Lämpligt pris?
Hej allihop,
jag försöker utröna vad jag som fotograf kan fakturera för en entimmes porträttfotosession där alla rättigheter till de utvalda bilderna (ca 3 st) ska övergå till köparen (de kommer användas som pressbilder för ett radioprogram).
Jag har sökt här på foto iFokus, men inte hittat någon tråd som berör ämnet, samt förstås även på Google och iaf fått ett litet hum om nivån. Nu hör jag gärna vad ni som arbetar som fotografer och frekventerar detta forum skulle ta för ett liknande jobb!

Du skriver alla rättigheter . Innebär det även att du överlåter upphovsrätten till dem ?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag sysslar själv inte så mycket med porträttfotografering och har dålig koll på priserna där.
Bildleverantörernas Förening har prislistor som brukar anses vara praxis. För att slippa det påhoppet jag fick förra gången jag länkade till dem - så är det självklart så att fotografer får ta precis vad de själva vill i pris och måste inte följa BLF.
.
Listan kostar väl en hundralapp eller två, men om man tänker sig en fotografverksamhet och sälja bilder lite då och då så är det väl inte helt fel.
mvh /Martin
mvh Martin

#1, ursäkta att jag dröjt med svar, jag försöker få fram ett klarare besked från köparen gällande detta!
#2, tack, det låter som en god idé att köpa sig en sådan lista.

Jag undrar om man ens kan sälja upphovsrätten…
Du kan sälja rättigheten att använda bilden t ex i tryck eller på webb och om de vill ha ensamrätt kostar det mer. Upphovsrätten förblir ändå din.
#4 Du kan sälja upphovsrätten också. Det förekommer ofta i reklam sammanhang att köparen köper allt. Det innebär att du som fotograf inte kan använda bilden själv.
Eddie

Nu har jag fått mer specificerat vad de vill köpa. Jag har kvar den konstnärliga upphovsrätten, men de köper den ekonomiska är tanken. Jag har ännu inte köpt någon prislista enligt inlägg #2, så om någon har direkt prisinput här mottages det fortfarande tacksamt!