Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 3554 ggr
[JenniN]
2014-10-14 20:45
5

Tävling!

Temat för den här omgången är Lugn och Ro. Detta tema handlar alltså om saker som man anser är lugnande eller som helt enkelt ser lugnt ut.  

Reglerna är:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen detta år.
  • Om redigering: Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början, t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden får ha en beskrivning, om man vill
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen.Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder (en skild kommentar för varje bild), och delar ut10p totalt till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).

Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredagen den 24 Oktober , eller om 10 bilder redan laddats upp långt före det; senast kl 7 morgonen efter att det antalet uppnåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid!) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. 

Vinnaren får en tianlott. 

Lycka till! Glad

Paltn
2014-10-14 23:00
1

Bra initiativ!

// Paltfan

[JenniN]
2014-10-15 13:19
0

Tack! vad kul att du tycker det. :) Kanske vill du vara med och tävla? =)

ie01st
2014-10-15 17:07
0

Var lägger man upp bilden? Jag är ny här ; )

Inkanyezi
2014-10-15 17:15
0

Bilden läggs direkt i ett inlägg i den här tråden. Du väljer i din webbläsare, när du skriver ditt inlägg att bifoga en bild.

Det ska finnas i den där raden upptill ^

luckysheltie
2014-10-15 18:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min shetland sheepdog Lucky som på bilden bara var 12 veckor gammal.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Zaviie
2014-10-16 01:47
0

Höstaster

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

ssofia
2014-10-16 10:57
2

Lugn för mig är en lång skogspromenad, helst i bokskogen ett par minuter hemifrån 🙂

AndersT
2014-10-16 12:54
5

Vem vill inte vara en säl…ibland?

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Paltn
2014-10-18 23:28
0

Svarta stilla nätter är lugn och ro för mig

// Paltfan

TezzD
2014-10-21 10:51
0

Så roligt!
Här är mitt bidrag 
Lugn för mig är att njuta av alla små detaljer i livet. Små saker kan vara förtjusande vackra och man kan koppla bort den massiva stora verkligheten ett slag. ❤️

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Trongutten
2014-10-21 11:28
1

Efter att ha upplevt Rocky Mountains till häst i Kanada finns det inte mycket som inger ett större lugn än att bara sitta där på hästryggen och kolla ut över de orörda bergen.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

[JenniN]
2014-10-21 17:06
0

Vad roligt med så många bidrag! Några till hinner vi väl få till innan fredag? :)

Schnauzertik
2014-10-22 15:41
3

En liten sjö där jag ofta gå runt med hunden. Bilden tagen denna veckan,  en rofylld och lite disig morgon med ljus som strilar ner.

Värd för Pensionärer

valorous.kid
2014-10-22 16:25
0

ute och fågelskådar med klassen kl 5 på morgonen 😴

alla var trötta och resan dit tog ett tag. men när vi väl kom dit var det väldigt lugnt och skönt. 😴

Saffran0Spice
2014-10-22 16:41
0

Lugnt och ro under filten mitt i ett åskoväder
(bilden kom inte med… försöker senare!)

Saffran0Spice
2014-10-22 16:52
0

Nytt försök!
(ingen bild nu heller…)

C4NCERiNHALE
2014-10-22 19:24
3

Tidig morgon nere i plönninge tidigare i våras. Steg upp samtidigt som solen, det var rofyllt och vackert

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

[JenniN]
2014-10-22 20:09
0

Nu är tävlingen slut då vi har fått in tio bilder. 

Tyvärr SaffranOSpice, du får vara med i nästa tävling istället! :) 

Och reglerna är så att det är bara de som har deltagit med bilder som får ge poäng till de andra deltagarna. 

"Alla deltagare kommenterar då alla andra deltagares bilder (en skild kommentar för varje bild), och delar ut10p totalt till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut)."

Så står det i reglerna. Men jag kan tycka att det är lättare om man sammanfattar de poängen man ger till sina motspelare, i en och samma kommentar. Man måste alltså inte göra en enskild kommentar per poäng som man delar ut. Men man måste vara noga med att skriva med Inläggets nummer på den bilden man ger poäng. 

10 Poäng ska delas ut mellan bilderna, per deltagare. Man får inte ge sin egen bild några poäng. 

Imorgon klockan 09:00 kommer jag att räkna ihop poängen och se vem som är den lyckliga vinnaren! :) 

Lycka till.

Saffran0Spice
2014-10-22 20:17
0

#18 Tusans bananer!
Aja, får vara med nästa gång då ^^

TezzD
2014-10-22 22:52
0

#6 - 1 p

#7 - 1 p

#8 - 1 p

#9 - 1 p

#11 - 2 p

#13  - 1 p

#14 - 1 p

#17 - 2 p

HjärtaRosalee

[JenniN]
2014-10-23 09:20
0

Okej! eftersom det bara är en som har röstat så ligger det två ettor oavgjort. Så därför förlänger jag röstningen tills imorgon 24/10 klockan 09:00. 

Zaviie
2014-10-23 18:09
0

#7  2p

#9  2p

#10 1p

#11 2p

#17 3p

Ingen aning om hur man gör riktigt, säg till om det är fel :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Schnauzertik
2014-10-23 20:01
0

Väldigt kort tid så det blir inte så detaljerat.

#5 Söt, glad o pigg hundvalp, ger nog känslor hos någon som är bekant med hunden.

#6 Fina färger och bra oskärpa på bakgrunden.

#7 Fin höststämning med starka färger. Björkstammarna lyser vita och vackra.

1 poäng

#8 Säl i rofylld ställning och lagom suddig bakgrund..

2 poäng

#9 Ja lugnt ser det ut. En bild som kräver en stund för att bedöma. Intressant ljus och triss i bänkar 

3 poäng

#10 Makrobild med starka färger, har inte så mycket mer att säga om den.

#11 En bild som man borde se i större format för att göra den rättvisa och kunna se alla bildelement och hur ljuset faller. Svårt att bedöma en såpass liten bild men 

2 poäng

#13 Min egen bild

#14 Äng med ljus i bakgrunden och längst fram till höger, jag tror att man ska varit med själv för att riktigt uppfatta stämningen.

#17 Odlingslandskap på morgonen med sol och dimma i bakgrunden Fin stämning där man ser hur gården vilar och ännu inte har vaknat. 2 poäng

Värd för Pensionärer

[norrpojk65]
2014-10-23 20:17
0

#8 3p Ser ut som sälen försöker spela sten för att inte bli upptäckt.

#7 2p Harmonisk bild med härliga färger

#11 2p Härliga färger

#17 2p Spöklikt å inbjudande samtidigt

#13 1p Härligt dis. Är det inte en fe där bakom trädet?

C4NCERiNHALE
2014-10-24 08:35
0

#7 2p Jättefin bild, verkligen stämningsfull. Hade nog personligen redigerat den en aning, dragit i kontraster osv, den känns lite platt.

#8 3p Så otroligt charmig bild! Gillar att det är stenar där i bakgrunden, bilden käns dock en aning grå. Bra jobbat! 

#11 3p WOW! Älskar dom dramatiska bergen och den lugna dalen! Är svag för sånna här bilder! Riktigt bra jobbat! 

#13 2p Jättefint ljus du fångat, tror dock bilden hade mått bra utav en gnutta kontrast!

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

[JenniN]
2014-10-24 09:35
0

Oj vad jämt det blev! 

På Tredje plats,  med 8 poäng,  kommer : ssofia.

På delad Andra plats med 9 poäng vardera kommer : AndersT och C4ANCERiNHALE. 

Och den lyckliga förtapristagaren och vinnare av tianlotten är : Trongutten :D !

Så trongutten, du kan skicka PM till mig med adress så kan jag skicka lotten =) .

Så hur ska vi göra med nästa tävling? Är det någon av er som vill hålla den?

TezzD
2014-10-24 10:40
0

Grattis 😃

HjärtaRosalee

JazzBass
2014-10-24 13:03
1

Grattis till vinnaren! Fin bild! Hög standard på bilderna i övrigt också tycker jag, riktigt svårt skulle det ha varit att fördela poängen.

Då jag var den som tog fram de ursprungliga reglerna som nu kopierades till denna tävling tänkte jag ge några kommentarer på den här tråden och tävlingsförfarandet. Det är fritt fram att ändra på reglerna, men så här tänkte jag då jag ursprungligen utformade dem:

Kommenteringen ser jag som det viktigaste momentet i tävlingen, att faktiskt ALLA kommenterar ALLA andras bilder. Det innebär att alla deltagare får mycket ut av tävlingen även om placeringen inte blir så bra i slutändan. Kritik hjälper en att se sina bilder på nya sätt. Här var det synd att det gavs så lite tid för att kommentera, och att bara ge en kommentar som täcker alla bilder (som TS föreslog i #18) är inte direkt givande. När man tvingas formulera en kommentar är det också lättare att dela ut poängen.  Av erfarenhet från de knappa 50 omgångarna jag drog tidigare så behöver man reservera minst 4-7 dagar för att alla ska hinna kommentera. Långt ifrån alltid kommenterade precis alla enligt reglerna, men det var sällan fler än två som hoppat över det momentet när tiden gått ut.

Vi körde tidigare aldrig med nån konkret vinst, och jag tror inte det är så nödvändigt heller, men en kul grej förstås.

Trots kritiken jag framför här så är det riktigt kul att nån tagit tag i saken igen och återupptagit tävlingarna! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JenniN]
2014-10-24 13:10
1

28# Men om du vet hur allt ska fungera och vad som är lättast för alla så kanske det borde vara du som håller i tävlingarna? 
Annars, med all respekt, kanske du borde låta mig få prova mig fram, och inte lägga dig i så mycket. 

Det är den första tävlingen jag skapar överhuvudtaget och jag har märkt massor med saker som jag vill ändra, exempelvis att det bara ska få vara med 10 bidrag, jättetråkig regel, det borde då istället vara ett slutdatum och så får alla som vill vara med. Som sagt, det var min första gång och jag ska ändra massor till nästa gång. Så back off, sålänge.

JazzBass
2014-10-24 13:44
1

JenniN, se det jag skrev som konstruktiv kritik, inte som en smäll på kinden! Klart att jag vet du gjorde det här första gången nu och jag vet också att du inte var med då vi senast höll på med dem. Min tanke var nu bara att bidra med lite tankar om tävlingen och varför reglerna var formulerade som de var, då jag, som du säkert förstår, hann tänka ganska mycket på saken under de ca två år vi höll på med dessa tävlingar sist. Jag ändrade reglerna också vid några tillfällen då det uppstod behov att göra det. Man kan inte veta allt eller ha tänkt på allt redan från början.

10-bildersregeln fanns för att det inte skulle bli en alltför stor mängd bilder att kommentera. Det är som jag skrev helt ok att göra om tävlingen, och om kommenteringen blir en mindre del av tävlingen - den såg jag som viktigast i de tävlingar jag drog - är det förstås fritt fram att godkänna fler bilder utan att det blir övermäktigt. Det var dessutom aldrig fråga om en fast gräns på 10 bilder, utan när 10 bilder uppnåtts, fanns ännu tid till följande morgon att hinna med.

Varför jag inte vill hålla i dessa längre beror i huvudsak på minskad tid för ändamålet, och att jag har mycket mindre tid för fotografering rent allmänt nuförtiden i och med att jag har en familj och barn att ta hand om. Kan inte binda mig att sköta om nånting som borde skötas hyfsat väl för att blir bra. Jättebra att du tagit över! Det blir nog utmärkt ännu!

Trongutten
2014-10-24 20:22
0

Vad roligt att jag vann! Första gången jag vinner något hihi :D

Hade inte min dator kraschat häromdagen så hade jag också gett poäng, men nu blev det ju tyvärr en datorkrasch för min del.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Paltn
2014-10-24 21:15
5

Min åsikt och synpunkt.

Tiden för poäng/kommentering behöver vara längre. Här hann jag inte med överhuvudtaget att ens titta in i tråden mellan beslut om start på röstning och avslut på röstning, och då ser jag t.o.m att den förlängts en gång.

Kommentering bör ges var för sig för varje bild, även dem som ges 0p förtjänar en kommentar över vad som anses om bilden. Och det ska helst inte vara nått taget ur luften utan en givande kommentar som kan hjälpa fotografen att utvecklas.

I övrigt, jättefina bilder. Många rent av grymma!
Och stort plus för initiativet att dra igång en tävling, men om den blir återkommande så behöver den utveckling. (tycker jag)
Jag är ett fan av Jazzbazz tävling som han höll i tidigare, där var reglerna väldigt bra utvecklade och fokuserade på fotografens utveckling i främsta ledet.
Lärdom bör tas från den tycker jag.

Tack

// Paltfan

JazzBass
2014-10-28 11:53
1

#32 - Tack för den feedbacken! 🙂

TS - Kommer det nån ny tävling så småningom? Om du är inne på att skapa en mer "lättsam" tävling med mindre (eller utan) kommentering så finns det självklart utrymme för en sån. I så fall kanske nån också är intresserad att återuppta den här tävlingen i sin ursprungliga form. Kanske Paltn…? Två olika tävlingar med olika fokus kunde vara riktigt bra.