Råd om kompakt med wifi?
Jag vill ha en kamera med wifi för att lätt kunna ladda upp bilderna till min telefon och sedan internet. Har ni något köpråd? Jag har hittat några passande, men vet inte vad jag ska hålla utkick efter när det gäller wifi? Är en modell sämre eller bättre? www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/nikon-coolpixs9600vit/210942.3270/ www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/canon-powershotsx600black/201899.3270/ www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/nikon-coolpixs6600/206500.3270/
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Utan att ha kollat länkarna som du har klistrat in, går det inte med blåtand? Hade en enkel kamera med Wifi på jobbet men de med blåtand funkar ju lika bra. Du kanske får fler modeller att välja mellan då. Tar jag ett kort nu så förs den över med blåtand till telefonen och sen automatiskt till Dropbox. Då har jag bilden direkt på internet och kan dela ut bildens adress.

Du frågar visserligen om WiFi för att kunna ladda upp bilderna till telefonen, men det finns ju också kameror som kan ladda upp direkt till ditt webbalbum med såväl 3G som WiFi. Den kompakt jag närmast tänker på är Samsung Galaxy Camera, men också systemkameran Samsung Galaxy NX har såväl WiFi med anslutning via NFC som direktkoppling till teleoperatören via 3G.
Man kan alltså föra över bilder utan att gå över telefonen och slipper pyssla med två olika saker. Dessutom kan man köra kameran från telefonen (eller platta) och ha sökarbilden där. Man kan också om man har molntjänst som Dropbox eller liknande få bilderna automatiskt upplagda där, eller uppbackade till sin egen NAS med WiFi så fort man har kontakt med den.
Samsung är den tillverkare som under längst tid har haft nätanslutning i sina kameror, och deras gränssnitt är mer användarvänliga än övriga tillverkares. Kamerorna går i de flesta fall med operativsystemet Android, och man kan inte bara ladda över, utan också fjärrstyra deras kameror via WiFi. Det finns förutom Galaxy-modellerna också ett otal av deras kameror som har bara blåtand och WiFi med NFC-uppkoppling.
NFC skulle jag vilja lära mig mer om….

Inte mycket att lära sig om NFC. Det är en tvåvägsförbindelse som initieras från den ena enheten, och den fungerar som namnet antyder på nära håll. Man brukar säga mindre än fem centimeter.
Tekniken används bland annat för avkänning av färdbevis i flera olika system i kollektivtrafik över hela världen. I det här sammanhanget använder vi det för att etablera WiFi-kontakt mellan två enheter, exempelvis en telefon eller pekplatta och en kamera. NFC identifierar kameran, och så behöver man bara godkänna det på skärmen. Det är en förenkling av anslutningen mellan de två enheterna.