Highkey
Jag har försökt mig på att ta lite high key-bilder (heter det så), men hela tiden så blir ansiktet överexponerat, medan bakgrunden blir någorlunda bra.
Jag har provat både spotmätning och centrumvägt, men det blir ingen störra skillnad.
Mvh // Johan

johan, om du mäter på marken, ha manuell inställning på kameran. Jag tror det ska fungera bättre då.
Hälsningar
Robert
Rätt ljus i detta fallet är A och O. Du måste ha mindre ljus i ansiktet än bakgrunden, exponera efter ansiktet och eventuellt överexponera något steg. Jag har aldrig själv tagit någon highkey men det borde fungera. Är ansiktet överexponerat men bakgrunden ok så kvittar inställningarna på kameran. Bakgrunden kommer alltid att vara mörkare än motivet.
I det här fallet lös solen rakt i ansiktet och jag ville ta en bild där ansiktet var rätt exponerat och bakgrunden fick gärna bli hur som helst, men det blev mest att ansiktet blev alldeles för vitt och bakgrunden normal.
#1: Brukar du först mäta ljuset med kameran, sedan ställe in detta bländarvärde och slutartid manuellt och sedan ställa in skärpa och ta bilden?
Mvh // Johan