Redigera en bild åt mig?
Hej!
Jag ska få en bild på mig och världens bästa häst i födelsedagspresent och jag har en bild som jag jätte gärna vill använda, enda problemet är att den inte är så fin i original. Jag är inte heller jätte duktig på att redigera och undrar därför om någon som har lite "skills" i redigering skulle kunna försöka ta sig ann att rädda denna bilden lite? :) Skulle verkligen göra mig gudaglad och evigt tacksam! Visar bilden här men skickar den gärna över mejl för att hålla kvalitén uppe så gott som det går! :) Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Min första reaktion var att varför skulle man nu behöva redigera den där nåt mer? Den är ju bra som den är. Men sen tänkte jag att en beskärning säkert skulle vara bra så motiven kommer fram mer. Testade kvadratiskt format och det funkade bra tycker jag.
Vidare så var bilden tagen i lite trist ljus, och då brukar svartvitt funka bra. Så jag konverterade till svartvitt i Picasa med verktyget "Filtrerat svartvitt" med röd färg vald för filtreringen, för att lyfta fram den svarta hästen bättre. (röda toner blir ljusare. Vidare tyckte jag kanterna var för ljusa så jag lade på en vinjettering. Justerade lite tonerna också och lade sist på lite extra skärpa. Hade jag suttit med ett bra redigeringsprogram framför mig hade jag skärpt upp endast hästen, men det fick bli en lite enklare lösning nu som sagt. Slutresultatet tycker jag blev rätt bra i alla fall.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Gjorde ett försök. Det är klurigt och bibehålla detaljer i en bild där det är lite oskärpa. Skärpan sitter även lite bakom huvudmotivet (det ser man lätt på marken och hästens länd/korsrygg), med en bländare på t.ex 5.6 istället för 8 hade slutartiden kunnat bli kortare än vad den blev på 1/80sek.
Ljusade upp den, mättade några av färgerna i bakgrunden, svärtade ner svart, ljusade upp skuggor (framförallt för att ögat på hästen skulle synas mer) brusreducerade, beskärde, la på vinjett samt ändrade vitbalansen lite. Rätade även upp den lite.
Provade på en variant jag med 🙂
Jag gjorde en till som är snäppet ljusare men valde att posta den här.
Hej Julia,
vilken fin häst du har!
En fråga om bilden: Har du tillgång till rå-filen eller är det en jpg som är ditt original?
Precis som JazzBass ser jag inget fel på bilden (att man behöver skärpa för att den ska vara "bra" är ju bs - hellre rätt stämning imho). Öka bara kontrasten lite så poppar färgerna på köpet. Eller gör den tidlöst svartvit om du föredrar det bättre. Gjorde ett snabbt försök bara på skoj. Redigering och bildbehandling är ju ganska personligt, om man vill göra det superkorrekt (precis som det såg ut den dagen) eller knuffa bilden i någon riktning för att till exempel förstärka en viss känsla eller sätta en stämning :)
Vill bara tacka alla så hemskt mycket för era fina redigeringar! :D Är inte inne här så ofta, men bättre med ett sent tack än inget alls! ;)
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"