Kritik nybörjare
Hej! Har förut endast fotat natur och bilder. Men för ett tag sedan började jag fota mer människor. Här fotar jag min kusin och det är den första mer seriösa plåtningen jag gör på männiksor. Här satsar jag på kontrast och känsla liksom. Vad tycker ni? Jag vill gärna ha så mycket tips som möjligt på hur det kan bli bättre! Fotona är tagna med min NikonD3100
Jag är inte speciellt bra på modellfoto, men tycker att du lyckats väldigt bra här. Det är en fin känsla i bilderna och bildbearbetningen funkar utmärkt enligt mig. Nån kanske skulle störa sig på att tröjan flyter ihop med bakgrunden vid ena armen på helkroppsbilden, men för egen del stör det inte mig det minsta. Bra val av skärpedjup och en behaglig skärpa i övrigt. Fint fotat! 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Tack så mycket! Vad motiverad jag blir. 🙂
Vad kan jag tänka på nästa gång?
Tycker som sagt att bilderna är riktigt bra. Möjligtvis är modellens uttryck på helkoppsbilden lite grann onaturligt, så uttryck är en sak att jobba med. Rent tekniskt är det också bra att jobba mycket med ljussättning vid modellfoto och testa olika alternativ. Experimentera mycket, det lär man sig väldigt mycket av att göra. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag antar att du har nått det du ville ha i de här bilderna, och jag uppfattar dem som just modellfoto. Det som mest skiljer modellfoto från porträtt är att i porträtt eftersträvar man ofta ögonkontakt, medan modellfoto utformas efter hur man vill gestalta bilden, ibland utifrån andra aspekter än att ha kontakt mellan modellen och betraktaren.
Jag tycker bilderna är bra, och fler tips om just modellfoto kan du kanske få på Modellfoto i Fokus.
Kan bara sälla mig till de som tycker att bilderna blivit bra, fotograferingen frent tekniskt sett, och mycket av kompositionen - och svartvita bilder som blivit bra - där tonskalan passar bra för just det. Det enda är väl egentligen att det är svårt att säga hur bra bilderna egentligen är, eftersom de bara visas som ganska små, och det kan göra att de ser bättre ut än de skulle göra i en högre Upplösning.
Beskärningen av den bild där man ser att hon sitter är väldigt bra beskuren, däremot "huvud"-bilden är jag mer funderas om vadadå gäller beskärningen.
Det är kul när man har modeller, och om de har tålamod - då blir det bra bilder. Fortsätt gärna också med att ta bilder utifrån lite rörelse också, det behöver inte vara "modell"-rörelse, bara där man ser att det är rörelse med och försök att hitta dina bilder på det sättet också.
/Bägtjesen
Tack för kritiken!
Vad säger ni andra? Hur kan jag utvecklas mer?
Hej Hallons,
fin stämning i bilderna! Nästa steg är kanske att börja jobba med ljus/skuggor för att förstärka stämningar ytterligare. Jag menar inte att du ska köpa på dej massa ljusutrustning, utan bara vara mer observant på hur du kan placera modellen och leta det mest optimala ljuset för bilden du vill uppnå. T ex kan man jobba med att reducera ljus istället för att lägga till, t ex genom att skärma av med kartong/reflexskärm (istället för att studsa tillbaka ljus), eller låta ett helt vanligt svart lakan absorbera ljus över, under eller på en sida av modellen.