Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1634 ggr
RebeckaSvensson
0

Kollage i Photoshop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tag när jag skulle göra kollage i Photoshop blev de som det på den bifogade bilden. Alltså suddiga i kanten och flöt liksom ihop. När jag sedan behövde ha bilderna skarpa i kanterna och klippa ut dem i en viss strl återställde jag programmet till originalinställningarna.

Någon som vet vad det är för inställningar och hur jag kan göra för att få tillbaka funktionen?

RebeckaSvensson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ska göra kollagen nu ser de istället ut som på den här bilden. Hade varit kul att kunna göra på båda sätten och byta mellan dem när man känner för det.

Robert
0

Rebecka, det ser ut som om du har ändrat inställningarna på lagren. Tryck F7 för att få upp lager, där det står normal, där skulle jag tippa på att du hade ngt annat.

Hoppas det hjälper!

Robert

Fotord
0

När du samlar på dig bilderna så har du säkert gjort det med markeringsverktyget, den som ger ett "myrspår". Marquee på engelska, och sedan klippt ut och klistrat in.

Om du väljer det verktyget så ser du en liten ruta längst upp där det står ludd eller feather. Detta anger hur skarp den markerade kanten skall vara. 0 betyder att den är knivskarp och större tal ger mer och mer ludd.

För att få en uppfattning om hur "luddig" kanten är kan du trycka ned knappen Q (du går då över till snabbmaskläge) då se du hur mjuk övergången är. Glöm inte klicka Q igen när du tittat färdigt. Lycka till!

RebeckaSvensson
0

Tack så mkt för hjälpen! Verkar stämma som #3 skrev.

Fotord
0

Fotord eller Tord om man vill… ;)