Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4890 ggr
murmilura
0

Byte utav slutare - vanligast priser?

Har en Nikon D90 hemma som jag råkade tappa i golvet för ett himla tag sedan och slutaren gick sönder. Mina bilder blev halvt svarta. ;)

Fotosuget har kommit tillbaka men jag vet inte riktigt om det är värt att byta ut slutaren eller helt enkelt köpa ett annat begagnat kamerahus?

Så till min fråga - vad brukar priset ligga på för byte utav slutaren? :)
Har hittat en D90 med 2 objektiv för 3300:- men funderar på om det är billigare att bara byta ut slutaren på den kameran jag har allaredan. Objektiv har jag redan som jag är nöjd med egentligen också för den delen.

JazzBass
2

Spontant utan att ha kollat priserna tror jag dessvärre inte det lönar sig att byta slutare, det blir säkert billigare  att köpa den där D90:an du hittat. Dock skulle det vara bra att du försäkrar dig om att det är just slutaren som gått sönder, innan du ger upp kameran. En enkel sak för att försöka lokalisera felet kan du göra själv:

Ratta in M-läget och ställ kameran i bulbläge (ratta slutartiden mot längre och längre tider tills du ser "bulb", kommer efter 30s-läget). Ta bort objektivet, rikta kameran mot dig själv, och tryck ner och håll inne avtryckaren samtidigt som du tittar in i spegelhuset. Spegeln ska fällas upp helt i taket, och slutaren öppnas helt, och när du släpper avtryckaren ska slutaren åka fast igen och spegeln fällas ner i sitt ursprungsläge. Hur ser det ut när du gör det här?

Om du inte ser nåt fel med ovannämnda mekanismer men felet kvarstår, är det bäst att låta en kamerareparatör granska kameran. Denne kan också säga om det lönar sig att åtgärda eller om det är bäst att köpa ny.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
1

Håller med #1 Jazzbazz, jag fick kosta på 2400:- för att byta en liten kontakt för GPS:en på min D7000:-, arbetet var inte den största kostnaden utan reservdelarna kostade ca 65% av priset.

Så om du får en begagnad som inte gått allt för långt (kolla hur många bilder som är tagna med den!) En D90 borde klara över 50.000 bilder, kanske uppemot 100.000. Men har den "gått" mycket så kanske den inte är värd det pris som begärs även om objektiv medföljer…

/Bägtjesen

JazzBass
0

Jag tror D90 är "rejtad" till minst 100k exponeringar, men jag skulle ändå knappast köpa en kamera som gått mer än 1/3 av det om det inte syns tydligt på priset.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

murmilura
0

#1 Tack! Jo, när jag gör detta så är det nämligen så att slutaren är halvt nere under hela processen och rör sig inte alls. Jag misstänkte att det skulle bli svindyrt så har börjat kolla på begagnade kameror. Egentligen vill jag ha en D7100, men funderar samtidigt på om jag "klarar mig" med en D5200.

Vet en vän som använt sin D7100 i ett år (dock rätt sällan) som säljer den för 6500:-, vet ock ej hur många exponeringar. Har inte hittat billigare än så, däremot vill jag just nu helst lägga max 4000-5000:- på en "ny" kamera.