Gurin, jag ska försöka ta reda på varför dom använde rött. Dom köper en del av sina kläder hos min hustru, så hon kanske vet. Jag vet att denhär gruppen även har en dansdräkt i turkos. Om jag gissar, så borde dräkterna egentligen vara familje- eller stammrelaterade. Min hustru kommer från en av dom största familjerna i Libanon på farssidan och på morssidan en av dom mest fruktade. Hennes morfar var stamhövding och överste i franska armen. Vitt är den färg som används för bruden över hela ME. Däremot så har en brud i Sudan 3 olika fester och dräkter. Den ena är i guld, en annan i vitt och den tredje färgen har jag glömt. Jag träffade en sonsondotter till grundaren av Sudan -Mehdi - och hennes farbror var den PM som störtades av militären. Han är fortfarande aktiv. Hon berättade att hon inte fick gå ut i solen under ett halvår innan bröllopet. Endast efter det att solen gått ner fick hon gå ut. Hon behandlades med oljor varje dag och fick massage, samt varje morron hade hon danslektioner. På bröllopet skulle hon framföra 40 danser under ca 2 timmar framför alla gästerna. Hon fick endast träffa sin far och bröder under detta halvår. Hennes blivande man fick besök av sin syster från USA och hon ville naturligtvis träffa bruden. Brodern följde med vilket var ett stort etikettsbrott, men han kunde inte se bruden för hon bar slöja. Hon såg honom dock vilket inte var tillåtet.

Även jag har lärt mej nåt nytt och det är att muslimer kommer överens om ett pris som brudgummen måste betala vid eventuell skilsmässa. Det skrivs in i kontraktet. Alltså har kvinnan ett pris på marknaden. I Saudi däremot så betalar brudgummen för bruden innan dom gifter sig. Fadern förvaltar pengarna och ofta händer det att det inte finns något kvar när det är dags att byta upp sig till en yngre fru. Man får bara ha 4 fruar, så den äldsta byts oftast ut, dvs skilsmässa.

gurin
0

Bara fyra! Jag har fullt upp med en…

Nog med skämt. Jag tycker förövrigt att det låter som en god idé att ha kommit överens om en summa i förväg om det inte skulle hålla. I alla fall i ett samhälle där frun inte förväntas kunna accumulera tillgångar under äktenskapet. I väst har vi ju äktenskapsförord som går i motsatt riktning. Den enas tillgång till den andras egendom begränsas.

I övrigt tackar jag för svar. Olika seder och bruk är alltid intressanta.

mvh/gurin

Tom
0

Tack Bosse, vad roligt att se! Det är lite skillnad mot våra vanliga svenssonblöllop som jag upplever vara väldigt stela.

Tom

bosse
0

Jag håller med om att det räcker med en i taget iaf. Och varje gång jag har skilt mej har jag blivit luspank, så jag beslöt att ge Imane allt, så slipper jag sova dåligt om det skulle gå fel igen. Äger man ingenting, så har man ingenting att förlora. Enkelt! Fast det krånglade till sig när hon gick åsta å blev med barn, vilket inte ingick i mina planer. Hon var för smart för mej.Fundersam

Tom, det kan nog vara ganska stelt här också. Jag skrev inte tidigare att det torsdan innan bröllopet är en fest, då det verkligen är full fart. Så varje torsdag kväll är det massor av fyrverkerier. Kul statistik kan vara att 07-07-07 gifte sig ca 4.000 par här i Libanon.

Här har vi kommit till kyrkan och där väntade brudgummen och som ni ser så verkar han vara väldigt nödig att komma fram till altaret för att bli medlem i det jag kallar "The Donkey Club". Eller han kanske ser fram emot nattens rulla runt i sängen. Bruden bör vara jungfru för det kommer att kollas dan innan. En sed som dock försvinner mer och mer.

nattsyrran
0

Fantastiska bilder och mycket intressant läsning. Första intrycket för mig var att man inte bör ha anlag för klaustrofobi, dvs cellskräck, sen bör man vara i god kondition för det verkar vara fullt ös. Glädjande att läsa att vissa seder börjar försvinna och då tänker jag mest på det du nämnde sist. Ser fram emot fler bilder.

MVH Susanne

Kristiansson
0

Kul med evenemanget och allt =)

Fock var det inga fantastiska bilder.

gurin
0

Vaddå inga fantastiska bilder, detta är ett fotoreportage, ren dokumentär. Den som ändrar i sådana bilder för att öka det så kallade ”konstärliga värdet” gör våld på genren. Det handlar om att skildra det som händer och berätta en historia, inte om att ta arrangerade fotografier.

Du har ingen aning om du råkar bli stående någonstans där det över huvud taget går att fota och när du står där har du några sekunder på dig bestämma dig för att nu skall jag/törs jag hålla upp kameran, komponera och trycka av. Kameror är inte uppskattade i alla kulturer vilket gör att man kan bli tvungen att smyga lite också, vilket minskar förutsättningarna för att konstärligt högtstående kort. Men vad du får är unika kort. Bilder som ingen annan har och att Bosse vill dela med sig av praktiker från mellanöstern till oss skall vi vara tacksamma för.

Vi har mycket att lära och förstå. Väldigt lite av förståelse får vi genom de dagliga medierna.

En halvtaskig bild skildrande en sedvänja som jag inte känner till ger mig många gånger mer än det allra bästa kattfotot.

Mvh/gurin

bosse
0

Gurin, tack för ditt eminenta försvar av strängen. Jag skulle vilja tillägga att som jag upplever det så har många i västvärlden tappat 2 hörnstenar i livet - respekt och ödmjukhet. Oftast ser ni ner på andra som har annan tro, åsikt osv. Jag fick nyss ett mejl från en av mina "möten med människor". Han är just nu i Moskva och pluggar ryska eller rättare sagt på resa i Elista i republiken Kalmuckien , ett buddistiskt samhälle. Han jobbade tidigare som utlands reporter och jag träffade honom i vår shop, för han skulle skriva om ME och innan han gjorde det så åkte han runt ett halv år i ME och Iran. Han skrev, att västerlänningar generellt ser ner på t.ex. ryssarna och som han såg det var enda skillnaden att ryssarna hade ett ryskt pass och inte t.ex. ett svenskt. Detta är samma erfarenhet jag har från min tid ute i "stora världen". Betr. #18 så finns det ett gammalt talesätt som säger, att ungdom är en åkomma som försvinner med åren.

Isf en bild från bröllopet lägger jag ut ett foto på en äldre mycket trevlig herre, som jag råkade möta nere i Souken. Klädseln är typisk för den libanesiska bergsbefolkningen, men bärs endast av ett fåtal idag.

Tom
0

#18, För mig var det också fantasiska bilder! Jag har lärt mig massor om hur bröllop kan te sig utan för min lilla värld och det är fantastiskt!

Tack igen Bosse för alla dina inblickar i din fantastiska värld!

Tom

bosse
0

Jag hade tänkt öppna en ny sträng för bilderna tagna i kyrkan, men jag ska avsluta med en förklaring av varför dräkterna är röda och vita. Det är grundfärgerna i den libanesiska flaggan. I flaggan finns även ett grönt Cederträ: Mer info finns på vikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lebanon

The red stripes symbolize the pure blood shed in the aim of liberation. The white stripe symbolizes peace, and the white snow covering Lebanon's mountains.

Kristiansson
0

#19 överdriv ? =S

Det jag sa är attfotomässigt så är inte bilderna så fanastiskt konstnärliga. Ochh det håller jag kvar vid.

gurin
0

# 23

Om det konstnärliga såg inte jag någon åsikt, bara en nedvärderande kommentar om bilderna, utan förklaring.

Bosse

Flaggan. Ja det var ju en orsak till ha de färgerna. Tur att vi inte har samma sed här. Att se ut som Tore Skogman när man gifter sig det skulle se ut det…

mvh/gurin