Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 610 ggr
nallebjörn
0

Behöver tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha tips på hur man fångar ett djurs profil eller annat skoj med djuren.

Vad sägs om denna bild? vad är fel?

Fotord
0

Om du rent fysiskt menar att fånga profilen så är det nog bara att ställa dig vid sidan om, höja kameran och trycka av i rätt ögonblick.

men… om du menar på ett annat plan. Exempelvis om du har en häst som heter Ghia som du vill porträttera på ett bra sätt då föreslår jag följande. Du gör en serie av det. Det fina med serier av bilder är att de hänger ihop. Ingen av de individuella bilderna behöver vara toppen men tillsammans ger de en helhet som är oslagbar och som kan betyda mycket för flera personer eller bara för dig. Jag hade fotograferat Ghia själv i hagen, tagit några bilder från sidan där jag fått med hela hästen. Några framifrån och några bakifrån. Sen skulle jag gått närmare och tagit lite bilder på detaljer. En unik bläs. "Den lilla vita fläcken hon fick i pälsen när hon rev sig på staketet". De små spetsarna under huvudet när betforen har kladdat i vinterpälsen.
Sedan skulle jag gått långt bort. Tagit bilder på Ghia i hagen från lite avstånd där man ser henne i omgivning. Vad är det för plats hon brukar vistas i på dagarna. Är det en bra utsikt över en sjö så skulle jag försöka få med den OCH Ghia i samma bild. Finns det en stor sten eller träd i hagen som är distinkt så skulle jag tagit med mig lite morötter eller havre och strött där så jag kunde fotografera henne tillsammans med stenen eller trädet.
Slutligen skulle jag ta mig tillbaka till stallet där jag tog bilder av hennes träns, foderschema, ryktlåda. Boxen/spiltan hon brukar stå i. Även här får man inte glömma detaljerna. Brukar hon stå och bita i boxen så kanske du kan fotografera någon skadad bräda. Är hon vävare kanske du kan få med det med lång exponeringstid med stativ. Har hon speciella egenheter som du kan fånga?
När alla bilder är tagna skall du sätta dig ner och ta ut några av dem. Inte för många. Det skall finnas med lite av varje och glöm inte detaljerna och det triviala. Det kan kännas meningslöst nu eftersom du kanske träffar henne varje dag. Men om 25 år så kan ett album med dessa bilder väcka väldigt många känslor vid liv.

nallebjörn
0

oj det var mycket….. lite är användbart

Tyvärr är mina hästar svåra att ta bilder på. Dom vill komma för nära och det blir bara en mule i bild. Jag har inga kul hagar. Inte ett enda träd eller sten. Inget kul. Bara öppen slätt. Försöker och försöker men blir mest skit.

Robert
0

nallebjörn, tack för att du delar med dig, och stort tack till dig Fotord som lägger ned lite mer tid på en genomtänkt tanke som här ovan.

Här är en boxbild på en ridlärare jag fick förmånen att fotografera i slutet av februari. Som tack för att jag fick fotografera henne skicka jag henne en A4 förstoring.

Hälsningar

Robert

nallebjörn
0

#3 oj vilken fin bild. Den var verkligen bra

nallebjörn
0

Denna lyckades jag väl ganska bra med men hunden ser lessen ut…

nallebjörn
0

Denna bild har synts i lite tidningar. Också min bild.

Robert
0

nallebjörn, jag skulle rekommendera dig att stänga av funktionen datumstämpeln. Datumstämpeln skriker yeak :)

Datum får du via bildens Metadata.

Hälsningar

Robert

nallebjörn
0

#7 ja den som det kunde…. får mixtra lite med den… ska väl gå på nåt vis. Jag klipper i bilderna sedan i photoshop och då tar jag bort datumen

Fotord
0

Nallebjörn, jag tror du missade poängen med mitt inlägg och jag missade frågan med ditt. Du vill ha porträttbilder av djur och då rekommenderar jag dig att söka igenom massor av bilder av just djur och se vilka som tilltalar dig och vilka som du tycker är dåliga. Försök härma de bra.

MIN tanke var att du skall "tänka utanför boxen" som man säger… fast på engelska. Ta inte mina tips bokstavligen. Slätt är väl jättebra. Då kan du ju ta en bild när hästen står och tittar ut över landskapet. Får du bara med en suddig mule så är ju det också bra eftersom du då alltid kommer ihåg att just den här kamraten är väldigt nyfiken av sig. Ofta missar man det uppenbara eftersom man är så fokuserad på att ta "just den bilden, i profil".
I vissa album folk har hemma så klistrar de in biljetter och kvitton. Roliga saker som inte bara är fotografier. Det är dit jag vill komma. Förvåna folk som tittar i dina album.
"Varför fotograferar du av dina ridstövlar? Är det något att slösa kort på?" Svar: JA, viktig dokumentation för mig eftersom stövlarna är på tippen men det var det första par jag riktigt trivdes i tills jag stack grepen rakt igenom dem…

#3: Har tänkt på detta länge och jag skriver ca 340 tecken i minuten så det tog inte så lång tid :-)

nallebjörn
0

#9 tack mej jag är nog inte typen som har foton på saker jag knappt vet vad det är. Jag menar jag råkade ta bild på enbart manen då hästen flyttade sej eller på svansen på katten. Jag tycker sådana kort är fula och vill inte ha dom. Jag vill ha vackra kort och vill minnas hela hästen, inte enbart hoven för att jag råkat tappa balansen. Flåt men det tycker inte jag är vackert.

Fotord
0

:-)

Ok, men du ångrar dig om 25 år.

Lunascape
0

# 10 Men om du vill minnas hela hästen så förstår jag inte varför du vill lära dig att fotografera den i profil? Då får du ju bara med huvudet eller ett öga och inte hela hästen som du säger..

Vidare så anar jag en negativ ton i alla dina inlägg som jag inte förstår varför du har. Du ber om tips och de tips du får avfärdar du på en gång istället för att kanske ta dem till dig och pröva dem innan du bestämmer dig för att de inte var bra. För att kunna lära måste man vara beredd att tänka utanför sin "ram" och pröva nya saker. Avfärdar man allt och säger att man inte vill så står man ju kvar på samma ställe hela tiden.

Det enda tips jag kan ge till dig är väl att du antingen får envisas med att göra som du har gjort hittills och kanske en dag få den där bilden du önskar. Eller så kan du bestämma dig för att våga göra något annorlunda och riskera att upptäcka att det faktiskt var mycket bättre..

nallebjörn
0

Vad jag inte kan förstå är varför man vill spara bilder som inte visar något. Jag vill väl se hästen och inte en bild på baken som man råkat ta då hästen flyttat sej. Alla är vi olika.

#12. Du kan omöjligt höra tonfall i skrift och på så vis utläsa om en person är negativ eller inte. Att lära betyder inte att man måste ta åt sej allt eller? och att man måste lära sej älska en bild som visar fullständigt ingenting? Jag kanstar alltid bilder som jag anser inte blir bra och som man av misstag tagit på helt fel saker. Kommer alltid kasta dom.

En bild på ett öga eller ett huvud är bra mycket mer annorlunda än bild på en bakdel eller en hov man råkat få på bild. I ögat sitter ju så mycket känsla. Men även här är alla olika.

Tydligen är det svårt att uttrycka sej i skrift och aknske är det dumt också då en del envisas med att utläsa andra människor. Jag är inte ute efter en psykologisk analys här. Då har jag hamnat helt fel.

Fotord
0

#13: Man ska aldrig slänga bilder. Det kostar ju ingen med cd numera :-)

Hur som helst tror jag inte att jag lyckats förmedla andemeningen med mitt tips. Om du ger dig till tåls några timmar så ska jag försöka skapa någon form av exempel på vad jag menar.

nallebjörn
0

#14 men vissa bilder anser jag fula… varför spara dom?

Gärna,… jag tittar gärna på skapelser

Fotord
0

Aha! Jag har kollat in din hemsida nu och förstår helt plötsligt vad du eftersträvar. Du vill verkligen ha profilbilder. Klassisk hästpose med öronen på spänn frammåt och svansen något svagt höjd. Då kommer nya rekommendationer:

1. Tålamod, tålamod, tålamod. Jag har för mig att jag såg en dokumentär om en tjurfotograf för ett tag sedan. Det kunde ta flera timmar innan det blev rätt.
  2. Ställ kameran på stativ.
  3. Försök fylla ut hela bildytan men var noga med att inte klippa av någon del.
  4. Sätt om möjligt fokus före så du kan trycka av bilden utan fördröjning i rätt ögonblick.
  5. Var många personer. En håller grimskaft, du fotar, en person står och gör ljud på avstånd för att huvud, hals och öron skall peka i rätt riktning.
  6. Tålamod igen.
  7. Gott om tid. Djur gör aldrig som de blir tillsagda
  8. Låna en systemkamera som tar bilden utan fördröjning.

Vidare tycker jag om Ghiakollaget på din sida. Det är ju det jag talat om hela tiden.

Fotord
0

Det som du tycker är fult tycker andra är fint, det är ju det som är charmen med fotografering.

Fotord
0

Lite mera tips.

Försök hitta en ren bakgrund. Slätt är bra. Testa olika höjd på kameran så att inte horizonten stör motivet. Försök hitta ett snitt där det inte sticker upp stängselstolpar och träd.

nallebjörn
0

#17 ja jag kan ju inte så mycket och vill andra tycka det är fint är det ok för mej men jag vill inte ha det i min dator. Visst kanske man ska lära sej tycka om saker men varför inte beundra det man verkligen gillar istället? Låter kanske knäppt men i mina ögon vill jag ju ha det jag tycker är vackert. Svårt förklara kanske

Fotord
0

Jag tar ungefär 12 000 digitala bilder på ett år. Jag framkallar ett fåtal. Däremot har jag gått igenom tidigare alster på tiden då jag fotograferade med film. Jag undrar ibland hur jag kunde välja att sätta in bild A i album medan jag förkastat bild B som jag tycker är mycket bättre nu i efterhand.

Man utvecklas.

Nu har jag gett vad tips jag ska ge. Lycka till!

nallebjörn
0

#20 WOW så mycket bilder…. Ja jag gillar själv det med Ghia på framsidan även om det tar lite tid med redigering.

Tack för tipsen

Lunascape
0

# 13 Nej jag kan inte höra tonfall som när man pratar, men man kan absolut höra om en person är positiv eller negativt inställd till någonting genom hur personen i fråga skriver. Annars hade det varit otroligt tråkigt att läsa böcker.. ;-)

Det är ingen som försöker tvinga dig att ta bilder på någonting som du inte ser vad det föreställer. Du pratar hela tiden om att ta bilder "av misstag" på t.ex. en hov eller bakdel. Sådana bilder förstår jag att du kastar (det gör jag också), men det Fotord menade var att du skulle ta sådana bilder medvetet och med en tanke bakom och det är en helt annan sak.. De är kanske inte så fina att se på om du sätter dem ensamma på en sida i ett fotoalbum, men de kan vara med på att förhöja intrycket av andra bilder om du gör en form av kollage till exempel.

Nej att lära betyder inte att man ska ta åt sig allt, men heller inte att man ska förkasta allt man från början inte tycker om.